Kleurveranderingen TL-lampen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 53

Kleurveranderingen TL-lampen

Het werkingsprincipe van een TL-lamp is mij bekend. Maar het principe van TL-lampen die van kleur kunnen veranderen is mij een raadsel. Weet iemand hoe dit jusit werkt?

Mijn gevoel gaat uit naar de volgende theorie: Door gebruik te maken van een bepaald gas (geen idee van welk gas het zou kunnen zijn) kan doormiddel van een spanningsweiziging een andere kleur gekozen worden. Omdat het gas zich bij een andere spanning anders gaat gedragen.

Klopt deze veronderstelling of zit ik er mijlen ver naast?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Ik weet niet wat je bedoelt, ik heb nog nooit een neonbuis van kleur zien veranderen. En als dat wél kan ben ik héél benieuwd naar hoe dat werkt.

De kleur hangt voor zover mij bekend af van de fluorescerende stof die aan de binnenzijde van de buis wordt aangebracht:

http://www.sylvania.com/BusinessProducts/M...uorescentLamps/

de combinatie van de uitstraling van neon zelf plus de fluorescent geeft allerlei eindkleuren als resultaat.

(edit: typos verbeterd)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 53

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Het zijn wel degelijk van kleurveranderende TL-lampen. Tijdens het vak verlichtingstechniek een tweetal jaren geleden zijn deze eens ter sprake gekomen. De docent kon ons ook niet vertellen hoe dit werkte aangezien de fabrikanten alle vragen hier omtrend afwimpelden. Ik dacht dat na twee jaar wel iemand zou moeten weten hoe deze technologie werkt.

Ik heb ze zelf al gezien tijdens theatervoorstellingen en lichtshows. Het zijn gewone TL-buizen die eender welke kleur kunnen aannemen.

Ik heb er zelfs gezien die 2 kleuren tegelijk konden aannemen. De linkse helft was dan groen en de rechtse rood. Hoe ze dit klaarspelen is mij al helemaal een raadsel.

Berichten: 12.262

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Weet je echt zeker dat het een 'echte' TL was?

De meest logische verklaring zou ik anders zoeken in een grote matglazen buis met RGB-leds of een aantal CCFL's erin.

Het is trouwens wel mogelijk neonbuizen te maken met bijv de linkerkant groen en de rechterkant rood, maar dat veranderd voor zo ver ik weet niet oiv werkspanning oid.
Victory through technology

Berichten: 53

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Ja, ik ben heel zeker dat het om gasontladingslampen gaat (maar of dit nu onder de noemer TL-lampen valt of niet, daar ben ik niet zeker van). Maar in ieder geval geen LED's. De lichtshow waarover ik het had is aangehaald in de les juist om het feit dat daarin dergelijke lampen gebruikt werden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Bij TL Buizen zit aan de binnenkant van de buis een bepaald soort poeder.

De eigenschappen van dit poeder bepalen de kleur ( de toon) van het licht.

Zo zijn er TL buizen voor de keuken, het kantoor, etalages van winkels enz.

Berichten: 53

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Bij TL Buizen zit aan de binnenkant van de buis een bepaald soort poeder.  

De eigenschappen van dit poeder bepalen de kleur ( de toon) van het licht.  

Zo zijn er TL buizen voor de keuken, het kantoor, etalages van winkels enz.


Daar ben ik mij van bewust, de werking van een gewonen TL-lamp ken ik goed. Maar hoe verklaar je dan de eigenschap van sommige TL-lampen die van kleur kunnen veranderen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Het is te zot om er van uit te gaan dat coatings of gassen vlug even vervangen worden bij het omzetten van een schakelaartje.

overpeinzing:: :)

Als die dingen dus werkelijk bestaan dan zouden ze dus misschien verschillende coatings kunnen hebben die elk op een specifieke frequentie reageren

of misschien is heel de buis bekleed met pixels (opgerold beeldscherm dus)

of.....??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Kleurveranderingen TL-lampen

Ik vind het ook nogal mysterieus... dat het werkelijk 1 gasontladingslamp betreft die oiv spanning verschillende kleuren kan maken lijkt me uitgesloten. Ik zou dr graag eens eentje van (heel) dichtbij inspecteren :)
Victory through technology

Reageer