Bestaat de magnetische isolator ?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Bestaat de magnetische isolator ?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

kunnen we ijzer beschouwen als magnetische geleider?


ja en bijgevog kun je het ook een beetje beschouwen als een magnetisch isolator, de terinologie is wel niet juist, maar ik bedoel dat je met ijzer het magnetische veld kunt weglokken van waar je het niet wilt hebben

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

Volgens mij is aluminium een magnetische isolator.

Ik werkte vroeger in een drukkerij waar men zeer sterke magneten gebruikte in een drukpers. De achterkant van die magneet was verzonken in een aluminium plaat. Als je aan de voorkant van de magneet bijvoorbeeld een schaar deed, kreeg je die er bijna niet meer van af, maar deed je die schaar aan de achterkant (tegen het aluminium) dan was er geen aantrekkingskracht, zelfs niet een beetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

Supergeleiders van type-2 zijn ook magnetische isolators.

Ze heffen het magnetische veld gewoon op(of ze stoppen met supergeleiden).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Berichten: 62

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

Dit zelfde thema wordt nu in twee verschillende postings behandeld.

Zie Magnetisme: Waar gaan magnetische veldlijnen niet doorheen.

Aluminium is overigens geen magnetische isolator. Het is wel antimagnetisch, maar het laat de veldlijnen gewoon door.

Er is tot nu toe geen echte isolator bekend.

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

aaargh schreef:Supergeleiders van type-2 zijn ook magnetische isolators.

Ze heffen het magnetische veld gewoon op(of ze stoppen met supergeleiden).
Volgens mij bedoel je type 1 supergeleiders, want type twee laten juist het magnetische veld door middel van vortices door.

Berichten: 62

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

Naar mijn mening is supergeleiding op zich geen stof. Het is een toestand van een stof, waarbij die een stof eigenschappen heeft bij een kritische temperatuur, nl. waaronder supergeleiding plaats vindt.

De vraagsteller had het over een stof zelf, niet een eigenschap bij temperaturen of een aggregatietoestand.

Natuurlijk zijn er stoffen, die gewenste eigenschappen verkrijgen bij supergeleiding, die andere stoffen niet hebben.

De vraag zou dus iets aangepast kunnen worden als:

Welke stoffen zijn onder alle omstandigheden magnetische isolatoren en welke stoffen worden een magnetische isolator bij een bepaalde omstandigheid?

Een soort voorbeeld is het gedrag van bepaalde metalen, die magnetisch zijn onder kamertemperatuur en antimagnetisch onder een hoge temperatuur. De bekende Weller soldeerbout maakt daar van gebruik door soldeertips een bepaalde temperatuur mee te geven, waarbij ze antimagnetisch worden en zo wordt het verwarmings-spiraal geschakeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

Welke stoffen zijn onder alle omstandigheden magnetische isolatoren en welke stoffen worden een magnetische isolator bij een bepaalde omstandigheid?


Als je het zo formuleert is er natuurlijk geen enkele stof die hieraan voldoet. Als je een willekeurig materiaal maar warm genoeg maakt, dan wordt het op een gegeven moment wel een plasma en dat "geleidt" magnetische velden...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 1

Re: Bestaat de magnetische isolator ?

Hoi,
 
 
 
Als je naar de natuurkunde kijkt heef vacuum een geleidings factor 1 en lucht net iets meer dan 1 zegmaar 1.00001 ofzo maar is te verwaarlozen vaak dit veschil(
Magnetische permeabiliteit)
<b>relatieve permeabiliteit</b> <i>μ</i>r van ijzer bijvoorbeeld is veel hoger. Afbeelding(bron wikipidia)
 
 
Dus vaak isoleer leer je magnetische veld niet maar door middel van ijzer, ander metaal of ander Feromachnities materiaal geleid je het weg van plekken (bijvoorbeeld storings gevoelige data kabels).
 
Verder ga ik niet in op supergeleiders,  plasma enzovoort. ik weet hier namelijk weinig van en het is totaal niet praktisch om hier in de techniek rekening mee te houden. (kijk bijvoorbeeld eens op youtube voor bevroren magneet auto baan is wel grappig)

Reageer