Springen naar inhoud

Overdrachtsweerstand: Wel of niet vertinnen?

• Log in om te kunnen reageren

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 08 oktober 2003 - 22:26

Eerder had ik al iets gepost over audiokabel. Nu ben ik daar nog steeds een beetje mee bezig, maar vraag me nu het volgende af:

Vaak wordt een soort van klem-aansluiting gebruikt in zowel versterkers als luidspekers. Audiokabel is echter van koper, wat behoorlijk oxideert. Zou het in overdrachtsweerstand schelen wanneer je de koperen kabel met soldeertin vertint?

Als voordeel hiervan zie ik dat alle koperdraadjes met elkaar in verbinding staan en blijven staan, en niet zullen oxideren. Aan de andere kant: wanneer je iets vertint is het stijver, en zal het minder de vorm aannemen van de bek waarin de draad wordt geklemd. Daar is dus wellicht een kleiner contactoppervlak.

Tenslotte ben ik benieuwd hoe relevant een mogelijke besparing van de weerstand op deze manier is.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

merlijn

merlijn

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2003 - 22:38

naar mijn idee is het eerste voordeel dat je niet meer met zo'n flosje koper zit te prutsen, het tweede is dat als het mis gaat met zo'n flosje, je een kortsluiting riskeerd, daar de draadjes die het gat missen, altijd opzij gaan staan.
verder is een advies, dat je de draad na het vertinnen even met een tang platknijpt, dat het contactvlak groter wordt.
de relevantie van de weerstand is niet zo heel erg groot, alleen is de frequentie die de kabel dragen moet wel van belang wegens skin werking.
It's just an illusion !

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures