Springen naar inhoud

Effect van hoge hakken dragen?

• Log in om te kunnen reageren

Cerise

Cerise

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2006 - 21:20

U heeft waarschijnlijk al de negatieve gevolgen van het veelvuldig dragen van hoge hakken gehoord.
O.a.:
- het extra uithollen van de onderrug, wat kan zorgen voor een afwijkende houding (hyperlordose)
- verkorting van de kuitspieren (je moet na een hele dag je schoenen maar eens uitdoen en op de platte grond lopen, merk je duidelijk dat die minder soepel zijn, aangezien je die bij het stappen minder zal gebruiken door het naar voren hellen van de voet)
- gevaar voor enkeldistorsies
- afwijkende houding van de voet
...

Dit was voor mij zeer opmerkelijk toen ik nieuwe winterbotten gekocht had. (Ook een beetje 'vakmisvorming' als je op die dingen je aandacht vestigt uiteraard.) Ik vermijd ze daarom ook altijd te dragen.

Maar kan het dragen van hoge hakken eigenlijk ook positieve effecten hebben ?
Cerise.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2006 - 21:27

owja zťker positieve effecten: kan zeer sexy zijn hoor, als je een mooie meid ermee ziet lopen :) maar lichaamelijk? misschien meer balans (je loopt toch op wankele dingen), maar dat is maar een klein gokje.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Cerise

Cerise

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2006 - 21:05

Waar ik eigenlijk aan dacht:

Is het mogelijk dat vrouwen die vaak hoge hakken dragen een betere proprioceptie hebben van hun voet- en enkelstand?
Je moet immers bij elke stap de stand van je voet lichtjes bijcorrigeren om je evenwicht te bewaren, dus steeds worden de spieren getrained in dit fijne bijsturen van het lateraal/mediaal hellen bij een stap. Zou het kunnen dat vrouwen die langere tijd met hoge hakken lopen minder kans hebben op enkeldistorsies dan vrouwen die zonder hakken lopen?

Cerise.

Geert Alders

Geert Alders

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 09:59

Kijk maar eens goed rond op straat, zeker als er kinderkopjes liggen. Dan zie je de hooggehakte dames rondzwikken op hun stiletto's. Ik persoonlijk vind dit altijd komisch om te zien maar dat terzijde.
Het kan dat hun omliggende spieren rond de enkel sterker zijn door het veelvuldige gebruik, idd voor proprioceptieve doeleinden. Maar dit gebeurt in zulk een rare positie dat dit me niet echt functioneel lijkt.
Al de nadelen die hierboven staan opgesomd wegen toch wel veel zwaarder door dan een beetje extra proprioceptie hoor!

Uiltje

Uiltje

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 13:23

Elke vorm van schoeisel heeft nadelen. Ons lichaam is gebouwd om te bewegen. Schoenen beperken de tenen en andere botstructuren in hun beweging. Het gevolg is een slijtage van het kraakbeenoppervlak in de gewrichten daar waar het oppervlak niet wordt belast. Leren schoenzolen met veel grip is ook zo'n risicofactor wat betreft het oplopen van een inversietrauma/knieverdraaiingen. Je ziet dat je schoenzolen op bepaalde plekken slijten en dat is dus niet voor niks. Enig voordeel die schoenen bieden is een beschermende functie.

• Gast

Geplaatst op 10 januari 2007 - 13:20

Als we onze voeten bekijken dan zien we dat onze tenen dicht tegen elkaar staan.Soms zie je tenen die over hun buurman gebogen staan.Bekijk op het strand de voeten van onze moderne mens en je ziet de meest rare dingen.Bekijk echter de voeten eens van mensen die nooit schoenen hebben gedragen.Hun tenen staan veel wijder uit elkaar.Ik denk dat zij de meest "normale" voeten hebben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures