Springen naar inhoud

Hoe geneest een kneuzing (ribben) zo goed/snel mogelijk?

• Log in om te kunnen reageren

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5683 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2006 - 22:49

Zijn er manieren om gekneusde ribben sneller te laten genezen? Bijvoorbeeld warmte/koude compressen, spul erop smeren, gedoseerd belasten of juist totale rust, enz.
En hoe lang duurt het gemiddeld voor een middelzware kneuzing genezen is?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2006 - 21:35

Naar de dokter gaan helpt wel denk ik...
Verder stel ik complete rust voor, je lichaam kan zichzelf wel genezen, maar het heeft er wat tijd voor nodig.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4537 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 december 2006 - 23:34

Ik heb vroeger met judo eens een paar gekneusde ribben opgelopen,duurde zes weken voordat het over was.
Niet te veel bukken,kuchelen,hoesten en vaak in de sauna gaan en niet onder de koude douche!
Sterkte ermee!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 6292 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2006 - 01:20

Naar de dokter gaan helpt wel denk ik...

Ik denk dat dit nou net een van die aandoeningen is waarbij dat helemaal geen verschil maakt. Aan een gekneusde rib kan een dokter weinig doen, afgezien van pijnstillers voorschrijven wellicht.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2006 - 07:46

Niet in de lach schieten en geduld opbrengen.

En eigenlijk zou hier een slotje op moeten ivm de regels van dit medische forum: geen persoonlijke vragen. Maar dat vind ik niet echt terug in de startpost, dus soit... :)
Appareo decet nihil munditia?

Cerise

Cerise

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2006 - 12:27

Zoals de anderen al zeiden, je kan er niet echt veel aan doen.
Ribkneuzingen en -fracturen zijn zeer moeilijk te behandelen en hebben een vrij lang genezingsproces. Er bestaan wel bepaalde soorten corsetten die je romp iets stabieler houden en de beweging beperken, maar naar mijn mening heeft zoiets weinig zin. Er zijn immers veel tussenribspieren die telkens meewerken bij het in-en uitademen. Voorzichtig zijn is de boodschap. En afwachten inderdaad, zo'n genezingsproces verloopt vanzelf. Hopelijk krijg je nu geen ziekte op je luchtwegen, want uiteraard bij hoesten en niezen zal je het beter voelen...
Als je er op het einde van het genezingsproces geen last meer van hebt, let er dan wel op dat je je rompspieren versterkt door te beginnen met enkele lichte krachtoefeningen. Want na een tijdje voorzichtig aan doen en pogen zo weinig mogelijk die ribben te bewegen, zullen je spieren rondom verzwakt zijn.
Het is een lastig letsel, juist omdat de geneeskunde hier vrijwel niets aan kan doen. Ik wens je dan ook een spoedig herstel toe!

_-haex-_

_-haex-_

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 01:17

en probeer altijd recht te zitten, lopen, ... zodat er geen druk op de ribben komt

Geert Alders

Geert Alders

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 09:33

zoals ik ook in het andere topic gepost heb:

gebruik electrotherapie. Het genezingsproces zal veel sneller verlopen. Dit door de stimulering van de doorbloeding. Wat op zijn beurt de aanvoer van bouwstoffen stimuleert en de afvoer van afvalstoffen ook.

Uiltje

Uiltje

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 13:45

Over koude compressen. Dit heeft enkel en alleen de functie om pijn en zwelling te verminderen. Het genezingstraject wordt echter gerekt, want juist de zwelling is een teken van de herstellingsfase. In een zwelling bevinden zich witte bloedcellen voor het opruimen van kapot weefsel en fibroblasten voor het opnieuw opbouwen van weefsel. Het remmen van de zwelling geeft daarom een vertraging voor het herstelproces, daar er minder witte bloedcellen/fibroblasten actief zullen zijn.

• Gast

Geplaatst op 21 mei 2007 - 18:31

Zijn er manieren om gekneusde ribben sneller te laten genezen? Bijvoorbeeld warmte/koude compressen, spul erop smeren, gedoseerd belasten of juist totale rust, enz.

Hallo
ik heb nu gekneusde ribben !
dat doet me verschrikkelijk pijn,.
het is met sporten gebeurdt....
als ik lig zit of ademhaal doet het vreselijk pijn,. :( :(
koelen helpt niks !
weten jullie iets

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4550 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 18:32

Talk about gravedigging! Anyway: dit is geen huisartsenpost, dus ga daar eerst heen :(
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2007 - 00:26

Hallo
ik heb nu gekneusde ribben !
dat doet me verschrikkelijk pijn,.
het is met sporten gebeurdt....
als ik lig zit of ademhaal doet het vreselijk pijn,. :D pi.gif
koelen helpt niks !
weten jullie iets

Ik neem aan dat je er mee naar de huisarts bent gegaan, zo niet ga dan!
Een probleem met kwetsuren aan ribben is dat het pijn doet bij elke ademhaling omdat de ribben bewegen met de volumeverandering van de borstkas. Elke keer dat je ademhaalt komt er kracht op de ribben te staan. Hier is helaas niets tegen te doen (je moet toch ademhalen ;-)).
Je kan de pijn wat verzachten met pijnstillers en door jouw aandacht zo veel mogelijk op iets anders te richten.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

• Gast

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 17:28

Goedenavond

Ppfff... ook ik heb 3 gekneusde ribben door mijn idiote hoesten !
Ik hoest mij dus letterlijk een breuk :D
Volgens de huisarts er er geen sneller proces dan rust ....

Alles heelt met rust [ en veel pijnstillers 8-) ]

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6171 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 18:30

Jaren geleden heb ik ook eens een paar ribben gekneusd doordat ik met mijn rug op een stalen balk viel.
Van de huisarts pijnstillers voorgeschreven gekregen, die ik overigens zeer spaarzaam heb gebruikt, want ik slik die zooi alleen maar als de pijn echt ondraaglijk wordt.
Verdere therapie was veel lopen en onderweg (heel voorzichtig) buig-, strek- en draaioefeningen doen. Binnen een week was ik van de pijn af. Dus mijn remedie was in beweging blijven.
Het lastigst vond ik het omdraaien in bed. Dat deed nog het meeste pijn, en dan merk je pas hoe vaak je in een nacht je omdraait.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2007 - 18:48

Het lastigst vond ik het omdraaien in bed.

Het ik ook last van gehad; scheurtje in acromiclaviculair ligament. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures