[Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

[Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Kan iemand mij vertellen hoeveel de elektrische conductiviteit van zilver- en goudoxide bedraagt? Zijn er geschriften, tabellen en wat dies meer zij waar dit soort info te vinden is?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Geschriften? Tabllen? Doe niet zo hopeloos ouderwets!

Internet, daar staat het op. Gebruik google/yahoo/msn, of from de top of mai hed: www.webelements.com

Berichten: 8

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

(...) Gebruik google/yahoo/msn, of from de top of mai hed: www.webelements.com


Het gaat me niet om de elementen. Daar kan in de conductiviteit wel van vinden. Het gaat me met namen om goud- en zilveroxide. Daarvan kan ik niks vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Goud- en zilveroxide bestaan naar mijn weten niet als zuivere stof. Het is dus erg lastig om de geleidbaarheid ervan te bepalen. Je zou eens in wetenschappelijk artikelen moeten zoeken om te kijken of hier ooit metingen aan gedaan zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Waar die conductiviteitswaarden te vinden zijn zou ik niet weten.

Maar ik weet wel dat schakelaarcontacten meestal van zilver worden gemaakt omdat zilveroxyde geleidend is. Maar hoe goed, geen idee.

Schakelaarcontacten worden in kritische toepassingen ook wel van goud of platina gemaakt. De reden daarvoor: die vormen geen oxyde.

Berichten: 8

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Het is dus erg lastig om de geleidbaarheid ervan te bepalen. Je zou eens in wetenschappelijk artikelen moeten zoeken om te kijken of hier ooit metingen aan gedaan zijn.[/quote]

Bedankt voor je reactie. Laat me even omschrijven waarom het gaat. Aan kabels die worden gebruikt om geluidsweergave-apparatuur aan te sluiten worden vaak verzilverd of verguld contactmateriaal gezet. Niet zelden wordt er dan bij verteld dat het voordeel van zilver is dat zilveroxide geleid en iets dergelijks zou ook voor goudoxide gelden. Nu is het volgens mij zo dat goudoxide niet onder normaal voorkomende omstandigheden ontstaat. Maar zowel goud- als zilveroxide zou geleiden en daarom geen probleem vormen als het zich op de contactvlakken zou vormen. Of goudoxide geleid weet ik niet maar naar verluidt doet zilveroxide dat wel. Alleen vrees ik dat het met de geleidbaarheid van de oxides aanmerkelijk slechter is dan met het metaal. Het is daarom dat ik op zoek ben naar de geleidbaarheid van beide metalen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Nog wat googlewerk

http://www.sysopt.com/forum/archive/index....hp/t-97624.html
Now Ammok, I agree with almost everything you say except.....gold does oxidize....much slower then everything else but it does. However, to make your point, the oxidized gold is almost as conductive as the gold itself so you dont notice.
Verder las ik op Wikipedia dat zilveroxide als postieve electrode wordt gebruikt in horlogebatterijen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Bart schreef:Nog wat googlewerk

http://www.sysopt.com/forum/archive/index....hp/t-97624.html
Now Ammok, I agree with almost everything you say except.....gold does oxidize....much slower then everything else but it does. However, to make your point, the oxidized gold is almost as conductive as the gold itself so you dont notice.
Verder las ik op Wikipedia dat zilveroxide als postieve electrode wordt gebruikt in horlogebatterijen.
Bedankt voor de info Bart!

Berichten: 1

Re: [Materiaalkunde] Elektrische conductiviteit oxides

Van zilveroxide weet ik wel dat het beter geleid dan het zilver zelf. Dat is de reden dat wij in het leger de connectors van antennekabels alleen schoon en droog moesten houden maar ze nooit mochten poetsen. Goud wordt in connectors gebruikt omdat het zeer moeilijk oxideert waaruit je zou kunnen afleiden dat oxide van goud slechter geleid dan het metaal zelf net zoals bij de meeste metalen.

Reageer