Springen naar inhoud

[Speciale Relativiteitstheorie] proton pion en foton

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Eliminator_*

• Gast

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 18:55

Als bepaalde hoog energetische protonen botsen met een T=2.7 K achtergrondsfoton kan een pion worden gevormd via de volgende reactie:
LaTeX .
Verder is gegegeven:
LaTeX
LaTeX
En een foton van 2.7 K heeft een energie van LaTeX
Nu moet ik de minimale energie van het proton in MeV berekenen, die nodig is voor deze reactie.
Ik dacht LaTeX
LaTeX
Maar ik weet niet zeker of dit wel goed is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2006 - 12:30

Ik begrijp een bepaalde uitwerking niet, eerst de vraag even:

Het vermoeden is dat de hoogste energetische kosmische straling bestaat uit protonen. Deze protonen zijn zo hoog energetisch dat als ze botsen met een T = 2.7 Kelvin achtergrondstralingsfoton er een pion kan worden gevormd LaTeX . De massa van het proton is mpc2 = 938 MeV en de massa van het pion m:)c2 = 135 MeV. Een foton van T = 2.7 Kelvin heeft een energie van E = k T = 2.35 ◊ 10-4 eV. (1 MeV=106 eV is een in de elementaire deeltjesfysica veelgebruikte eenheid van energie. Bereken de minimale energie van het proton in MeV die nodig is voor de bovengenoemde reactie.

En dan staat er in het eerste stuk van de uitwerking:
Onder aanname dat de massa van het proton klein is ten opzichte van de energie van het inkomend proton geldt dat de invariante massa van de begintoestand wordt gegeven door:

LaTeX

waarbij: LaTeX en LaTeX

Hierbij snap ik niet hoe ze aan de eerste formule komen en niet hoe die pmu en pgamma zijn gedefinieerd. Zoals ik het nu zie staan, staat er op de plaats van Pz een energie ipv een impuls en waaarom dan bij Pz en niet bij Px. Ook zou ik denken dat er niet E moet staan maar E/c, in het geval van het foton.

Voor de formule kon ik alleen vinden dat de invariante massa kan worden gehaald uit LaTeX als ik dit uitschrijf komt er niet uit wat hier in de uitwerking staat.

Kan iemand dit wat duidelijker maken?
Nothing to see here, move along...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures