Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Via mijn studie (Natuur- en Sterrenkunde in Utrecht) ben ik in aanraking gekomen met astronomie.. Ik heb veel gelezen op het internet over telescopen en het observeren, en ben tot de conclusie gekomen dat ik toch maar een telescoop ga aanschaffen..

Nu heb ik een dealer gevonden via het internet die (naar mijn idee) relatief goedkoop telescopen verkoopt. Het valt mij op dat de prijsklasse nogal verschilt per merk, zo biedt deze dealer een Bresser Pegasus EQ-5, 130/900mm aan voor Euro 612, en een vergelijkbare Bynolyt Bynostar SPN 130/900 voor 340 Euro... Beide inclusief toebehoren en een electrische aandrijving..

Dit is een nogal groot prijsverschil, en ik vraag mij natuurlijk af waar hem dat in zit.. Ik ben opzoek naar een kijker in een prijsklasse onder de 400 Euro. De bynolyt ziet er dan heel aantrekkelijk uit, maar door mijn volledige gebrek aan ervaring met dit soort apperatuur durf ik de aanschaf niet zo goed aan..

Mijn vraag is nu: is deze kijker de aanschaf waard, of kan ik beter een voor een iets goedkopere Bresser gaan, en dan inleveren op lensdiameter (te weten een Bresser Galaxia 114/900mm a 300 Euro)?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Als jij Sterrenkunde studeert in Utrecht, dan neem ik aan dat de uni nog ergens in de stad een observatorium heeft staan met een prima telescoop. Als ik jou was zou ik tijdens mijn studie daar waarnemen (Beter kan je toch niet kopen) En als je na je studie het waarnemen nog steeds leuk vind, kan je altijd nog een telescoop kopen.

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Goed idee, en daar zullen ze me ook zeker meer kunnen vertellen over telescopen..

Thx

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Hoi, ik had een vraagje omdat ik ook op zoek ben naar een telescoop.

Ik ben dus van plan om een telescoop te kopen maar, ik weet niet of ik wel de goede heb, ik had zelf ddeze in gedachte Afbeelding

De DSB60 EC is een kleine maar complete 60 mm lenzenkijker. Het instrument wordt geleverd met 2 volgmotoren.

Een ideale "instap"-kijker, temeer omdat de optionele AutoStar handcomputer er ook op aangesloten kan worden.

Rechts: de DSB60 EC, een complete maar voordelige lenzenkijker, met een brandpunt van 700 mm.

Inclusief: aluminium statief en zware montering.

Inclusief: drie oculairs en Barlowlens (2x)



Hij kost bij mij in de buurt €225,- wat ik er wel voor over heb.

Maar nu is de vraag of dit wel de goede is,

of deze vrijwel (bijna) alles waar kan nemen, zoals nevels, planeten, sterren en manen.

En of een brandpunt van 700mm niet veel en weinig is( niet dat ie met het minst of geringste windje van zijn punt af is.)

Ik hoop dat er iemand is die er wat ervaring mee heeft

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Ik ben de afgelopen paar weken op zoek gegaan naar informatie over telescopen met de bedoeling er binnenkort een aan te schaffen. Het lijkt mij geweldig om te kunnen zien wat er allemaal boven ons hoofd gebeurt. Na een beetje zoekwerk ben ik er achter gekomen dat je voor 600 Euro wel een redelijke telescoop kunt kopen. Dat vond ik goed nieuws en ik had er al helemaal zin in

Maar ik lees ook dat telescoop gebruikers steeds meer last hebben van lichtvervuiling. En hier komt het probleem voor mij: Ik woon in de 'lichtstad' Eindhoven, en nog redelijk in het centrum (binnen de ring). Toen ik dit vertelde aan een verkoper van telescopen, werd mij verteld dat het weinig zin had om een telescoop in mijn eigen achtertuin op te stellen, aangezien ik dan toch niet veel te zien zou krijgen. Dat deed mijn stemming helemaal omslaan

Nu ben ik dus gaan twijfelen of ik wel plezier zou kunnen hebben van zo'n apparaat aangezien ik toch de meeste tijd vanuit mijn achtertuin zou gaan kijken, en ik geen 600 Euro wil uitgeven voor iets wat alleen maar op de zolder stof staat te verzamelen.

Nu komt dus mijn vraag:

Zijn er mischien mensen die ervaring hebben met het observeren vanuit een lichtvervuilde omgeving? Is het wel de moeite om een telescoop aan te schaffen of zou ik echt iedere keer een donkere plaats moeten opzoeken? Ik zou graag wat ervaringen hierover willen horen.

Bij voorbaat dank,

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Een Telescoop van €600 kan een leuk begin zijn van een exclusievere hobby. Helaas haken heel veel mensen na 1 of 2 keer waarnemen weer af omdat ze teleurgesteld zijn in het beeld dat ze zien (als ze überhaupt een object kunnen vinden)

De mooie plaatjes die je voorgeschoteld worden in blaadjes e.d. moet je maar meteen vergeten. Deze foto’s zijn doorgaands genomen met kijkers die beginnen bij 200mm.

Daarnaast is het oog veel minder gevoelig voor het opgevangen licht dan fotomateriaal. Foto’s hebben uiteenlopende belichtingstijden van 5min tot 2 uur. Daarnaast zijn tegenwoordig veel foto’s gemaakt met CCD apparatuur. Het is dus totaal geen goede voorbeeld van wat jij zal zien met een kijken met een objectief van rond de 60mm.

Wat moet je dan met een telescoop bedenk je je nu….

Het hele waarnemen draait eigelijk om 2 dingen.

1) lezen over een bepaald object

2) bestuderen met je eigen ogen.

Als je bv M31 (Andromeda) neemt, lees je dat er een donkere stofband te zien is. op foto’s is dit ook te zien. Ook lees je over het begeleidende stelsel M32 en dat de twee in 1 beeldveld te zien zijn.

Vervolgens pak je je telescoop en gaat M31 opzoeken. Probeer de donkere stofband te vinden en kijk of je ook M32 ziet. Doe dit enkele avonden en blijf proberen. Je zal zien dat de luchtonrust (seeing) ook veel roet in het eten kan gooien en deze kan van dag tot dag verschillen. Met een slechte seeing zal je M31 helemaal niet zien maar met een zeer goede seeing juist duidelijker. Ook lichtvervuiling in de achtertuin maakt het stukke moeilijker. Dus een donkere lokatie is wel belangrijk.

Ik kan je overigens nu al zeggen dat je de stofband in M31 met een 60mm kijker niet zal kunnen zien. Daar is de kijker waarschijnlijk te lichtzwak voor.

een 114 of 130mm kijker zou dit met een beetje geluk wel kunnen, maar het blijft lastig.

Ik heb zelf een Celestron 8” SCT maar alleen met een goede seeing en op een donkere locatie (zuid Frankrijk) kan ik de band in met wat moeite zien.

De planeten zul je wel kunnen zien. Details word moeilijker maar dan geld het zelfde weer. Lees er over en probeer het met je eigen ogen te zien.

De Maan blijft altijd een leuk object om te bekijken. Ik heb met een 150mm “Rainpipe” Refractor (op onze sterrenwacht) gekeken naar de maan en je kan details zien die je terug kan vinden in de boeken. Deze details blijken dan slechts 3km groot te zijn. En dat op 400.000km afstand. Dat maakt het dan leuk.

Persoonlijk zou ik een telescoop zoeken in grote van rond de 100 tot 150 mm

Dit is dan wel duurder maar je hebt meer kans om je hobby een goede start te geven. Zoals eerder gezegd haken veel mensen af vanwege de teleurstellende beelden die met ziet. Ik heb die fase ook gehad. Ik kocht een 8” kijker om de zonsverduistering te fotograferen maar toen ik in de nachten eraan vooraf in de tuin in Rotterdam zat zag ik niet anders dan sterren. Mede doordat ik helemaal niet wist waar ik naar moest zoeken en omdat ik niet wist hoe ik sterrenkaarten moest gebruiken. Heden ten dage kan ik me ook nog niet heel goed oriënteren aan de hemel doordat ik tijdgebrek heb om waar te nemen. Maaaar het gaat me steeds beter af.

Dus oefening baard kunst zal ik maar zeggen.

Dus om het even kort samen te vatten:

Hoe kleiner het objectief, des te minder detail zal je zien.

Hoe kleiner het objectief, des te moeilijker het word om nevels, melkwegstelsels en bolhopen te vinden.

Meer licht vervuiling laat de objecten nog slechter zien tot helemaal niet

Dus een duurdere aanschaf kan je meer plezier geven, maar iedere telescoop heeft z’n eigen hemel. Een refractor zal meer contrast geven bij planeten, maar een reflector laat meer zien van deepsky objecten. Het blijft een hobby die veel mensen aanspreekt maar uiteindelijk door de goedkope optiek doet teleurstellen.

Ik raad jullie aan om eerst nog eens eens goed te zoeken naar alles wat je wilt weten over objecten en de telescopen die de objecten laat zien zoals jij ze wil zien. Let niet op plaatjes maar lees wat andere gebruikers zien in hun kijker en verdiep je in het fenomeen kijker.

Een interesante link: http://groups.yahoo.com/group/Telescopes-Europe/

Hier kan je je hart ophalen op het gebied van telescopen.

Harry Rutten kan je hier ook vinden. Dit is de opti-god zoals wij hem noemen.

Hij kan je alles vertellen over optiek.

Kijk ook eens op http://astrosurf.com/ecliptica/

Deze stichting (waar ik in het bestuur zit) heeft enkele mensen die je ook meer kunnen vertellen over telescopen. Zeg wat je wilt zien en wij kunnen je adviseren bij de aanschaf en kunnen ook bemiddelen bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte telescoop als deze toevallig voor hande is. Dit is geen verkoop praatje hoor! Wij hebben de popularisering van astronomie hoog in het vaandal staan zonder winstoogmerk. Het kleine beetje winst dat we maken steken we in het onderhoud van de sterrwacht. Zie hier> http://astrosurf.com/ecliptica/statuten.htm
Wij zijn geen commerciele beroepshandelaren, maar amateurs die in een non-profit stichting de statutaire doelstellingen uitoefenen en daartoe merchandise voeren om de activiteiten te bekostigen. Bij die merchandise is het grote voordeel dat andere amateurs tegen vriendelijkere prijzen astronomische artikelen kunnen bestellen doordat onze stichting kortingen bedongen heeft.
Doordat we dit nu een dik jaar doen hebben we ook de mogelijkheid om enkele telescopen zelf te proberen. Daarnaast hebben we zelf een 9 tal eigen telescopen van verschillende grote's en merken. We hebben dus al een en ander zelf kunnen vergelijken. Daarom kunnen we ook adviseren bij advies vragen.

Dus, kijk eens goed rond en ga vooral kijken op de yahoo group.

succes met je nieuwe hobby!

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Richard schreef:Ik ben de afgelopen paar weken op zoek gegaan naar informatie over telescopen met de bedoeling er binnenkort een aan te schaffen. Het lijkt mij geweldig om te kunnen zien wat er allemaal boven ons hoofd gebeurt. Na een beetje zoekwerk ben ik er achter gekomen dat je voor 600 Euro wel een redelijke telescoop kunt kopen. Dat vond ik goed nieuws en ik had er al helemaal zin in  

Maar ik lees ook dat telescoop gebruikers steeds meer last hebben van lichtvervuiling. En hier komt het probleem voor mij: Ik woon in de 'lichtstad' Eindhoven, en nog redelijk in het centrum (binnen de ring). Toen ik dit vertelde aan een verkoper van telescopen, werd mij verteld dat het weinig zin had om een telescoop in mijn eigen achtertuin op te stellen, aangezien ik dan toch niet veel te zien zou krijgen. Dat deed mijn stemming helemaal omslaan  

Nu ben ik dus gaan twijfelen of ik wel plezier zou kunnen hebben van zo'n apparaat aangezien ik toch de meeste tijd vanuit mijn achtertuin zou gaan kijken, en ik geen 600 Euro wil uitgeven voor iets wat alleen maar op de zolder stof staat te verzamelen.

Nu komt dus mijn vraag:

Zijn er mischien mensen die ervaring hebben met het observeren vanuit een lichtvervuilde omgeving? Is het wel de moeite om een telescoop aan te schaffen of zou ik echt iedere keer een donkere plaats moeten opzoeken? Ik zou graag wat ervaringen hierover willen horen.

Bij voorbaat dank,
Er zijn verschillende filters voor telescopen. Zo is er ook een lichtfilter die een bepaald soort licht niet door laat. In jou geval moet dat dus lichtvervuiling zijn. Vraag maar bij de dealer naar z'n filter of kijk ff op www.telescopen.nl

Veel geluk

PS: Als je een telescoop hebt gekocht laat mij dan ff weten welke het geworden is ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe telescoop ik zelf heb de Optisan STAR 150 op het hoog van 479 euro. Mijn e-mail is: [email protected]

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Er zijn verschillende filters voor telescopen. Zo is er ook een lichtfilter die een bepaald soort licht niet door laat. In jou geval moet dat dus lichtvervuiling zijn. Vraag maar bij de dealer naar z'n filter of kijk ff op www.telescopen.nl
Thousens oaks maakt breedband en smalbandfilters voor lichtvervuiling maar daar heb ik geen ervaring mee. kosten 130€ per stuk.

http://astrosurf.com/ecliptica/popular.htm

Maar waarom een filter kopen terwijl je al een veel betere hemel kan hebben als je een half uurtje rijdt naar een plekje buiten de stad?

Bovendien zal het in een lichtvervuild gebied extra moeilijk zijn om objecten te vinden. Zeker in de grote steden is het al lastig om de hoofdsterren te onderscheiden in de sterrenbeelden. Laat staan dat je dan nog moet gaan starhoppen met een sterrenkaart.

Een goto systeem zou dan veel handiger zijn, maar dan moet je rekenen op een verdiedubbeling van het budget. Geen optie lijkt me zo.

Ik denk dat Richard er verstandiger aan doet om eerst eens te informeren naar ervaring van LPR filter bij andere mensen. En voor de time beeing buiten Eindhoven gaat waarnemen. Als hij een beetje de weg kent aan de hemel in een NIET lichtvervuild gebied zal het in een WEL lichtvervuild gebied een stuk makkelijker zijn. Hij heeft dan referentie vlakken.

Zeker met filters heb ik geleerd dat ervaring van anderen en ook meekijken met iemand van een doorslaggevend belang kan zijn voor een eventuele aankoop. Eerst ervaren en dan pas kopen zou ik zeggen.

Sluit je aan bij een astronomie vereniging en lees van de ervaring van anderen.

Dit kan ik overigens ook aanbevelen voor een telescoop aanschaf. Ga gewoon eens kijken op een heldere waarneemavond bij je plaatselijke astronomie club. Daar zijn vast wel mensen die een telescoop meenemen en waar je de verschillende telescopen kan vergelijken.

Dan kan je je een voorstelling maken wat wel en niet kan en wat je een beetje kan verwachten van jouw toekomstige telescoop.

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Hoi,

Je kunt de duurste filters gebruiken die je wilt maar er is geen compensatie voor een donkere hemel en een grote lens- of spiegel diameter. Aan de andere kant zijn er natuurlijk in gebieden met een hoge lichtvervuiling wel een heleboel andere leuke dingen te bestuderen. denk maar eens aan dubbelsterren. open sterhopen (bijv de Pleiaden (M45)) e.d. Ook de maan en de planeten zijn eenvoudige te vinden objecten.

Maar aan het einde van de rit is het beste advies dat ik je geven kan:

Wordt lid van een astronomievereniging en gebruik in eerste instantie een eenvoudige binoculair tot je jezelf wegwijs hebt gemaakt in de sterrenhemel. Laat je niet misleiden door prachtige advertenties zoals, zet de computer aan en de rest gaat vanzelf. Zonder basiskennis draait dit uit op een enorme deceptie en een behoorlijke verliespost.

Groeten.

Joop

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Ten eerst heeft Richard helemaal gelijk met die lichtvervuiling, wat je in een grote stad met bv. een 250 mm. Dobson telescoop kunt zien, is dan zowat hetzelfde als een kleinere bv. 114 mm. Newton telescoop op het platte land. dit zegt ook al wat over wat voor een telescoop je wilt. een enorme pijp meesleuren van een 30 cm. doorsnede en pak h'm beet 1.80 mtr. lengte is geen pretje in vergelijk met een handzamere kijker.

zelf heb ik verscheidene kijkers, waarvan er maar één gekocht. Ik bedoel maar zelf een kijker bouwen is ook een zeer eenvoudige en leuke manier om toch een zo groot mogelijke diameter te halen. Hoe?! kijk maar eens op de volgende site:

http://www.telescoop.net/

Trouwens moet mij wel van het hart dat ik mijn 8 x 65 verrekijker op een speciale standaard, nog het meest gebruik, thuis voor bv. de aankomende maansverduistering en met name op vakantie. hier ook weer een zelf gemaakte standaard, waardoor je toch kraters op de maan kunt zien e.d.

hier de link voor de standaard :

http://www.tricomachine.com/skywindow/

Misschien breng ik je zo nog op een ideetje :wink:

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Hallo,

Hier weer een newbie die advies wil over de keuze van een telescoop.

Ik ben zelf een Linux gek en erger me altijd als mensen bij ons op het forum vragen wat de beste Linux distributie is zonder ook maar een poging te doen te vertellen wat ze verwachten en wat ze bereid zijn er voor te doen.

Ik zal dan ook proberen het zelf beter te doen:

- Het budget wat ik heb is ca 600-700 euro (misschien wat meer, afhankelijk van de stemming van mijn vrouw :shock: en de afloop van de reparatie van mijn auto ).

- Ik wil kijken naar de maan, planeten en als het even kan deep sky objecten zoals de Andromeda nevel enzo.

- Ik ben me er van bewust dat lichtsterkte belangrijker is dan vergroting, maar kan dat niet altijd vertalen naar een type telescoop.

- Ik kan een aantal van de meer bekendere objecten in de hemel vinden, met de maan heb ik geen probleem ;) maar ook grote beer, poolster andromeda, orion en zo.

- Planeten kan ik over het algemeen niet vinden, al was mars dit jaar een openbaring voor me.

- Alhoewel het geen must is zou een koppeling met de computer (linux) leuk zijn, computers is per slot van rekening mijn vak en linux zelfs een hobby.

- Ooit wil ik zelf een keer een (spiegel)telescoop bouwen, de telescoop die ik nu wil kopen is ook een klein beetje een test voor me om te kijken of het wat voor is.

Ik ben uiteraard zelf ook al aan het rondneuzen geweest en kom eigenlijk steeds weer terug op Meade. Dat lijken mij - maar wat weet ik daar nu van - leuke telescopen voor een redelijke prijs. Ook de besturing om op objecten in te stellen trekt me - als beginner? - wel aan.

Specifiek:

Meade DS2130ATS

Meade LXD55 5"

Advies voor een newbie?

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Nee eigenlijk niet :shock: Peter, je leg alles al zo goed uit dat het denk ik gewoon een kwestie is van kiezen. De enigste tip die ik je nog zou kunnen geven is om eens op de site van Stichting De Koepel te gaan kijken, naar wat voor een mogelijkheden hun voor je hebben, met betrekking tot het maken van je eigen telescoop.

(ik geef je meteen de link van hun leveringsprogramma maar)

http://www.dekoepel.nl/leverprogr-index.html

Mij is het boek "van glasschijf tot telescoop" van drs. P.W.M. Kuit (isbn. 90-6638-017-9) erg goed bevallen. Een maandje en je hebt je eigen kijker :wink:

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Zo'n SkYWatcher Dobson zoals die bij jullie op de site staat, is daar nu knap mee te kijken?

Eur 549,-- voor een 203 mm Newton telescoop lijkt me een redelijk bedrag.

Of krijg je daar problemen mee omdat er geen volg motoren e.d. op kunnen..... of kan dat wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Bilbo schreef:Zo'n SkYWatcher Dobson zoals die bij jullie op de site staat, is daar nu knap mee te kijken?

Eur 549,-- voor een 203 mm Newton telescoop lijkt me een redelijk bedrag.

Of krijg je daar problemen mee omdat er geen volg motoren e.d. op kunnen..... of kan dat wel?
gaat dit om een kijker MET montering??

Met een Newton kijker of Skywatcher kun je best goed volgen, het hangt er alleen vanaf wat voor een montering eronder zit, bedenk wel dat de montering überhaupt een groot gedeelte van het kijk comfort maakt, een wiebelig beeld verziekt veel!! wil je sterren volgen zit je wel aan een paralactische montering vast alhoewel tegenwoordig ook wel vernuftige ideën zijn om een Azumitale (bv. Dobson) "volgbaar" te maken.

Als ik je vragen zo lees, raad ik je aan om eens te gaan kijken bij een sterrenwacht bij je in de buurt.

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Een goede zaak is teleskop service in duitsland. www.teleskop-service.de. Ik heb daar een 150 mm dobson gekocht. Deze bevalt me zeer goed. En het koste 300 euro plus 30 euro verzendkosten. Bij ganymedes betaalde je 400 euro. En een 200 mm dobson kost inclusief verzendkosten 450 euro. Het ligt eraan als je ook nog wilt fotograferen want dan is een dobson niks voor jou. Mijn bevalt de dobson zeer goed en ik raad het zeer aan als je een laag budget hebt. Ik heb met de 150 m31 m32 m13 dubbele sterrenhoop persei. Jupiter erg mooi gezien en saturnus ook. Ik heb zelf al vaag de spiraal armen van m51 gezien maar dat was op een van de donkerste plekjes in Nederland. Maar je moet niet te veel van een telescoop verwachten. Bijv nevels. Je ziet nooit hun mooie kleur zoals op de foto. Dat maakt sterrenkunde er niet minder om maar je moet niet te veel verwachten van de eerste keer.

groetjes menno

Reageer