Springen naar inhoud

werking tandpasta zonder fluoride

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 16 december 2004 - 14:32

Hiiii beste mensen,

we hadden een vraagje voor onze profielwerkstuk over fluoride in tandpasta. We zouden graag willen weten wat nou de werking is van tandpasta zonder fluoride. We zien namelijk nergens dit ergens op het internet :shock:

alvast bedankt voor de hulp

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2004 - 16:16

Tandpasta is gewoon een reinigingsmiddel, speciaal bedoeld voor tanden. Werkzame bestanddelen zijn milde schuurmiddelen (krijt of silica) en zeep-achtige stoffen.

Daarnaast kan tandpasta therapeutische stoffen bevatten, zoals bijvoorbeeld natriumfluoride.

• Gast

Geplaatst op 25 december 2004 - 23:52

Hoi mensen,

Mag ik u verwijzen naar de sites der sites op het gebied van 'de waarheid'?
ik verzoek u om naar deze site te zoeken onder gezondheid en dan staat er ergens iets over fluoride en amalgaam.

http://www.daanspeak.com/

Daaruit blijkt dat fluoride slecht is voor je tanden en een grote fabel is dat het goed is voor je.
1 van de weinige tandpasta's waar het niet in zit is parodontax blauw.

Ik geloof dat je je antwoord hebt op je vraag,

Gerard

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 december 2004 - 12:13

..ik geloof niet dat ik die site serieus kan nemen

Dat zogenaamde 'voedingssuplement' heeft niets vandoen met een natuurlijk mineraal. Het is gerecycleerd milieuvergif, afkomstig uit de aluminium- en kunstmestindustrie. Het is zelfs lang gebruikt als ratten- en kakkerlakkenverdelgingsmiddel, want het is giftiger dan lood en van dezelfde orde als arsenicum', aldus de Haarlemse huisarts Dr. Hans Moolenburgh in het Belgische tijdschrift HUMO van 20 april 1999.

Fluor is een kankerverwekkende stof met bijkomend riscio voor botontkalking en hersenletsel.

Fluor is niet hetzelfde als fluoride.

Ik word helemaal kriegel van die site.. als je wetenschappelijk verantwoorde studies hebt, dan wil ik die graag lezen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2005 - 20:35

Daaruit blijkt dat fluoride slecht is voor je tanden en een grote fabel is dat het goed is voor je.

Zo'n fabel is het nu ook niet hoor! Enkel een teveel aan fluor is schadelijk. Het is namelijk zo dat men fluor bij tandpasta toevoegt omdat deze uw tanden beschermt. En dat is ook zo! Er wordt een beschermingslaagje gevormd op je tanden die het moeilijker maken om bacteriŽn en andere lichaamsvreemde stoffen te laten toedringen tot je tandglazuur. Wanneer je echter te veel fluor gebruikt, geeft het echter een omgekeerd effect en kan het dan wel been gaan afbreken en krijgt men witte vlekken op tanden, zebratanden genoemd. Je moet zelf per dag minstens 2 ŗ 3 keer je tanden poetsen en je borstel vol smeren met tandpasta om te veel fluor te krijgen. Wanneer je niet meer dan 3x per dag je tanden poetst en de helft van je borstel bestrijkt met tandpasta, doet fluor meer goed dan slecht.

Tanden poetsen zonder fluor is natuurlijk goed genoeg. Het reinigt, desinfecteert, ... Enkel wordt er dan geen extra beschermlaagje aangebracht. In Afrikaanse culturen is het zelf zo dat men tanden wast met as, in nog andere culturen gebeurt dit met takken van bepaalde planten.
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Johan4

Johan4

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2006 - 21:21

Ha, ha, zebratanden. Dan liever een tijgergebit.

De vraag luidt dan: wat is te veel fluoride?

16 Milligram fluoride is genoeg om een kind van drie te doden, 16 gram voor een volwassene.
1 Milligram is genoeg om schade aan de organen te veroorzaken. Een poetsbeurt is genoeg voor xxx-milligram (kijk op de site hieronder)
De schildklier loopt als eerste gevaar, omdat fluoride een antagonist is van jodium.
Je poetst jezelf dik, ziek en misselijk.

Een site vol wetenschappelijke artikelen:
http://www.fluoridealert.org/

Toen ik daar eenmaal begon te lezen, begreep ik waarom ik jarenlang overgeef-neigingen kreeg van lang tandepoetsen.
Daarnaast werk tfluoride averechts voor de mondflora:

Rocz Akad Med Bialymst. 2005;50 Suppl 1:160-2.

Effect of fluoride preparations on the activity of human salivary cathepsin C.

Dabrowska E, Letko M, Roszkowska-Jakimiec W, Letko R, Jamiolkowski J.

Department of Social and Preventive Dentistry, Medical University of Bialystok, Poland. helpdentamb@tlen.pl

Preparations containing organic and inorganic fluorine compounds are used for oral hygiene. Fluoride ions contained in these preparations display high bioactivity and can alter the environment of the mouth. The aim of the study was to determine the effect of preparations containing aminofluorides, commonly used in oral hygiene, on the activity of salivary cathepsin C (EC 3.4.14.1). The research material included mixed saliva, collected at rest before and after the application of the following preparations: Elmex gelee, Elmex red fluid, Elmex green fluid, Fluormex rinse. The salivary pH, concentration of fluoride ions and activity of cathepsin C were determined. Fluoride preparations inhibit the activity of cathepsin C and cause changes in human salivary pH. Saliva can serve as a diagnostic material in the examination of the environmental exposure to fluorides.

PMID: 16119654 [PubMed - in process]

Over desinfecteren met fluoride: dat is natuurlijk goed voor botontkalking. 8)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2006 - 22:11

Als ik op die site van fluoride alert kijk dan is het eerste waar men over spreekt de gevaren van gefluorideerd water. Aangezien je water normaal gesproken drinkt en tandpasta niet zie ik hier al een groot verschil ontstaan. Dat fluoride bij hoge concentraties schadelijk kan zijn dat wil ik best geloven.

Als ik nu even een nattevinger berekening loslaat op de dagelijkse inname aan fluoride uit tandpasta dan kom ik op het volgende uit:

+/-450 ppm Natriumfluoride in tandpasta. stel dit even gelijk aan 450 gram natriumfluoride op 1000000 gram tandpasta.

een tube tandpasta bevat 75 ml tandpasta. Schat dat het gewicht van deze tandpasta op 75 gram ligt. Stel dat je met 1 tube tandpasta 1 maand vooruit kan.

Dus in 1 maand verbruik je 75 gram tandpasta. 450/1000000ste deel hiervan is 0.03375 gram. een maand heeft 30 dagen=> per dan krijg je dan 0.001125 gram in je mond. hiervan krijg je (schatting) 10% binnen door te spoelen. De dagelijkse inname komt dan uit op 0.0001125 gram oftewel 0,1125 mg/dag Natriumfluoride.

the new "Adequate Intake" for fluoride is based on 0.05 mg/kg/day for people of all ages.

bron

Men spreekt hier over 0,05 mg/kg/dag. Als je dit vergelijkt met de waarde van 0,1125 mg/dag natriumfluoride wat ik heel ruw heb berekend (meer bedoeld om een inschatting te maken), dan zie je dat je met tandpasta nooit boven de 'adequate intake' komt te zitten.

Op de hierboven genoemde site staat nog iets interessants vermeld:

Fluoridated toothpastes provide another major source of fluoride intake, particularly to children ... based on estimates of an average ingestion of 0.5 g toothpaste per use for 2- to 5-year old children, could result in the intake of 0.5 to 0.75 mg fluoride per use. For 7- to 13-year olds the estimate was 0.4 to 1.2 mg fluoride per use.

Het gemiddelde wat de inname betreft is 0,7125 mg fluoride per keer. 2x per dag tandenpoetsen levert een totale dagelijkse inname van 1,425 mg. om op een 'adequate intake' uit te komen van 0,05 mg/kg/dag moet je minstens 28,5 kg wegen. Dit is een relatief laag gewicht. Ik ben er dan ook redelijk zeker van dat tandpasta niet de grote boosdoener is.

Gefluorideerd water is een heel ander verhaal.
"Meep meep meep." Beaker

Johan4

Johan4

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2006 - 01:04

Bedankt voor het uitrekenen, daar ben ik niet goed in.

"Men spreekt hier over 0,05 mg/kg/dag. Als je dit vergelijkt met de waarde van 0,1125 mg/dag natriumfluoride wat ik heel ruw heb berekend (meer bedoeld om een inschatting te maken), dan zie je dat je met tandpasta nooit boven de 'adequate intake' komt te zitten. "

Nu lijkt mij 0,1125 mg meer dan twee keer 0,05 mg.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2006 - 01:14

0,1125 mg is inderdaad meer dan 0,5 mg. Echter als je de volledige eenheden erachter plaatst dan zie je dat ik toch gelijk heb.

0,1125 mg/kg/dag tegenover 0,5 mg/dag. Als je uitgaat van een gewicht van een mens van 50 Kg (wat absurd laag is voor een volwassen persoon) dan betekend dit dat je 0,5mg/dag nog moet delen door 50Kg wil je de hoeveelheid in mg/kg/dag uitrekenen. Je komt dan uit op 0,5mg/50Kg/dag = 0,01mg/kg/dag. Dit is dus ruim een tienvoud lager dan de 'adequate intake'.

Natriumfluoride is zeker giftig. Toevallig laatst een experimentje daarmee gedaan. Tref je in eens een doodskop aan op de pot met Natriumfluoride. Begin je je toch wel even achter je oren te krabben wat je in je mond steekt als je je tanden aan het poetsen bent. Gelukkig kan je berekenen dat bij normaal gebruik van tandpasta je je geen enkele zorgen hoeft te maken.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures