Springen naar inhoud

Stijfheid

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 16 december 2004 - 12:31

Waarom worden mensen die een zware inspanning doen nadien stijf terwijl personen die regelmatig die inspanning doen, niet stijf worden ?

Heeft alleszins iets te maken met de verbranding van glucose in het mitochondrium ter vorming van ATP...
Maar de exacte reden weet ik niet en zou ik wel eens willen weten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 17 december 2004 - 16:32

doordat je spieren geen zuurstof meer hebben onstaat er melkzuur.
Iets te maken met krebcyclus die niet meer ingeschakeld wordt.

skurftkip

skurftkip

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2004 - 17:25

doordat je spieren geen zuurstof meer hebben onstaat er melkzuur.
Iets te maken met krebcyclus die niet meer ingeschakeld wordt.

Er onstaat idd melkzuur doordat er anarobe reactie, dus onvolledige verbranding plaatsvind. Waar geen zuurstof bij word verbruikt, dat wil dan dus zeggen dat als bijprodukt melkzuur word gevormd en niet de uiteindelijke produkten van volledige verbranding CO2 en H2O.

Dit effect treed bij goed getrainde mensen (minder snel!) op, omdat deze groep mensen meer rode bloedcellen in het bloed heeft waardoor ze dus langer zuurstof kunnen verbranden bij intenseive inspanning dan ongetrainde mensen (deze krijgen gauw een tekort aan O2,omdat de rode bloedcellen niet snel genoeg het O2 kunnen aanvoeren. Waardoor ze overschakelen op anarobe verbranding.) Wat dus melkzuur veroorzaakt en wat uiteindelijk alsnog reageert met zuurstof (zogauw weer beschikbaar tot CO2 en H2O, dit proces veroorzaakt geloof ik de stijfheid waar je het over hebt.

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2004 - 15:40

dit proces veroorzaakt geloof ik de stijfheid waar je het over hebt.

Dit klopt inderdaad. De opstapeling van melkzuur in de spieren geeft dit branderig en pijnlijk gevoel. De rede waarom de stijfheid een paar dagen kan duren, is omdat deze zeer traag verbroken wordt. Dat het wat te maken heeft met de Krebscyclus is niet helemaal juist. Het is zo dat men op het einde van de glycolyse pyrodruivezuur gevormd wordt. Dit pyrodruivezuur kan dan verder geoxideerd worden in de Krebscyclus (citroenzuurcyclus) OF omgevormd worden tot melkzuur (lactaat). Pyrodruivezuur (Pyruvaat) vormt onder invloed van het enzyme melkzuur dehydrogenase melkzuur .
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures