tipping point en freakonomics

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 954

tipping point en freakonomics

Ik had even gezocht maar ik zag dat deze twee boeken nog geen aandacht hebben gehad op dit forum. En dat terwijl ze toch relevant zijn voor economie, politiek en sociologie. Hier een korte bespreking mijnerzijds.

Malcolm Gladwell - The Tipping Point

Afbeelding

Voor mij is The Tipping Point vermakelijk omdat het mijn vakgebied (sociale netwerken, sociaal capitaal, etc.) toegankelijk maakt voor een breed publiek. Bestaande theorieën en onderzoeksbevindingen worden op een leesbare en spannende manier gebracht. Waar gaat het over? Het gaat er over dat sociale processen de vorm van een epidemie kunnen aannemen: eerst is er niemand die omkijkt naar bepaalde schoenen tot een paar mensen ze gaan dragen en plotseling loopt de hele wereld ermee. Oftewel, hoe is te begrijpen dat trends en hypes ontstaan. Aan de hand van voorbeelden en interviews maakt Gladwell duidelijk wat hiervoor belangrijke voorwaarden zijn. En zo zit je op het ene moment te lezen over een uitbraak van geslachtsziekten in een gemeenschap, de handel in gebruikte spuiten, het succes van bepaalde reclamecampagnes, en dat sesamstraat bestaat door stom toeval en dat er zo geniaal is aan blues clues.

Het enige jammere aan het boek is dat het uiteindelijk de eigen verwachtingen niet helemaal kan waarmaken en dat het in het laatste hoofdstuk hopeloos verzandt. Maar ondanks dat een aanrader.

Steven D. Levitt & Stephen J. Dubner - Freakonomics

Afbeelding

Freakonomics is het resultaat van een samenwerking tussen een econoom (Levitt) en een journalist (Dubner)? Anders dan The Tipping Point pretenderen de auteurs niet een samenhangend boek te schrijven maar in plaats daarvan verschillende voorbeelden te geven van interessante vragen waar je graag een antwoord op zou willen hebben. Het cynische is overigens dat juist omdat die pretentie ontbreekt, het boek een stuk coherenter is dan The Tipping Point maar dat terzijde. Er is namelijk wel degelijk een allesoverheersend thema aanwezig in het boek en dat is Freakonomics. Dat is overigens niet een wetenschappelijke methode of iets dergelijks maar omschrijft vrij goed waar Levitt mee bezig is: het stellen van vragen en ze op een slimme manier beantwoorden. Al lezend kom je er achter waarom zwembaden gevaarlijker zijn dan wapens, wat de overeenkomst is tussen leraren en summoworstelaar, waarom drugsdealers bij hun moeder wonen, en waarom hun ouders hun kinderen een bepaalde naam geven.

Een aanrader? Jazeker!

[/img]

Berichten: 1.425

Re: tipping point en freakonomics

Tipping Point, wat je erover vertelt, doet me aan marketing denken. Is het "omslagpunt" daar als de "early adopters" het oppakken? en wat noemt Gladwell als voorwaarden?

Berichten: 954

Re: tipping point en freakonomics

Ja, Gladwell is niet gek en wil zijn boek natuurlijk zo goed mogelijk verkopen. En hoe kun je dat nu beter doen dat het zo schrijven dat de inzichten goed toegepast kunnen worden in een gebied als marketing. Maar, daarmee is het niet alleen een marketingboek. Er zijn zeker andere leuke dingen in te lezen.

Het "omslagpunt" is slechts gedeelte afhankelijk van "early adopters". Het idee van het tipping point is dat bepaalde mensen ergens mee beginnen en anderen het gaan overnemen. Early adopters alleen zijn niet voldoende, maar wel een belangrijke voorwaarden. Het idee van de tipping point is vooral gekoppeld aan het idee van een kritische massa: zodra er voldoende mensen iets gaan doen, verandert plotseling het gehele proces. De voorwaarden gaan vooral dat voor het bereiken van een tipping point niet een bepaald netwerk of een bepaalde marketingstrategie nodig is maar een combinatie van bepaalde persoonlijkheden in bepaalde plaatsen in het netwerk, op een bepaald moment in het proces, en met een boodschap die moet blijven hangen.

Reageer