Je idee gestolen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Je idee gestolen

Voor het tijdschrift TKMST, een tijdschrift voor middelbare scholieren die een studiekeuze gaan maken, schrijf ik een artikel over het volgende.

Het komt voor dat studenten op hogescholen en universiteiten een opdracht moeten maken en docenten er met het idee ervandoor gaan. Denk aan bijvoorbeeld tv-formats die doorverkocht worden, projecten op de Kunstacademie of een product door jou ontwikkelt dat zomaar in de winkel ligt.

Ik ben dus op zoek naar mensen die een dergelijk voorval hebben meegemaakt. Zag je je idee ineens ergens terug? Je scriptie in bewerkte vorm in de boekhandel of andere variaties op het thema. Misschien kunnen jullie me verder helpen? Kortom: mensen die er met JOUW idee, naar aanleiding van een schoolopracht, vandoor zijn gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Je idee gestolen

Een paar jaar terug heb ik met een projectgroep voor het vak Industrieel Ontwerpen een bierkratkoeler ontworpen. Het idee was simpel: Men neme een krat bier, klikt er een isolerende bodem onder en een isolerende deksel op. Koeling geschiedt door heatpipes (zelfde principe als bij laptops) en de warmte wordt afgevoerd dmv koelribben aan de bovenkant. Benodigde stroom werd opgewekt met uitrolbare zonnecellen.

Het idee was leuk, alleen zou (bij massaproductie) de kostprijs veel te veel bedragen. Het zou dan nog goedkoper zijn om een actieve koelbox met zonnecellen uit te rusten. Toch zag ik ongeveer een jaar later op een reclame-TFT ergens de naam "bierkratkoeler" voorbij komen, en zo op het eerste gezicht had het wel iets weg van ons ontwerp. Ik had alleen haast op dat moment dus heb er niet verder bij stil gestaan. Later bedacht ik me inderdaad dat misschien ons idee gejat was, maar ja. Ik had toen al zoiets van "laat maar lekker hangen".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 672

Re: Je idee gestolen

Toch ook even nadenken,

Was dat idee ook aan je geest ontsproten zonder de steun,feedback,stimulatie,etc van die school en de mensen daar?

Mensen nemen graag volledige verantwoordelijkheid voor het goede dat ze doen :wink:
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Je idee gestolen

Het idee is uit onszelf gekomen. De opdracht was eigenlijk heel summier: "Ontwerp iets dat nog niet bestaat in deze vorm". Toen hebben we dus een hele middag bij elkaar gezeten, tientallen ideeën gegenereerd, besproken, naar de prullenbak verwezen, enz., en uiteindelijk kwam dit eruit. De begeleiding bestond alleen uit bijsturen als het echt compleet mis leek te gaan (onbruikbare techniek oid) of tips geven voor vragen waar we zelf niet uitkwamen. En natuurlijk voor de voortgangbewaking, ze moesten natuurlijk wel zeker weten dat we de juiste methodes gebruiken en het project binnen 20 weken konden afronden.

(klinkt zo eenvoudig he, tutor zijn op een HTS :) )
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 5

Re: Je idee gestolen

Het is echt een supervoorbeeld voor mij!

Het is echter wel belangrijk dat je enigszins zeker weet dat je het om 'jouw' ontwerp gaat. Enig idee hoe het ontwerp uiteindelijk in een product is verandert? Er moet een lijntje zijn geweest, die het ontwerp heeft doorgespeeld of er zelf mee aan de slag is gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Je idee gestolen

Tja, dat weet ik dus niet. Wij hebben destijds contact gehad met Bavaria en met de producent van de zonnecelmatjes. Die zouden iets gedaan kunnen hebben. Ook kan één van mij medeprojectleden nog verder gegaan zijn met het ontwerp, en er iets zinnigs mee gedaan hebben. De meesten van de groep heb ik eigenlijk geen contact mee, omdat het eigenlijk een vak van een andere opleiding (Werktuigbouwkunde) was. En ook weet ik niet zeker of het inderdaad om ons ontwerp ging, of iets wat er gewoon op leek.

Het enige dat ik nu zo gauw op google kan vinden is een bierkratkoeler van Hertog Jan. Het lijkt er wel enigzins op, zij het dat de bovenkant open te klappen is en de stroomvoorziening via de aansteker in de auto gaat. En het gaat hier om een krat van 24 flesjes ipv de 12 waar wij het over hadden. De prijs is wel een stuk lager (ongeveer de helft), maar dit komt vooral doordat wij gebruik maakten van zonnecellen. Maar Hertog Jan is volgens mij van Inbev, en Bavaria niet. Al zegt dat natuurlijk niets, onze school is niet ver verwijderd van Breda.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Je idee gestolen

Als je zoiets dergelijks meemaakt is zeer vervelend, maar is er geen regulerende oplossing te verzinnen? Zo kan ik me bijvoobeeld indenken dat alle dingen welke je op een opleiding verzint/ontdekt dat 'het bezit' hiervan ook bij de opleiding ligt. Ik ben momenteel stage aan het lopen en hier (laboratorium) is er een contract welke je tekent waarin je afstand doet van alle gedane ontdekkingen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Je idee gestolen

Als je bij een bedrijf stage loopt, is alles wat je daar bedenkt van hun. Maar op school geldt dat niet. Zolang je geen contract ondertekent (zoals op sommige scholen al wel het geval is) is alles wat je bedenkt van jouw. Je onderhoudt geen arbeidsrelatie met de school namelijk.

Berichten: 5

Re: Je idee gestolen

Hoi mensen,

Ik ben nog steeds op zoek naar mensen met voorbeelden die hierbij aansluiten.

Ideeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Je idee gestolen

tkmst schreef:Het komt voor dat studenten op hogescholen en universiteiten een opdracht moeten maken en docenten er met het idee ervandoor gaan. Denk aan bijvoorbeeld tv-formats die doorverkocht worden, projecten op de Kunstacademie of een product door jou ontwikkelt dat zomaar in de winkel ligt.

Ik ben dus op zoek naar mensen die een dergelijk voorval hebben meegemaakt. Zag je je idee ineens ergens terug? Je scriptie in bewerkte vorm in de boekhandel ....
Dit is plagiaat, en is anders dan een patent, wat in dit onderwerp over wordt verteld. Voor plagiaat zijn betere regels, en komt daarom niet zo vaak voor, een patent is heel moeilijk te verkrijgen (kost veel geld) en daarom hebben studenten daar (nog) weinig mee te maken.

Een bedrijf als Philips eist alle patenten op voorzichzelf, terwijl er universiteiten in Amerika zijn die wel 40% voor de professor (of student) die het uitvindt uitbetalen (60% gaat dan naar de universiteit).

Berichten: 5

Re: Je idee gestolen

Ik snap niet zo goed wat dit er mee te maken heeft [rr]

Een patent aanvragen is al te laat als iemand anders jouw idee heeft uitgevoerd.

En ik ben nu precies op zoek naar mensen waarbij dat is gebeurt,

waarbij iemand anders met hun idee is gaan pronken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Je idee gestolen

Een patent wordt gebruikt om je idee te beschermen. Waar wouter masselink het over heeft is dat hij als hij een uitvinding doet, dat het patent in het bezit van het lab komt, en hij er niet mee kan verdienen.

Dat een patent aanvragen te laat is, is niet juist. Afhankelijk van welk patentenkantoor (US of EU) als je aan kunt tonen dat jij het idee eerder hebt gehad, dan is zijn patent ongeldig. Ook, als jij gepubliceerd hebt over jou idee voordat het patent was aangevragen, is zijn patent ook ongeldig (en moet hij jou als mede uitvinder vernoemen)

Berichten: 1

Re: Je idee gestolen

Het jatten van ideeen komt erg vaak voor in het wetenschap!

Er zijn een paar websites waarmee het mogelijk is alles direct vast te leggen - dus heb je onmiddelijk bewijs van eigendom.

Voor het wetenschap heb je www.science-reg.com (alleen in het Engels). Maar hiernaast (een zuster site) www.file-reg.com (ook in het Nederlands).

Ik heb er wel eens gebruik van gemaakt - data wordt niet ge-upload - dus erg veilig.

Reageer