bestaat de kleinste lengte?

Moderator: physicalattraction

bestaat de kleinste lengte?

de lengte van Planck is 1.6 x 10^-35 meter,

Weet iemand of de diameter van een electron, of een neutron, of ander quantum deeltje een veelvoud is van deze constante?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: bestaat de kleinste lengte?

Anonymous schreef:de lengte van Planck is  1.6 x 10^-35 meter,

Weet iemand of de diameter van een electron, of een neutron, of ander quantum deeltje een veelvoud is van deze constante?
elementaire deeltjes kennen geen afmetingen!!!

elektronen zijn puntvormig, en kennen geen geometrische eigenschappen, enkel energie, spin, ....

protonen en neutronen zijn opgebouwd uit drie quarks (duu en uud) en voor deze quarks geld hetzelfde principe als voor het elektron

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: bestaat de kleinste lengte?

Voor zover objecten een afmeting hebben zijn deze véél groter dan de Planck-lengte, dus ik denk dat we ze niet voldoende nauwkeurig kunnen meten om te bepalen of ze daar een veelvoud van zijn. Maar het zou best kunnen, dat lengte of grootte gekwantificeerd is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 683

Re: bestaat de kleinste lengte?

Protonen en elektronen zijn opgebouwd uit drie quarks.
Ik denk dat je bedoelt dat protonen en neutronen zijn opgebouwd uit drie quarks.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: bestaat de kleinste lengte?

Protonen en elektronen zijn opgebouwd uit drie quarks.
Ik denk dat je bedoelt dat protonen en neutronen zijn opgebouwd uit drie quarks.


uiteraard, bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: bestaat de kleinste lengte?

een electron is volgens mij een elementair deeltje.

Zo bestaat een proton (een waterstofkern) uit twee up-quarks en één down-quark, en een antiproton uit twee anti-up-quarks en één anti-down-quark. Het antideeltje van het elektron heet positron.

zie:

http://www.phys.uu.nl/~wwwsap/CP/CPnode1.html

volgens mij heeft een proton wel een diameter.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: bestaat de kleinste lengte?

DimmenGestel schreef:een electron is volgens mij een elementair deeltje.

Zo bestaat een proton (een waterstofkern) uit twee up-quarks en één down-quark, en een antiproton uit twee anti-up-quarks en één anti-down-quark. Het antideeltje van het elektron heet positron.

zie:

http://www.phys.uu.nl/~wwwsap/CP/CPnode1.html

volgens mij heeft een proton wel een diameter.
je zegt het zelf: Zo bestaat een proton (een waterstofkern) uit twee up-quarks en één down-quark, dus is het geen elementair deeltje(ok je kan hier over discussieren, maar het is niet fundamenteel en deze quarks hebben geen diameter, geen afmetingen

en als het is opgebouwd uit drie quarks lijkt het niet erg op een bol, dus heeft het geen diameter, het is hoogstens een driehoek, als je het al zo kunt noemen, maar daar spreek ik mij niet over uit

- althans dat is voor zo ver men nu beweert uiteraard, als men nog fundamentelere deeltjes moest ontdekken, dan zal het elektron misschien wel afmetingen blijken te hebben, maar ik bedenk me bij het uitspreken over afmetingen van zulke formele dingen

ik begrijp wel niet goed wat CP-variantie hier mee te maken heeft(overigens erg interessant onderwerp!)
Voor zover objecten een afmeting hebben zijn deze véél groter dan de Planck-lengte, dus ik denk dat we ze niet voldoende nauwkeurig kunnen meten om te bepalen of ze daar een veelvoud van zijn. Maar het zou best kunnen, dat lengte of grootte gekwantificeerd is.
aangezien fundamentele deeltjes hadronen en atomen vormen, en atomen vormen materie, zou dat idd wel eens kunnen, immers is deze structuur niet willekeurig

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: bestaat de kleinste lengte?

Ik vind die discussies over de Plancktijd en de Plancklengte altijd een beetje zinloos. De Plancklengte is de lengteschaal waarop mensen verwachten dat quantumgravitatie effecten zichtbaar beginnen te worden. Maar aangezien er nog helemaal geen goede quantumgravitatie-theorie is (en al zeker geen experimenteel bewijs!) is het vrij zinloos om daarover uitspraken te doen. Zeker is dat binnen de huidige theorieen (lees: het Standaard Model) het theoretisch toegestaan is om arbitrair kleine lengtes te gebruiken. Natuurlijk heb je dan wel last van de Heisenberg onzekerheidsrelatie, maar dat is geen fundamenteel verbod.

Zie ook dit topic.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: bestaat de kleinste lengte?

Natuurlijk hebben protonen een diameter, ze hebben zelfs een massa en hun massadichtheid ligt ongeveer rond 7*10^17 kg/m³ :shock:

Wie weet zijn er deeltjes die zich tot quarks verhouden als quarks zich tot ons verhouden.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: bestaat de kleinste lengte?

Gisteren hier op WMHT een aflevering over string theorie gezien.

En die zou dat dus allemaal moeten oplossen, het zou een theorie van alles moeten zijn, de theorie die eindelijk EM, zwakke kern en sterke kern kracht kan combineren met gravitatie kracht. De Heilige Graal van Natuurkunde.

oh ja, en er zijn vijf verschillende vormen van deze theorie van alles.

We weten niet welke van de vijf correct is, omdat er geen experimentele test te bedenken is die de theorie kan testen.

Berichten: 9

Re: bestaat de kleinste lengte?

oh ja, en er zijn vijf verschillende vormen van deze theorie van alles.

We weten niet welke van de vijf correct is, omdat er geen experimentele test te bedenken is die de theorie kan testen.
Ed Witten zei dat de 5 theorieen allemaal de zelfde zijn, alleen wordt er op een andere manier tegenaan gekeken.

De hele theorie is de M-theorie.

Berichten: 87

Re: bestaat de kleinste lengte?

Daan schreef:
oh ja, en er zijn vijf verschillende vormen van deze theorie van alles.

We weten niet welke van de vijf correct is, omdat er geen experimentele test te bedenken is die de theorie kan testen.
Ed Witten zei dat de 5 theorieen allemaal de zelfde zijn, alleen wordt er op een andere manier tegenaan gekeken.

De hele theorie is de M-theorie.
Dit kan ik bevestigen. Ik heb er een film over gezien waarin deze Ed Witten de 5 theorien inderdaad naar elkaar bracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: bestaat de kleinste lengte?

aaargh schreef:Natuurlijk hebben protonen een diameter, ze hebben zelfs een massa en hun massadichtheid ligt ongeveer rond 7*10^17 kg/m³ :shock:

Misschien hebben quarks ook een massa  maar we knnen die niet meten De menslijke wereld is gewoon te groot.

Wie weet zijn er deeltjes die zich tot quarks verhouden als quarks zich tot ons verhouden.
de massa van het proton is anders wel gelijk aan de som van de quarkmassas en daar nog wat rotatie energie van de protonen bij die zich als massa manifesteert

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: bestaat de kleinste lengte?

De massa's van de quarks zijn vrij goed bekend, zeker die van de up en down quarks!

Zie hier voor de eigenschappen van de drie lichte quarks: http://pdg.lbl.gov/2004/listings/q123.pdf

Overigens zie je daar ook dat de massa van 2 upquarks (2 * ~4 MeV) en 1 downquark (~6 MeV) veel minder is dan de massa van 1 proton (938 MeV). Het "massaverschil" zit hem in de binding tussen de quarks (d.m.v. gluonen).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 8

Re: bestaat de kleinste lengte?

heej op deze link: http://particleadventure.org/particleadven...rtstandard.html wordt helemaal (duidelijk) uitgelegt hoe het precies zit met alle elementaire deeltjes etc. over leptons, baryons, hadrons enz. ;) :shock:

Reageer