Gevaarlijke cocaïne

Moderator: Rhiannon

Berichten: 64

Gevaarlijke coca

Ik gooi dit hier neer omdat er hier toch heel wat jonge mensen zitten. Niet dat ik er van overtuigd ben dat jullie drugs gebruiken hoor maar jullie zijn nou eenmaal de doelgroep voor dit soort berichten :wink:
Volksgezondheid waarschuwt voor gevaarlijke cocaïne

De federale overheidsdienst Volksgezondheid waarschuwt donderdag voor het gebruik van cocaïne die mogelijk de stof atropine bevat. Aanleiding is onder meer een melding van de Nederlandse overheid dat in Nederland verscheidene mensen met vergiftigingsverschijnselen in het ziekenhuis werden opgenomen nadat ze cocaïne met atropine hadden genomen. Uit analyses bleek achteraf dat het cocaïnepoeder atopine bevatte en dat de symptomen die de patiënten vertoonden, daaraan te wijten waren.

In België ontving de Druglijn op 7 december een oproep die in verband kan worden gebracht met atropine-vergiftiging door gebruik van cocaïne, aldus Volksgezondheid in een mededeling. Een gebruiker meldde dat hij en zijn vrienden na het snuiven van een lijntje cocaïne 24 uur lang dubbel zagen, een verlaagd bewustzijn hadden en agressieve neigingen vertoonden. De gebruikers vermoedden dat hun dealer hen ketamine had verkocht in plaats van cocaïne, maar gezien de beschreven symptomen ging het mogelijk om een mengsel van cocaïne en atropine. "Ook hier zijn geen toxicologische gegevens beschikbaar."

Atropine werkt als een tripmiddel: het geeft gezichts- en gehoorshallucinaties en kan de hartslag onregelmatig maken. Ook veroorzaakt het een verwijding van de pupillen en een verminderde zweetproductie. Bij een overdosis atropine worden de volgende symptomen waargenomen: gezichts- en gehoorshallucinaties, rusteloosheid en gedaald bewustzijn (tot bewusteloosheid). In het uiterste geval leidt dit tot een dodelijke afloop als gevolg van ademhalingsstoornissen en hartritmestoornissen.

In Frankrijk en Italië zijn ook cocaïnegebruikers met atropinevergiftiging in het ziekenhuis beland. In Nederland is het aantal slachtoffers opgelopen tot 20. In heel Europa zijn er nu 50 slachtoffers geteld, aldus het Nederlandse Trimbos-instituut in Utrecht. (belga)

16/12/04 18u41

bron: http://www.hln.be/hln/cch/det/art_31809.html
Tientallen slachtoffers in Europa; MASSALE WAARSCHUWINGSCAMPAGNE VERONTREINIGDE COCAÏNE

Utrecht, 16 december 2004. Het Trimbos-instituut start een massale waarschuwingscampagne in verband met de sterk verontreinigde cocaïne die de afgelopen weken in heel Nederland maar ook daarbuiten is aangetroffen. Deze cocaïne is verontreinigd met atropine. De combinatie van deze middelen kan levensbedreigend zijn. Op dit moment is van circa twintig personen bekend dat zij in Nederland in het ziekenhuis zijn opgenomen met ernstige vergiftigingsverschijnselen na het gebruik van deze verontreinigde cocaïne. Omdat deze gevallen zich verspreid over heel Nederland hebben voorgedaan is besloten tot een massale waarschuwingscampagne.

In Nederland zijn circa twintig mensen acuut met vergiftigingsverschijnselen opgenomen in Lelystad, Roosendaal, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Inmiddels zijn ook meldingen binnengekomen uit België, Frankrijk en Italië wat het totale aantal bekende slachtoffers binnen Europa op ruim vijftig brengt. Er zijn signalen dat de verontreinigde cocaïne zowel in het uitgaanscircuit als in de harddrugsscene voorkomt.

Gelet op de ziekenhuisopnames en de samenstelling van de cocaïne is het individuele gezondheidsrisico groot. Bij een overdosis atropine worden de volgende symptomen waargenomen: gezichts- en gehoorshallucinaties, rusteloosheid en gedaald bewustzijn (tot bewusteloosheid). In het uiterste geval leidt dit tot een dodelijke afloop als gevolg van ademhalingsstoornissen en hartritmestoornissen. Daarom is snelle interventie bij blootstelling gewenst. De behandelend geneeskundige moet weten dat er atropine in het spel kan zijn.

Om het publiek te waarschuwen en de hulpverleningsdiensten op de hoogte te stellen worden flyers en posters met informatie uitgedeeld bij diverse uitgaansgelegenheden in heel Nederland. De betrokken medische beroepsgroepen zijn geïnformeerd middels informatiesheets en via de Inspectie voor de gezondheidszorg. Daarnaast is de landelijke Drugs Infolijn 0900-1995 in het weekend extra geopend.

Het Trimbos-instituut benadrukt dat het gebruik van drugs nooit zonder risico is. Voor verdere informatie kan het publiek bellen met de Drugs Infolijn 0900-1995 (€ 0,10 min) of deze internetsites raadplegen. http://www.trimbos.nl of [url=http://www.drugs-test.nl%20]http://www.drugs-test.nl[/url]
EHBO tips

Wanneer iemand in de problemen komt door cocaïne:

Bel onmiddellijk een ambulance (112)

en vertel hulpverleners dat het mogelijk om een atropine-vergiftiging gaat.

Slachtoffers van een overdosis atropine kunnen de volgende symptomen vertonen: psychotische verschijnselen, hallucinaties, hartkloppingen, rusteloosheid en gedaald bewustzijn (tot bewusteloosheid).

In het uiterste geval leiden de verschijnselen tot een dodelijke afloop, als gevolg van ademhalings- en hartritmestoornissen.

Je kunt cocaïne laten testen.

Voor testadressen zie:

http://www.Drugs-test.nl

Berichten: 510

Re: Gevaarlijke coca

Zien we gelijk wie de snuivers onder ons zijn :wink:

Re: Gevaarlijke coca

Is er dan zoiets als "goede" coke??

Re: Gevaarlijke coca

Is er dan zoiets als "goede" coke??


ja, poedersuiker

Re: Gevaarlijke coca

Daar ik geen van de vele producten die in aanbod zijn nodig heb,kunnen ze voor mij niet gevaarlijk genoeg zijn.Als zo'n idioot er zijn leven bij laat,dan is dat een probleem minder in de maatschappij.Die moet je toch geen pensioen meer betalen.Als je dagelijks een knipoogje werpt naar pietje de dood,komt ie wel even langs.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gevaarlijke coca

beetje slecht gekozen titel:'slechte cocaïne' net zoiets als de 'gulle Sint' of 'groen gras' etc. etc.

even bij de weg, de film scarface, de scene waarin Tony Montana zijn kop in de coke duwt en lekker snuift, kan dit echt? ga je niet bijna meteen dood door een od. en kan je dan nog wel functioneren. (wel een heel gave film: SCARFACE for ever)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 64

Re: Gevaarlijke coca

beetje slecht gekozen titel:'slechte cocaïne' net zoiets als de 'gulle Sint' of 'groen gras' etc. etc.
:shock: ok er bestaat geen goede cocaïne, alle cocaïne is slecht

maar ik had toch wel gehoopt op een wetenschapsforum geen uitleg bij een titel te moeten geven ... maar here goes ... waarom slechte cocaïne??? omdat er iets aan scheelt, net zoals je slechte melk, slecht bier of zelfs slechte medicatie kunt hebben ... der is met de cocaïne geknoeid wat hem alleen nog maar slechter maakt dan dat hij al was ... had ook kunnen zetten slechtere cocaïne maar dan was de eerste vraag gegarandeerd geweest 'slechter dan wat?'

Re: Gevaarlijke coca

Cocaine is gevaarlijk.Ik zie er het nut niet van in dat "volksgezondheid" nog moet verwittigen dat er gevaarlijke cocaine op de markt is.Het is tenslotte een illegaal product waar je nooit weet door welke criminele handen het is gepasseerd.Als je dat risico wil nemen is dat niet de verantwoordelijkheid van volksgezondheid.Sommige mensen kun je niet tegen zich zelf beschermen.Ze flirten met de dood.En dat geld niet alleen voor drugs.

Berichten: 1.286

Re: Gevaarlijke coca

Afblijven van die rommel afblijven, da's een stuk veiliger.

Re: Gevaarlijke coca

Afblijven van die rommel afblijven, da's een stuk veiliger.


Makkelijk al dat geoordeel zonder kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gevaarlijke coca

Alexander Hartmans schreef:Afblijven van die rommel afblijven, da's een stuk veiliger.
Makkelijk al dat geoordeel zonder kennis van zaken.
Deze zin heb ik niet echt ? Het is toch gewoon zo dat afblijven van die drugs een stuk veiliger is.

Het is soms cru om te zeggen, maar ik vind het soms onnodig dat m'n gaat waarschuwen, een echte drugsverslaafde denkt toch dat zoiets hem niet kan overkomen dus gaat maar gewoon verder. Laat die er het leven bij door deze cocaine te snuiven dan zal ik daar zeker niet bij wakker liggen ...

Het is zoals zeggen in de krant: Opgepast dieven, als iemand van de eigenaars naar je schiet zou je wel eens dood kunnen gaan ....

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Gevaarlijke coca

Hallo allemaal,

Er moet me iets van het hart. En ik weet dat er weer van die lieden rondlopen, die moeten mierenneuzelen en comentaar willen leveren, zoals op Saskia, die met haar goed bedoelde actie ,toch eigenlijk voor paal is gezet. Alleen al door sommige lezers,die menen te moeten reageren op een kinderachtige manier met de tekst ''en is er dan goede coke''. en dan de volgende''zien we gelijk wie de snuivers zijn'' godallemachtig zeg wat zielig. :P

Nou nou wat zijn we weer interessant zeg. zielig hoor. ja ik weet coke is rommel. maar een gewaarschuwd mens is beter af dan een niet gewaarschuwd mens. :P .

Wat ik nog erger vind is het volgende; haar reactie.

Ze moet zich verdedigen, zowat verantwoorden voor haar actie.

LEES MAAR, dit zijn haar woorden;

------------------------------------------------------------------------------------

'' ok er bestaat geen goede cocaïne, alle cocaïne is slecht

maar ik had toch wel gehoopt op een wetenschapsforum geen uitleg bij een titel te moeten geven ... maar here goes ... waarom slechte cocaïne??? omdat er iets aan scheelt, net zoals je slechte melk, slecht bier of zelfs slechte medicatie kunt hebben ... der is met de cocaïne geknoeid wat hem alleen nog maar slechter maakt dan dat hij al was ... had ook kunnen zetten slechtere cocaïne maar dan was de eerste vraag gegarandeerd geweest 'slechter dan wat?'''

-------------------------------------------------------------------------------------

Eigenlijk behoort ze een complimentje te krijgen ,door mensen,jongelui in het bijzonder te waarschuwen, of zijn we allemaal zo hypocriet dat we het niet willen horen?

zielig hoor dat een mens zo weggezet wordt.

wat zijn jullie kortzichtig door de bocht gereden zeg. :P

Jullie lijken wel op de bekende struisvogel met de kop in het zand. ''nee hoor ik heb niets gedaan,of nee hoor ik weet van niets ''. gewoon zielig. :roll:

En weet je wat de meeste onder ons doen ,die drinken een biertje ,een wijntje, roken een sigaretje, maar ja daar hoor je ze niet over klagen.

want da's toch vrij normaal tegenwoordig, dat DE STAAT ( de grootste legale dealer) zijn klanten ,WIJ dus, van legale drugs voorziet , en er ook nog belastingcentjes van krijgt. Er vallen jaarlijks meer slachtoffers door alcohol dan door ''coke''. Niet om coke te verdedigen,maar om jullie slappe reactie eens recht te zetten ,ik wil wel eens weten wie er ruggegraad heeft,karakter dus. :P

GOEDE PREVENTIE, VOORLICHTING , IS HET HALVE WERK,

groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Berichten: 64

Re: Gevaarlijke coca

lief van je om het voor me op te nemen pangeaman :P

Ik heb het geluk mijn leeftijd mee te hebben op dit forum dus ik laat dit eigenlijk allemaal maar langs mijn rug af gaan ...

Wie een goed bedoelde waarschuwing in het belachelijke wil trekken doet maar, die kom ik binnenkort wel op één of andere fuif met mijn ziekenwagen halen ... de rest, weet ik, leert eruit en kan zich zo een trip naar de spoed of naar de begrafenisondernemer besparen :roll:

Thx anyway, fijn te merken dat ook bij dit onderwerp af en toe eens wordt stilgestaan!

Berichten: 20

Re: Gevaarlijke coca

even bij de weg, de film scarface, de scene waarin Tony Montana zijn kop in de coke duwt en lekker snuift, kan dit echt? ga je niet bijna meteen dood door een od. en kan je dan nog wel functioneren. (wel een heel gave film: SCARFACE for ever)

________________

ja je gaat absoluut dood, toen ik dat film zag vond ik het belachelijk.

Berichten: 64

Re: Gevaarlijke coca

Veel vrienden van me willen wel eens wat proberen, ik ben nooit verder gekomen dan een paar jointjes.. :roll:

Mijn tip voor de mensen die wel de drang hebben naar iets sterkers: LAAT HET TESTEN! het kan op veel plaatsen, ziekenhuizen, afkickcentra.. in elke stad zit er wel een!

ook staat er vaak op grote feesten en evenementen een stand waar je het kan testen...

(voor de mensen die van een drankje houden: alcohol is harddrugs dus ik zou zeggen; mensen die toch willen experimenteren, ga je gang maar doe het wel verstandig en niet te vaak dit geld voor alle harddrugs dus ook voor ALCOHOL!)

((wel zou ik de mensen in de "experimenteer fase" het afraden om heroïne te gaan gebruiken, dit werkt té verslavend en is héél lastig om van af te komen. en voor de mensen die willen blowen maar niet willen gaan roken, rook pure wiet! zo heeft je lichaam geen nicotine nodig en hoef je het ook niet zo vaak te doen!))

Reageer