Springen naar inhoud

osmose - diffusie

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 12 december 2004 - 12:09

Ik zit al een volledig weekend mijn hoofd te breken over volgende vraag die we ooit eens op een overhoring hebben gehad:

"3 reageerbuizen worden gevuld met oplossingen van keukenzout (NaCl) van verschillende concentraties. Buis 1 bevat 0.1% NaCl-oplossing, buis 2 bevat een 0.9% NaCl-oplossing en buis 3 bevat een 1.5% NaCl-oplossing. In elk van deze buizen wordt een stukje van hetzelfde verse weefsel ondergedompeld. De stukjes weefsel zijn allemaal even groot en rood van kleur. Voordat ze in de buizen zijn gedaan, zijn ze eerst goed afgespoeld totdat ze geen kleurstof meer afgeven. Na een half uur wordt het experiment gestopt. De oplossing in buis 1 is licht rood geworden. De oplossing in buis 2 is kleurloos gebleven.
Is dit weefsel afkomstig van een dierlijk of plantaardig organisme of is dat niet te bepalen.
Verklaar kort de vaststellingen in buis 1 en 2.
Hoe ziet de oplossing in buis 3 eruit aan het einde van het experiment, verklaar kort."

Mijn redenering was: aangezien in buis 2 niets gebeurt is de concentratie in het weefsel en in de proefbuis gelijk (0.9%), in buis (1) is de concentratie in het weefsel dus hoger dan de concentratie in de proefbuis, en aangezien de oplossing in de buis rood is geworden moet er inhoud van het weefsel naar de proefbuis zijn gegaan, dus van hoge naar lage concentratie -> diffusie.
Als je in buis 3 ook diffusie krijgt dan moet een stuk van de inhoud van de proefbuis naar het weefsel gaan en zal het weefsel lichter worden en lichtjes uitzetten.
Het weefsel kan plantaardig of dierlijk zijn.

Klopt dit allemaal, want ik begin op den duur aan alles te twijfelen en ik volg het niet allemaal meer...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2004 - 12:15

Het osmose / diffusieverhaal klopt. Of het plantaardig, dierlijk of niet te bepalen is weet ik niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2004 - 12:31

dierlijke cel

Planten doen aan osmose niet aan difusie dus zelf al gaat er H20 uit plant kleurstof blijft erin.

ale dacht ik.
xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

• Gast

Geplaatst op 12 december 2004 - 12:51

Volgens mij klopt jouw redenering niet helemaal

Bij een 0.1% NaCl oplossing is de concentratie zout in de cel hoger dan buiten de cel. De cel zal dus water opnemen totdat de concentratie zout zowel in als buiten de cel gelijk is. In het geval van dit experiment kleurt de oplossing na verloop van tijd rood, een indicatie dat de cel 'geknapt' is. Dan mag je er van uit gaan dat het een dierlijke cel is. Plantencellen knappen minder snel omdat die naast een celmembraan ook nog een celwand bezitten.

0.9% NaCl wordt ook wel een fysiologische zout oplossing genoemd, concentratie zout is zowel in als buiten de cel gelijk, er gebeurd niets.

1.5% NaCl nu zal er water vanuit de cel naar de oplossing gaan, aangezien in de oplossing de zoutconcentratie hoger is dan in de cel. Uiteindelijk verschrompeld de cel.

Zowel planten als dierlijke cellen doen aan diffusie en osmose, volgens mij.

• Gast

Geplaatst op 12 december 2004 - 15:53

Volgens mij klopt jouw redenering niet helemaal

Bij een 0.1% NaCl oplossing is de concentratie zout in de cel hoger dan buiten de cel. De cel zal dus water opnemen totdat de concentratie zout zowel in als buiten de cel gelijk is. In het geval van dit experiment kleurt de oplossing na verloop van tijd rood, een indicatie dat de cel 'geknapt' is. Dan mag je er van uit gaan dat het een dierlijke cel is. Plantencellen knappen minder snel omdat die naast een celmembraan ook nog een celwand bezitten.

0.9% NaCl wordt ook wel een fysiologische zout oplossing genoemd, concentratie zout is zowel in als buiten de cel gelijk, er gebeurd niets.

1.5% NaCl nu zal er water vanuit de cel naar de oplossing gaan, aangezien in de oplossing de zoutconcentratie hoger is dan in de cel. Uiteindelijk verschrompeld de cel.

Zowel planten als dierlijke cellen doen aan diffusie en osmose, volgens mij.

Dit vind ik een héél aannemelijke uitleg, maar hoe kan je nu weten of een het fenomeen dat heeft plaatsgevonden osmose (zoal in jouw uitleg) of diffusie (zoals in mijn redenering) is, want dat zal uiteindelijk de basis zijn van verdere verklaringen van het waargenomene

• Gast

Geplaatst op 12 december 2004 - 16:42

Osmose is een vorm van diffusie. Osmose is diffusie door een semipermeabel membraan. Aangezien we het hier over cellen hebben met een celmembraan (= semipermeabel) is het dus osmose.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2004 - 17:05

toch niet als de molecullen in kwestie beide door dit membraan kunnen!
dan is het toch difusie!
xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

• Gast

Geplaatst op 12 december 2004 - 18:34

toch niet als de molecullen in kwestie beide door dit membraan kunnen!
dan is het toch difusie!
xd

Dat is ook wat ik aangeleerd gekregen heb..

• Gast

Geplaatst op 13 december 2004 - 08:51

celmembraan is semipermeabel. Niet alle molucelen kunnen daar doorheen. Dus osmose.

Als het membraan alles zou doorlaten, dan is er wel sprake van diffusie.

• Gast

Geplaatst op 13 december 2004 - 13:21

Diffusie is het gelijkmatig verdelen over de ruimte waarin zij zich bevinden. Diffusie kan door een celmembraan als er aan twee voorwaarden voldoen:
1) het molecuul is aanwezig in een hogere concentratie aan de ene kant van de celmembraan dan aan de andere kant
2) het molecuul is in staat tussen de moleculen van de membraan door te passeren.
Osmose is diffusie van water door een halfdoorlatend of semi-permeabel membraan. Semi-permeabel is doorlatend voor water, maar niet de hierin opgeloste stoffen.
Hierbij gaat water naar de kant met de hoogst opgeloste concentratie.

"3 reageerbuizen worden gevuld met oplossingen van keukenzout (NaCl) van verschillende concentraties. Buis 1 bevat 0.1% NaCl-oplossing, buis 2 bevat een 0.9% NaCl-oplossing en buis 3 bevat een 1.5% NaCl-oplossing. In elk van deze buizen wordt een stukje van hetzelfde verse weefsel ondergedompeld. De stukjes weefsel zijn allemaal even groot en rood van kleur. Voordat ze in de buizen zijn gedaan, zijn ze eerst goed afgespoeld totdat ze geen kleurstof meer afgeven. Na een half uur wordt het experiment gestopt. De oplossing in buis 1 is licht rood geworden. De oplossing in buis 2 is kleurloos gebleven.
Is dit weefsel afkomstig van een dierlijk of plantaardig organisme of is dat niet te bepalen.
Verklaar kort de vaststellingen in buis 1 en 2.
Hoe ziet de oplossing in buis 3 eruit aan het einde van het experiment, verklaar kort."

Als het osmose is, zou bij buis 1 de oplossing naar het weefsel gaan en de concentratie opgeloste deeltjes gelijk maken. Omdat in de cel meer NaCl aanwezig is als erbuiten, komt er meer water in de cel en zal de cel "opgeblazen" worden.
Hierdoor krijg je de rode kleur.
Als het diffusie is, dan kan de rode kleurstof en het NaCl zich vrij verplaatsen van naar buiten de cel en weer terug. Dat is op zich al vrij sterk, omdat de cel de concentratie NaCl gelijk probeert te houden.
En dan zou je bij de tweede buis ook moeten zien dat er evengoed rode kleurstof rond dwaalt in de buis.
Dus is het osmose.
Bij de derde buis gaat er water van in de cel, naar de buitenvloeistof in een poging om de concentratie NaCl gelijk te maken met de buitenvloeistof. De cellen verschrompelen dan.

Osmose bij planten:
Planten hebben een starre doorlaatbare celwand en een semi-permeabele celmembraan.
Wanneer een plantencel in een oplossing wordt gebracht met een lagere concentratie opgeloste stof dan in de cel, zal er water in de cel gaan.
Hierbij zwelt de vacuole op en drukt het cytoplasma tegen de celwand aan. Dit gaat door, totdat de osmotische druk gelijk is aan de tegendruk van de celwand. De cel kan dan niet kapot gaan.

Osmose bij dieren:
De dierlijke cel heeft alleen een semi-permeabele membraan.
Wanneer een dierlijke cel in een oplossing wordt gebracht met een lagere concentratie opgeloste stof dan in de cel, zal de cel water opnemen. De cel heeft geen celwand die de osmotische druk kan weerstaan. De cel zal dus knappen (ook wel lysis genoemd).

Het was dus dierlijk weefsel.

• Gast

Geplaatst op 13 december 2004 - 18:56

Osmose is een vorm van diffusie. Osmose is diffusie door een semipermeabel membraan. Aangezien we het hier over cellen hebben met een celmembraan (= semipermeabel)  is het dus osmose.

Osmose is niet echt een vorm van diffusie: het verschil zit erin wat er migreert, niet het membraan dat verschilt.
Bij osmose verplaatst de oplossing zich (meestal water), bij diffusie is het de oplosstof die migreert (dus hetgeen men wou oplossen in het water)...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Vacatures