BIG-registratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

BIG-registratie

Gediplomeerde, bevoegde hulpverleners zijn BIG-geregistreerd i.v.m. de inspectie gezondheidszorg. Zie www.bigregister.nl

Wat te denken van www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Gevaar169.html ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: BIG-registratie

Ik zie niet in waarom het registreren voor die groep een probleem zou vormen, ze doen het momenteel al jaren zonder registratie en het legt ze geen windeieren.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: BIG-registratie

Ik snap het punt ook niet helemaal, een homeopatisch arts is ook een arts en kan dus gewoon geregistreerd worden, toch?

Of een homeopaat die geen arts is geregistreerd moet worden is weer een andere vraag.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 12.262

Re: BIG-registratie

Ik vat het probleem ook niet helemaal, of is het nou zo dat ze artsen uit dat BIG-register bonjouren zodra ze iets 'alternatiefs' doen?
Victory through technology

Berichten: 13

Re: BIG-registratie

Als een hulpverlener zijn diploma of bul gehaald heeft dient hij/zij zich in te laten schrijven in het BIG-register vanwege de inspectie gezondheidszorg, tuchtcolleges, e.d.

Er zijn artsen die iets alternatiefs erbij doen en die laten zich registreren, maar voor hen, die uitsluitend alternatief werkzaam zijn wil de auteur van het artikel, dat ik vermeldde, de BIG-registratie afgeschaft zien. Dat lijkt m.i. op "goeroeïsme."

De schrijver van het artikel www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Gevaar169.html " droomt van een Hippocratische universiteit, vooral gericht op artsen, die alternatief werkzaam (zullen) zijn.

Berichten: 12.262

Re: BIG-registratie

maar voor hen, die uitsluitend alternatief werkzaam zijn wil de auteur van het artikel, dat ik vermeldde, de BIG-registratie afgeschaft zien. Dat lijkt m.i. op "goeroeïsme."


Naja, die zinssnede kan ik niet helemaal plaatsen. Gaat het nou om 'alternatieve genezers' die wel of niet hun artsenbul hebben? Ik zou het juist zeer kwalijk vinden als mensen zonder bul toch in het BIG kunnen komen.

Berichten: 13

Re: BIG-registratie

Het gaat om artsen, die uitsluitend alternatief werkzaam zijn, een soort "priesters" met een doktersbul.

De westerse geneeskunde is natuurwetenschappelijk geöriënteerd, terwijl deze artsen daarnaast ook geesteswetenschappelijk geöriënteerd zijn en daar de nadruk op leggen.

Berichten: 12.262

Re: BIG-registratie

Dat is een lastige kwestie... in zo'n geval heeft iemand wel de credentials om als arts op te treden, maar doet dat feitelijk niet. Ik kan me voorstellen dat dat voor de consument verwarrend kan zijn, en dat die per abuis zou kunnen denken adequate zorg te krijgen... en dat gaat door tot het misgaat en het tuchtcollege een keer ingrijpt.
Victory through technology

Berichten: 13

Re: BIG-registratie

Dr. H.C. Moolenburgh noemt de medische tuchtcolleges in Nederland "stalkwapens" en heeft mij als "stalker" laten arresteren omdat hij zich als arts "gestalkt" voelt door de inspectie gezondheidszorg. Dat is m.i. net zoiets als wanneer een winkelier of horeca-ondernemer zich gestalkt voelt door de keuringsdienst van waren na een klacht bij de consumentenbond. Die rechtszaken lopen nog.

Reageer