Springen naar inhoud

Fietsbinnenband

• Log in om te kunnen reageren

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2003 - 21:00

Waarom zit er een wit poeder in een binnenband? En wat voor een poeder is het?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 04 februari 2003 - 09:32

Volgens mij is het talkpoeder. Dit heeft een dergelijk kleine structuur dat de kleine porieen die zich in het rubber bevinden (of er wellicht over een tijdje in komen) toch gedicht worden.
Grappig is dat een binnenband hierdoor een een zelf-herstellende werking heeft (tot op zekere hoogte). Wanneer er ergens een klein lek komt (ok, een ERG klein lek :shock:), zal daar lucht naar buiten stromen, en ook talkpoeder meenemen. Het poeder hoopt zich op en het lek is gedicht.

Luchtbedden hebben overigens ook van dat fijne talkpoeder. En ik weet niet of je ooit hebt geprobeerd om je luchtbed extra klein te krijgen door alle lucht eruit te zuigen, maar dat is dus een afrader...

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 04 maart 2003 - 22:39

Het is een poeder om te voorkomen dat er vocht in de band komt. Door de drukverhoging of koud weer krijg je condensvorming van de ingeblazen lucht. Door het vocht kan de band (of luchtbed) aan elkaar gaan plakken als deze weer leeg stroomt.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 27 maart 2003 - 09:42

Ben ik toch even benieuwd of mijn optie helemaal onzin was of meer een praktische bijkomstigheid....

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 31 mei 2003 - 20:42

Volgens mij is dat talgpoeder meer een soort conserveermiddel om te zorgen dat die banden niet snel verouderen bij opslag. Dit zie je nl. ook op elastieken, doktershandschoenen etc. Wanneer het er niet op zou zitten vergaat het rubber of latex extra snel waarbij het hard en poreus wordt en aan elkaar gaat kleven.

• Gast

Geplaatst op 19 augustus 2003 - 15:10

ik ondersteun die gedachtengang. Vooral omdat geen enkele hoeveelheid talkpoeder opgewassen is tegen de enorme hoeveelheid slijmerige brol en water die wij het luchtbed in kotsen als we die met de mond opblazen.

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2003 - 17:04

ik ondersteun die gedachtengang. Vooral omdat geen enkele hoeveelheid talkpoeder opgewassen is tegen de enorme hoeveelheid slijmerige brol en water die wij het luchtbed in kotsen als we die met de mond opblazen.

Dus jij "pompt" je band op met je mond? :shock:

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 20 augustus 2003 - 00:37

Nee, hij bedoelt denk ik dat in het geval van de binnenband vocht juist geen argument voor talk zal zijn, naar aanleiding van dit:

Het is een poeder om te voorkomen dat er vocht in de band komt

Een band wordt immers niet met de mond opgeblazen, en dus zal vochtopname geen argument zijn om in een band talkpoeder te gebruiken.

• Gast

Geplaatst op 05 september 2003 - 11:42

de opmerkingen dat het een conserveermiddel is, en dat het tegen de grote hoeveelheden vocht is, betekenen het zelfde. het talkpoeder is bedoeld om het rubber goed te houden.

en in een binnenband pomp je wel degelijk water; in buitenlucht van 0 graden C tot 100 graden C zit praktisch altijd water. de hoge druk binnenin de fietsband, en verschillende buitentemperaturen en verschillende buitendruk, zorgen er voor dat er altijd wel wat water uit die lucht condenseert.

de feiten dat talkpoeder ook in deodorantsprays zit, en dat algemeen bekend is dat de rubberen ringen van koelkasten af en toe met talkpoeder moeten worden gesmeerd om het rubber goed te houden, leiden tot ťťn conclusie: talkpoeder werkt als conserveermiddel tegen water.

Wat ik nog wel even wil opmerken: talkpoeder heeft een chemische overeenkomst met asbest. Dat las ik hier:

http://www.creativec...es/nwchemie.php
(scrollen naar 'talc')
absoluut even interessant!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures