Kanon afvuren in enorm galmende ruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Kanon afvuren in enorm galmende ruimte

Misschien een beetje een vreemde vraag misschien, maar goed. Het schijnt dat sommige gebouwen, zoals bijvoorbeeld het Baptisterium in Pisa, een galmtijd hebben van wel 15 seconden, dat wil zeggen, als je daar je keelgat openzet duurt het zo lang tot je stem is weggestorven.

Ik vraag me nu af: stel dat je in zo'n geval een zwaar kanon afvuurt (zonder kogel), hoe lang zou dat blijven nagalmen?? Een minuut? Twee minuten?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Kanon afvuren in enorm galmende ruimte

Ik denk dat het net zo lang nagalmt, alleen dat de galm veeeeel harder is.

uiteindelijk verdwijnt het gluid toch naar boven, en hoe harder een geluid, hoe meer er van wordt geabsorbeerd per keer dat het weerkaatst.

Ik denk netto ongeveer dezelfde galmtijd.

Eigenlijk zou je een geluid moeten construeren wat het langste galmt, doordat zo weinig mogelijk energie verloren zou gaan....dan zou tof zijn, maar of het zou kunnen?
Appareo decet nihil munditia?

Re: Kanon afvuren in enorm galmende ruimte

Ik denk dat het net zo lang nagalmt, alleen dat de galm veeeeel harder is.


Nee, het zal wel degelijk langer nagalmen. Als je schreeuwt galmt het toch ook langer na dan wanneer je gewoon praat?

Berichten: 226

Re: Kanon afvuren in enorm galmende ruimte

De geluidssterkte neemt zoals altijd exponentieel af. Als het verlies per keer galmen laag is, duurt het dus lang tot de sterkte is afgenomen tot onder de gehoorgrens.

Reageer