Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Misschien moet ik de vraag anders stellen.

Als ik een latje heb van trespa, van zegmaar 8mm dik en zo'n 5cm breed en een meter lang. En ik wil het stuk weggooien, maar het past niet in de afvalbak, dan wil ik het doormidden breken. Maar... als ik dat doe, dan breekt het niet doormidden, maar het breekt in 3 stukken, waarbij het stukje in het midden wegspringt (gevaarlijk!). Mijn vraag is: 1. Hoe kan dat, waarom breekt het niet gewoon in tweeën, zoals bij een (houten)plank? 2. Waar wordt trespa van gemaakt, wat is de samenstelling van trespa? 3. Daar trespa ontzettend hard is kan ik het alleen maar zagen met een ijzerzaagje, met een gewone zaag kan wel, maar dan kun je de zaag na een paar keer zagen weggooien. Mijn vraag is wat is de hardheid van trespa ongeveer, is trespa evenhard als glas??

Berichten: 142

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

1. dat het breekt in drieen heeft te maken met de spanningen in het hout geloof ik, als je een cd doormidden breekt vliegt het in duizend stukken (soms) is ook vreemd

2. volges mij is trespa een combinatie van houtvezels, kunstof vezels en een lijm, dat in een machine gemengt en tot een plaat gefabriekt

Berichten: 416

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Okee, maar wat is de hardheid van trespa? Je hebt een ijzerzaag nodig om het te zagen, met een gewone zaag kan wel, maar dan kun je hem snel weggooien. Want trespa is verschrikkelijk hard. Dus met welke hardheid kun je trespa vergelijken, is het net zo hard als glas ongeveer? Hoe hard is trespa op de schaal van Mohs?

Berichten: 142

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

ik heb gister even een mailtje gestuurd naar een bedrijf wat trespa maakt (en ooit bedacht heeft??) en heb een folder met enkele specs gekregen,

deze heb ik ff online gezet

http://members.home.nl/bartlehnen/N211.pdf

weet niet zeker of ie het doet, anders stuur ff een pm als je het niet kan downloaden dan mail ik het wel

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Die folder verteld ons al wat meer, maar nog lang niet alles, hardheid kan op verschillende manieren worden gemeten, zoals BNH, of More. En meestal gaat het dan over een emperische schaal v erdeling. Ik geloof dat ze de BNH meten door een 10 cm diameter loden kogel van een meter op een 10cm dikke plaat trespa laten vallen, en dan zien wat de elastische modulus is en wat de plastische deformatie is.

We moeten dit probleem fysisch bekijken. En dan noem ik drie dingen: Elasticiteit, plastische deformatie en breukvorming.

Breukvorming en breukpropogatie hangt af van verschillende elementen, zoals elasticiteit, plasticiteit, aangebrachte spanning en bindingsenergie. Als het een materiaal betreft dat veel plastische deformatie betreft heb je voordat breukpropogatie gebeurt veel stres opbouw in het materiaal door plastische deformatie. Als de breuk gaat propageren komt er dus heel veel energie vrij waardoor de breuk steeds sneller propageert. Door dat veel energie vrijkomt kunnen andere breuken ook ineens gaan propageren, en heb je meerdere breuken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Dit gedrag bij breuk is volgens mij vergelijkbaar met het gedrag van rauwe spaghettistaafjes als ze breken: die hebben ook de neiging om in vele korte delen te breken in plaats van netjes in tweeen. Hierover stond een tijdje geleden (paar maanden?) een artikeltje in de krant. Kijk op:

http://www.planet.nl/planet/show/id=434623...10238/sc=e062ea

voor een versie van het nieuwsitem. Dit zou wat duidelijkheid moeten scheppen, denk ik.

Berichten: 32

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Ik had vroeger een leraar die het was opgevallen dat als zijn nieuwe krijtje op de grond viel deze altijd in drieen brak :-) Zijn verklaring was dat waarschijnlijk de eigen resonatie van het krijtje hier mee te maken had. (de golf lengte had klaarblijkelijk precies 3 buiken). Je moet dit maar niet te serieus nemen, maar mogelijk zit er toch een kern van waarheid in...
boem is stoppen... plons is water...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Trespa is een plaat op basis van thermohardende harsen (±30%), homogeen versterkt met houtvezels (±70%) en is vervaardigd onder hoge druk en temperatuur. Daarin heb je nog verschillende manieren van vervaardigen voor verschillende kwaliteiten. Bladen die volgens het dry-forming prces zijn vervaardigd hebben de volgende eigenschappen:

Elasticiteitsmodulus >10.000 N/mm²

Treksterkte >100 N/mm²

Buigsterkte >100 N/mm²

Stootvastheid 3-4

Warmtegeleidingscoëfficiënt ± 0,3 W/m*K

Gebruikstemperatuur- constant -40 tot 130 °C
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Ik wilde net als Brinx het spaghetti verhaal quoten. Het heeft denk ik ook te maken met interne resonanties.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 1

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Trespa is een hpl plaat (high laminate plate)

Het bestaat uit houtvezels die in een tunnel waar harsdoorheen wordt geblazen omvat worden door deze hars. Er onstaat een dikke zachtboardachtige plaat. Dit vormt het kernmateriaal.

Onder hoge druk en temperatuur wordt het materiaal samen met een top en bottomlaag geperst tot een uiterst harde plaat.

deze plaat is kleurvast, uv bestendig, zuurbestendig etc en is onderhoudsvrij.

Dat de plaat in drieen breekt bij buiging heeft te maken met de interne spanning van het materiaal.

Glas bijvoorbeeld barst in veel meer stukken.

Het is geen glas want je kunt het goed boren. Als je het materiaal ruim voorboort kun je het verwerken als hout

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

glas breekt niet altijd in meerdere stukken, alleen als dat glas onder stress is.

Sterker nog, je kunt glas heel makkelijk in tweeen breken door eerst een kleine groef aan te brengen aan beide kanten.

Leuk dat je dit 4 jaar oude onderwerp hebt wakker geschupt. :eusa_whistle:

Berichten: 2

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

1. Hoe kan dat, waarom breekt het niet gewoon in tweeën, zoals bij een (houten)plank?
ff snel geregistreerd om te kunnen reageren:

Voor deze vraag en het spagettiverschijnsel is nog een verklaring mogelijk. Wanneer je alleen je handen gebruikt om iets door te breken breng je geen zuivere buiging aan op het object. Je brengt een moment aan op beide uiteinden én brengt daarbij ook nog een kracht aan die naar buiten werkt als tegenkracht om je handen op ongeveer dezelfde plaats te houden. Hierdoor ontstaat de maximale materiaalspanning niet netjes in het midden van het materiaal. Wanneer het materiaal nu erg homogeen is (= gelijke eigenschappen over het hele volume) dan zal het materiaal dus op 2 plaatsen tegelijk breken. Nu kan je uiteraard zeggen dat wanneer het op de ene plek breekt dat de spanning dan weg valt en geen 2e breuk kan creeeren. Dit lijkt me correct, maar hoe homogener het materiaal, hoe dichter de breukmomenten bij elkaar komen te liggen. Wanneer je het trespa of de spagetti met het midden tegen een 3e punt duwt (je legt met je handen dus alleen een drukkracht op, geen moment) dan zal het materiaal wel (ongeveer) in het midden breken.

Wat de CD betreft: hier lijkt me de breukpropagatie het logische antwoord. Eenmaal een breuk, dan kan deze snel doorschieten én zich splitsen, en zo meerdere stukjes vormen. Hoe meer spanningen in het materiaal, des te fijner de kristalstructuur, des te meer kans op splitsen van breuken. Daarom is glas ook niet te snijden wanneer het is gehard.

groetjes,

Misha

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Als ik een latje heb van trespa, van zegmaar 8mm dik en zo'n 5cm breed en een meter lang. En ik wil het stuk weggooien, maar het past niet in de afvalbak, dan wil ik het doormidden breken. Maar... als ik dat doe, dan breekt het niet doormidden, maar het breekt in 3 stukken, waarbij het stukje in het midden wegspringt (gevaarlijk!).
Ik denk dat het ook toeval kan zijn dat er ergens een zwakker punt of beschadiging of inkeping kan zijn aan een rand.

Heb zoiets echt gevaarlijk meegemaakt.

Diffusers van hard transparant PVC 8 mm dik ca 2 m x 1 m, densiteit ca 1350 kg/m3. Deze worden opgespannen onder een bepaalde (voorheen grondig geteste) radius x door kettingen.

Normaal worden alle randen van zo'n paneel mooi gebroken inclusief de gaten voor de bevestigingsoogschroeven (met grote rondellen voor drukverdeleling).

Om de een of andere reden was deze diffuser overspannen.

Na een paar dagen knalde die gewoon uit elkaar (in het center, niet de ophangpunten). 2 grote stukken met ook een derde stuk onder spievorm.

Die twee grote stukken hingen nog vast aan de kettingen waarmee die diffuser opgehangen en opgespannen werd. Maar centraal was hier een driehoekige spie uit gebroken van ca 70cm (lengte) x 20 cm (basis driehoek) die weggeschoten werd als een pijl met behoorlijk scherpe snijranden en punt.

Behoorlijk geluk mee gehad, dat dit zich niet in een Steinway vleugelpiano geboord had of een persoon geraakt heeft (was niemand aanwezig).

Dit gebeurde met juist één diffuser van velen.

Ziet er zo uit (was niet in deze studio): http://www.galaxystudios.com/music/#/studios/galaxy_hall/ (plafond)

Gewoon als grappig nevencommentaar: die gelaagde glasplaten/ruiten naar de control rooms wegen ca 1000 kg/stuk (geen schrijffout).
Eric

Berichten: 1

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

Hoi,

Chriss heeft helemaal gelijk. Het heeft absoluut te maken met de trilling in het materiaal als de trespa de grond raakt.

Het verhaal van het krijtje is helemaal waar. Dit geldt trouwens ook bij vliegtuigcrashes.

Een vliegtuig breekt ook vaak in drie stukken. De sinusgolf heeft drie buiken, hierdoor ontstaan twee snijpunten. Op deze punten ontstaat de breuk.

Volkomen waar.

Gr. Rob

Berichten: 2

Re: Waarom breekt trespa in 3 stukken?

topten2top schreef:Hoi,

Chriss heeft helemaal gelijk. Het heeft absoluut te maken met de trilling in het materiaal als de trespa de grond raakt.

Het verhaal van het krijtje is helemaal waar. Dit geldt trouwens ook bij vliegtuigcrashes.

Een vliegtuig breekt ook vaak in drie stukken. De sinusgolf heeft drie buiken, hierdoor ontstaan twee snijpunten. Op deze punten ontstaat de breuk.

Volkomen waar.

Gr. Rob
Hoi rob,

sorry dat ik je afval, maar een vliegtuigcrash vergelijken met een brekend stuk trespa is toch wel erg vergezocht. Immers is een vliegtuig verre van homogeen, en dat zal dan ook de reden zijn waarom een vliegtuig veelal in 3 delen breekt, bij de overgang naar de vleugels ontstaan immers spanningspieken in de romp waardoor deze daar als eerste zal scheuren.

wat het krijtje en resonantie betreft...meer onderzoek vereist ;)groetjes,

Misha

Reageer