Resolutie tv

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 717

Resolutie tv

Na een flinke dicussie weet ik het niet meer;

Een analoge tv, hoeveel beeldijnen heeft zo'n ding nou? Wat is de resolutie van een analoge tv?

Ik was er van overtuigd dat een TFT scherm een hogere resolutie heeft dan een analoge tv (meer beeldpunten). Maar ik kan nergens vinden wat nou precies de verhouding is. Iemand ideeen?

Dus is een TFT scherm scherper/beter dan een analoog tv-scherm?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Resolutie tv

Voor televisie maakt het uit of je een PAL (Europa) of een NTSC (Amerika) versie hebt:

PAL heeft 720 x 576 beeldpunten (50 Hz, maar slechts 25 hele beelden per seconde).

NTSC heelf 720 x 480 beeldpunten (60 Hz, maar slechts ~30 hele beelden per seconde).

Houd er wel rekening mee dat ruwweg de bovenste 30 beeldlijnen niet voor televisie gebruikt kunnen worden, omdat daar de Teletekst informatie in gecodeerd zit.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 717

Re: Resolutie tv

Dat is het uitgezonden signaal. Maar als ik een TV van heel dichtbij bekijk zie ik 'pixels'. Geen echte, maar beeldpunten opgebouwd uit R-G-B. Zo'n beeldpunt is vrij groot. Als ik tv kijk op een TFT scherm zou ik een hogere scherpte krijgen (mits het signaal ook meer beelpunten aanbied). Maar kun je dan stellen dat een TFT scherm (TV) een beter beeld geeft dan een analoge tv?

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Resolutie tv

TFT heeft een scherper beeld maar dan heb je soms last van 'Ghosting' by goedkopere schermen.

dus dat de sommige kleuren niet snel genoeg ververst worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Resolutie tv

Een scherm met hogere resolutie dan PAL heoft zeker geen scherp beeld te geven. In sommige ongunstige verhoudigen kan het beeld zelfs slechter zijn.

Maar er is natuurlijk ook nog HDTV :shock:

Re: Resolutie tv

----------

Voor PAL en LCD ligt een en ander iets genuanceerder:

De horizontale frequentie is bekend, 50Hz. Ook de verticale frequentie, 15.625kHz is bekend.

Dus, elke 1/50Hz worden er 15625/50=312.5 lijnen overgezonden, dit heet een raster. Een raster heeft 25 vertical retrace lijnen die niet zichtbaar zijn, dus het aantal zichtbare lijnen per raster is 287.5 lijnen.

De retrace lijnen zijn in de eerste plaats bedoeld als tijds-interval om de elektronenstraal in de beeldbuis van beneden helemaal terug naar boven te laten gaan. Teletekst en ander dataverkeer en beveiligingen zoals Macrovision hebben ook plaats gedurende deze tijd.

Een volledig video frame is opgebouwd uit twee rasters die geinterlaced worden weergegeven op een TV met beeldbuis. Dus elke 1/25 seconde komt er een beeld met 575 lijnen. De eerste en de laatste lijn begint cq eindigt horizontaal in het midden, hierdoor is het beeld werkelijk 576 pixels hoog (met twee halve lijnen). Het aantal pixels in een lijn voor 4:3 aspect ratio is dan 576*4/3=767 pixels.

Het aantal fosfor triples (Rood, Groen, Blauw) over de breedte van een beeldbuis is te berekenen uit de horizontale afmeting en de horizontale dot-pitch. De dot pitch van een TV is veel slechter dan die van een monitor, namelijk ergens tussen de 0.5 en 0.8 mm. De horizontale afmeting van een 4:3 plat vlak is de diagonaal in het kwadraat gedeeld door 1.75 (1 3/4). Het aantal dots is de afmeting gedeeld door de dot-pitch. Een gemiddelde TV met een dot pitch van 0.6 en een diameter van 21 inch heeft ongeveer 520 horizontale pixels.

Een goede LCD TV heeft de native resolutie van 768x576 of meer. Een LCD panel is progessive scan (niet geinterlaced). Het PAL signaal wordt dus ge-deinterlaced. Het resultaat ziet er altijd anders uit als het origineel op TV, bedenk dat PAL en CRT techniek uit de jaren 40 stammen.

Als het paneel een hogere resolutie heeft komt er nog een video bewerkingsstap bij, namelijk het stretchen (zoomen). De beeldkwaliteit is dan ook afhankelijk van het zoom algorithme (hoe beter, hoe duurder de hardware).

Een DVD kan interlaced, progressive of beide zijn. Een progressive DVD op LCD via analoge inputs afgespeeld heeft tot gevolg dat het signaal eerst geinterlaced wordt door de speler en vervolgens weer ge-deinterlaced door de LCD TV. DVD via de PC met digitale (niet VGA maar DVI) LCD monitor geeft een superieur resultaat.

Motion-blur (vervagen van de randen bij bewegende objecten) heeft te maken met het feit dat een LCD paneel niet zoals een beeldbuis punt-voor-punt maar scherm voor scherm (!)ververst wordt. Ghosting lijkt hierop maar wordt veroorzaakt door echo's van een TV antenne-signaal (vaak door slechte kabel).

--------------

Sjef.

Berichten: 717

Re: Resolutie tv

Ah, bedankt! Dit is uitleg waar ik iets mee kan!

Reageer