Een vraag over de TONG.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 416

Een vraag over de TONG.

Wat ik me afvraag is hoe kan het dat bij de TONG (van een mens) als de TONG wordt uitgestoken dat het voorste gedeelte breder wordt, dan de beschikbare ruimte in de mond, (iets wat je ook altijd ziet bij honden). Een voorbeeld: stel als de TONG ontspannen in de mond ligt, dan neemt de TONG de vorm van het binnengebied van het ondergebit aan. Nu loopt de vorm van het ondergebit (en ook het bovengebit) van voren vrij smal (zeg maar 2cm, bij de voortanden, de ruimte tussen de beide hoektanden) tot naar achteren breed toe( zeg maar zo'n 6 tot 6,5 cm helemaal achter in de mond, vlak bij de keelholte, de huig). In dit geval is de TONG (punt) voor 2 cm breed, en achter dus 6 tot 6,5cm breed (ook afhankelijk van de ruimte achterin). Als deze persoon de TONG nou zou uitsteken en plat maakt (tussen de tanden, of hem helemaal uitsteekt, afhankelijk van hoe ver) dan wordt de TONG(punt) voor meteen wel 3 x zo breed, dus 6 cm breed, en zelfs nog wel meer ook (6,5 tot 7 cm). Ik heb dat wel eens gezien bij mijn (ex)vriendin. Bij haar ging dat op precies dezelfde wijze als hierboven (en trouwens bij iedereen wel). De breedten zijn schattingen, ik heb het niet opgemeten.

Mijn vraag is hoe kan dat? Hoe kan het dat de TONG van breedte kan veranderen zonder dat je telkens op je TONG bijt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een vraag over de TONG.

Misschien vanwege de spieren die in de tong zitten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Een vraag over de TONG.

De tong is een spier, dit wil zeggen dat ie kan uitrekken en samentrekken zoals alle spieren van je lichaam...Het is niet zomaar een stuk weefsel...

wanneer je je tong in je mond hebt ligt ie ook verder naar achter.

Berichten: 43

Re: Een vraag over de TONG.

de tong is zelf de meest krachtige spier van je lichaam blijkbaar :shock:
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Re: Een vraag over de TONG.

dat de tong de sterkste spier is heb ik een leerling ook eens horen zeggen maar heb het niet terug kunnen vinden. weet iemand waar het te lezen staat soms misschien?? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een vraag over de TONG.

Het is niet de sterkste spier, geen enkele spier is de sterkste spier, enkel de spier die je het meest gebruikt of meest traint die zal de sterkste zijn ...

De tong is gewoon de meest ingewikkelde en de meeste bewegelijke spier van allemaal :shock:

Berichten: 510

Re: Een vraag over de TONG.

Cycloon schreef:Het is niet de sterkste spier, geen enkele spier is de sterkste spier, enkel de spier die je het meest gebruikt of meest traint die zal de sterkste zijn ...

De tong is gewoon de meest ingewikkelde en de meeste bewegelijke spier van allemaal


Daar ben ik het niet mee eens, hoe hard je de spier in je pink ook traint, hij zal nooit sterker worden dan de spier in je tong, kaak, biceps e.d

Berichten: 283

Re: Een vraag over de TONG.

Ik heb ooit eens gelezen dat een tong in je mond vergeleken kan worden met vrachtwagenmotor in een staafmixer.

Edit: De bron is een vraag en antwoord spelletje. Misschien niet de betrouwbaarste bron, maar wel een leuke vergelijking :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een vraag over de TONG.

K. Jansen schreef:
Cycloon schreef:Het is niet de sterkste spier, geen enkele spier is de sterkste spier, enkel de spier die je het meest gebruikt of meest traint die zal de sterkste zijn ...

De tong is gewoon de meest ingewikkelde en de meeste bewegelijke spier van allemaal


Daar ben ik het niet mee eens, hoe hard je de spier in je pink ook traint, hij zal nooit sterker worden dan de spier in je tong, kaak, biceps e.d


Daar heb je ook een kleinere spiermassa, maar dit is dan weer zo een goede vergelijking :shock:

Re: Een vraag over de TONG.

Cycloon schreef:Het is niet de sterkste spier, geen enkele spier is de sterkste spier, enkel de spier die je het meest gebruikt of meest traint die zal de sterkste zijn ...

De tong is gewoon de meest ingewikkelde en de meeste bewegelijke spier van allemaal :shock:


Het is wel de sterktse spier... hoe erg je andere spieren ook traint, de tong is en blijft de sterkste van allemaal[/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een vraag over de TONG.

Het is wel de sterktse spier... hoe erg je andere spieren ook traint, de tong is en blijft de sterkste van allemaal[/b]
Euhmz, ik kan nog steeds geen tafel optillen met m'n tong hoor :shock:

Re: Een vraag over de TONG.

de tong is wel de sterktse spier... hoe erg je andere spieren ook traint, de tong is en blijft de sterkste van allemaal[/b]


Je hart is de sterkste spier, je tong is de beweeglijkste spier.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een vraag over de TONG.

Ik denk dat we best eens proffesionele hulp inroepen, maar ik ben er toch bijna zeker van da de tong niet de sterkste spier is :wink:

Berichten: 510

Re: Een vraag over de TONG.

Als je de woorden "sterkste spier" in google intypt krijg je (bijna) overal te zien dat de tong de sterkste spier is.

Berichten: 46

Re: Een vraag over de TONG.

Ik heb toch het vermoeden dat de spieren in je bovenbeen en in je billen een stuk krachtiger zijn dan die in je tong.

Reageer