nieuwe wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

nieuwe wiskunde

hoi iedereen,

ik heb nu al een tijdje een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden:

stel mijn wiskunde leraar bedenkt een nieuw wiskundig nummer/symbool/formule, enz., waar moet hij dan zijn om het in te dienen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: nieuwe wiskunde

In het geval van een formule, je kunt bijvoorbeeld een artikel publiceren waarin je uitleg geeft hoe je de formule hebt afgeleid, waarom die relevant/zinvol is (een formule kunnen we tenslotte allemaal bedenken), enz.

Als het belangrijk genoeg is, neemt een wetenschappelijk tijdschrift o.i.d. je ontdekkingen op in zijn uitgave.

Een nieuw wiskundige nummer, daar kan ik me weinig bij voorstellen?

Een nieuw symbool, tja, dat is ook een beetje vreemd: als je een symbool gebruikt, defenieer je het eerst en dat was het. Je kunt in de wiskunde altijd iets defenieren:
\(2\times \pi\)
noem ik 'driehoek' en vervolgens kun je met het symbool 'driehoek' rekenen.

Hoe bepaalde dingen ontstaan zijn, bijvoorbeeld de standaard variabele x, of y die bij een functiewaarde hoort, enz. weet ik niet.

Waarschijnlijk gebruikten veel mensen de x als variabele en hebben anderen dat overgenomen, en zo is het gegroeid. Maar of er regels voor zijn, weet ik niet...

Berichten: 255

Re: nieuwe wiskunde

Een nieuw wiskundige nummer, daar kan ik me weinig bij voorstellen?
Ik denk dan aan pi, e ,...

Is het mogelijk om op wiskundige formules een patent te pakken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: nieuwe wiskunde

dan moet je altijd
\(\pi^{(tm)}\)
gaan schrijven :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: nieuwe wiskunde

Een patent nemen op een getal? :)

Misschien moet je toch nog eens uitleggen wat je denkt dat je wiskundeleraar zou willen/kunnen "(uit)vinden" om dan bekend te maken. Wat wiskundigen tegenwoordig doen is niet getallen of sypmbolen "uitvinden" om er een patent op te nemen... Wiskundigen die aan onderzoek doen en (nieuwe) resultaten vinden zullen dit doorgaans publiceren, mogelijk eerst vrij op hun website en/of in wetenschappelijke vakbladen - hiervoor moet het meestal eerst "gereviewed" worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer