[Geografie] De hoogste berg van Europa?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

[Geografie] De hoogste berg van Europa?

Wat is de hoogste berg van Europa? De Mont Blanc (4807 m) of de Mount Elbrus [5642] in de Kaukasus? Een snelle search met Google laat zien dat een antwoord niet zo eenduidig is en men het hier niet over eens is. Ligt de Mount Elbrus nu in Europa of niet? Dan is de vraag immers snel beantwoord. Maar dat is nu net het probleem: het lijkt erop dat het Kaukasus gebergte (een verlengde van de Oeral) nu precies op de grens ligt tussen Azie en Europa. Wie weet hier meer over en kan een antwoord verschaffen? :shock:

Berichten: 32

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

Een wat oudere wereldatlas die ik in mijn kast had staan noemt Elbroes (5.633 m) als hoogste berg in Europa. Deze wereldatlas werd uitgegeven in 1981 en dus is het zeer goed mogelijk dat de Elbroes ondertussen niet meer wordt gezien als Europese berg.

Berichten: 683

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

Ten eerste is het Kaukasusgebergte volgens mij niét het verlengde van het Oeralgebergte. En ten tweede ligt de "Gora El'brus" volgens mijn meest recente atlas (2000) in het Europese gedeelte van Rusland.

Berichten: 226

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

Er bestaat geen "officiële" grens tussen Europa en Azië, dus die vraag is niet te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

Hallo allemaal, bedankt voor jullie antwoorden. Ik geloof dat, na enige verder research, er inderdaad gewoon geen antwoord is op deze vraag. Voor degenen onder jullie die kennis van Duits hebben, op http://userpage.fu-berlin.de/~tmuehle/euro...ount-elbrus.htm wordt dit (onbelangrijke) vraagstuk behandeld. In ’t kort wordt hier het vraagstuk in drie sub-vraagstukken onderverdeeld:

1. fysieke grens Europa, Azië: die is er niet, er is één fysieke aardplaat (continent): Eurazië.

2. Politieke grens

3. Historische grens: Europa is “uitgevonden” door de grieken in de oudheid

Bij 2. en 3. komt men hier tot de conclusie dat er door de eeuwen heen een “willekeurige” grensdefinitie heeft plaatsgevonden, die noch democratisch is bepaald, noch door een oorlog is opgelegd aan een minderheid. Derhalve kan iedereen in principe gelijk hebben, ergo: er is geen antwoord. M.a.w. een politiek/historische benadering geeft geen antwoord op de vraag of de Elbrus de hoogste berg van Europa ís, maar of men hem op een gegeven moment in de tijd als hoogste berg van Europa accepteert (indirect, omdat het hier gaat om de acceptatie van een grens tussen Europa en Azië, en daaruit de “hoogste berg” kan afleiden).

Volgens mijn (bescheiden) mening zou je best kunnen zeggen: de politieke grens van Europa wordt op dit moment bepaald door de (45) lidstaten, en omdat de Elbrus in Rusland ligt, en Rusland een Europese lidstaat is (nog niet zo heel lang) is hij dus Europees en dus de hoogste berg van Europa. Maar: alléén op dit moment. Over honderd jaar is dat misschien wel weer heel anders. De vraag blijft of de politieke grens de geaccepteerde grens op dit moment is, en we begeven ons wat dat betreft op een filosofisch vlak.......

Je zou overigens ook kunnen redeneren: gezien het feit dat de Mont Blanc zich altijd, in de tijd, politiek en historisch gezien, in Europa heeft bevonden, verdient hij het om als hoogste berg betiteld te worden. Voor de Elbus geldt dit niet, hij lag politiek/historisch dan weer wel in Europa, dan weer niet.

Ben uitermate benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

Ik zou ook voor de Mont Blanc gaan.

En misschien is zouden we de huidige "grens" van Europa

moeten definieren aan de hand van de deelnemende lidstaten

van de europese unie ?

Hoe dan ook, de Mont Blanc lijkt me de meest "veilige" keus. :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

Veertje schreef:Hallo allemaal, bedankt voor jullie antwoorden. Ik

Volgens mijn (bescheiden) mening zou je best kunnen zeggen: de politieke grens van Europa wordt op dit moment bepaald door de (45) lidstaten, en omdat de Elbrus in Rusland ligt, en Rusland een Europese lidstaat is (nog niet zo heel lang) is hij dus Europees en dus de hoogste berg van Europa.


Sinds wanneer is Rusland een Europese lidstaat? Wel licht Rusland op dezelfde wijze 'in' Europa als Turkije, waarbij dus een deel in Europa en een deel in Azie ligt. Ik geloof dat dit is gebaseerd op een geografische afspraak, en niet zozeer op een pollitieke. Wat die geografische afspraak betreft ligt de berg in Europa.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

dryke schreef:
Veertje schreef:Hallo allemaal, bedankt voor jullie antwoorden. Ik

Volgens mijn (bescheiden) mening zou je best kunnen zeggen: de politieke grens van Europa wordt op dit moment bepaald door de (45) lidstaten, en omdat de Elbrus in Rusland ligt, en Rusland een Europese lidstaat is (nog niet zo heel lang) is hij dus Europees en dus de hoogste berg van Europa.


Sinds wanneer is Rusland een Europese lidstaat? Wel licht Rusland op dezelfde wijze 'in' Europa als Turkije, waarbij dus een deel in Europa en een deel in Azie ligt. Ik geloof dat dit is gebaseerd op een geografische afspraak, en niet zozeer op een pollitieke. Wat die geografische afspraak betreft ligt de berg in Europa.


Ook op sommige politieke vlakken is Rusland deel van Europa net zoals Zwitserland, hoewel ze beiden geen lid zijn van de Europese Unie. Op de website van de EU wordt een overzicht gegegeven van weblinks naar de regeringen van de

- EU lidstaten,

- de kandidaatlidstaten (waaronder Turkije) en

- andere Europese landen.

Er is bijvoorbeeld de Raad van Europa (niet te verwarren met de Europese Raad) die zich bezighoudt met o.a. het waarborgen van mensenrechten, culturele verscheidenheid en veel meer. Deze Raad telt momenteel 46 lidstaten die allen als Europees worden aangemerkt. In de basis zal het aanmerken van een staat als zijnde Europees wel op geografische grondslag zijn gebeurd, zoals je al zei.

Mijn formulering was dan ook niet helemaal goed, i.p.v. Europese lidstaat had ik moeten zeggen: Europese staat. Lidmaatschappen van de Europese staten in de verschillende Commissies, Raden e.d. verschillen nogal. Ook het moment van toetreding verschilt enorm. Al met al blijft het behoorlijk verwarrend, maar toch geloof ik dat we met een gerust hart kunnen zeggen dat, gezien het feit dat de EU ook Rusland als een Europese staat (niet te verwarren met EU lidstaat) aanmerkt, de Mount Elbrus als hoogste berg van Europa kan worden beschouwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Geografie] De hoogste berg van Europa?

Het hangt er uiteraard vanaf welke definitie voor Europa je gebruikt, het is niet zo dat er een instantie is die eigenaar is van het begrip Europa.

Van mijn studie Geografie kan ik me herinneren dat er in de negentiende eeuw een groot internationaal geografengezelschap de grens van Europa heeft gedefinieerd, deze lijkt me het meest redelijk. Deze was voornamelijk op fysische kenmerken gebaseerd, simpelweg omdat de sociale geografie toen nog in de kinderschoenen stond.

De grens werd gevormd door Noordelijke IJszee, Atlantische Oceaan (waarbij Groenland bij Amerika en IJsland bij Europa werd gerekend), Middellandse zee, Bosporus (Istanbul is dus grotendeels een Europese stad), Zwarte Zee, Kaukasus, Kaspische zee, Oeral. Als grens in de gebergten werd gekozen voor de centrale kam van hoogste toppen. Een van deze toppen is de Elbrus. Daarmee voor mij toch echt de hoogste top in Europa.

Reageer