Springen naar inhoud

Theoretisch natuurkundige

• Log in om te kunnen reageren

tettha

tettha

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2004 - 13:18

Ik zit er aan te denken om een studie theoretische natuurkunde te gaan doen en misschien ooit theoretisch natuurkundige te worden.
Maar weet iemand of waar je als werknemer te recht kan komen en of er nog steeds vraag naar is???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2004 - 13:21

Dan wordt je onderzoeker, in principe. Dat is ij wo nou eenmaal zo, je wordt opgeleid tot wetenschapper/onderzoeker.

en aangezien er nog genoeg te onderzoeken valt, is er werk genoeg. Nu alleen nog geld voor onderzoek, en je hebt ook nog banen voor al dat werk...

Je komt dan te werken op universiteiten, onderzoeksinstituten, dat soort dingen........denk ik :shock:
Appareo decet nihil munditia?

tettha

tettha

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2004 - 13:32

Ik had ook al eens van mijn natuurkunde docent gehoord dat je dan vaak wel in de richting van universiteiten moet kijken. Maar is bv bij universiteiten nog vraag naar dat soort mensen.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2004 - 13:37

Je kan ook aan grote bedrijven denken: Philips, Shell, etc. nemen ook veel natuurkundigen aan (logisch). Maar ook bedrijven waar je in eerste instantie niet aan zou denken, zoals McKinsie of KLM, nemen veel exacte mensen aan. Liefst natuur- / wiskundigen met een doctors-titel (gepromoveerd dus). Als je zo'n pad wil (en ik kan het aanraden: het is leuk! :shock: ), dan kijk je dus nog naar zo'n 9 jaar studie.... (5 voor de drs. titel en nog eens 4 voor de dr. titel). Leuk, maar vereist wel wat doorzettingsvermogen.

Overigens begin je als gewone student natuurkunde en is de specializatie naar theoretische natuurkunde eigenlijk pas na het 2e jaar. En dat is maar goed ook. Misschien merk je wel dat je experimenten namelijk veel leuker vind. De theorie op de universiteit is onvergelijkbaar met wat je op de middelbare school gehad hebt: veel formeler en abstracter.

O ja, nog een toevoeging: voor natuurkundigen (en andere beta's) is eigenlijk altijd wel werk te vinden! Dat is een van de grote voordelen van een exacte studie.
Never underestimate the predictability of stupidity...

tettha

tettha

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2004 - 15:11

weet je toevallig ook hoe het zit als je eerst een HBO opleiding natuurkunde zou doen en dan vanaf het HBO naar de universiteit doorstroomd.

• Gast

Geplaatst op 02 januari 2005 - 14:56

Tja, zo'n baan op een universiteit of onderzoekscentrum a la TNO...allemaal leuk en aardig, maar hoeveel brengt het op :wink: ?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2005 - 15:03

Tja, zo'n baan op een universiteit of onderzoekscentrum a la TNO...allemaal leuk en aardig, maar hoeveel brengt het op  :wink: ?

Op basis van een WO diploma en een 40 uurs contract ligt het starters salaris voor technici tussen de EUR 26000 en 31000 bruto per jaar (aldus de Nobiles ingenieursgids).

Dit geldt dus voor commerciele bedrijven. De universiteiten blijven volgens mij een beetje achter.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Silvestrus

Silvestrus

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2014 - 06:41

Op basis van een WO diploma en een 40 uurs contract ligt het starters salaris voor technici tussen de EUR 26000 en 31000 bruto per jaar (aldus de Nobiles ingenieursgids).

Dit geldt dus voor commerciele bedrijven. De universiteiten blijven volgens mij een beetje achter.

Dat is natuurlijk leuk voor starters maar wat gaat het gemiddeld opleveren na enige jaren ervaring? Ik heb namelijk de ambitie om het te gaan doen, maar geld blijft een issue.
Ik ben nu namelijk hovenier en stratenmaker en verdien nu meer dan dat...
Lijkt mij een beetje scheef als hier niet snel verandering in komt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures