Springen naar inhoud

Nitreuze dampen

• Log in om te kunnen reageren

H2O

H2O

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2006 - 14:35

Goedenmiddag,

Ik werk op een bedrijf waar wij onderzoek doen naar sediment. Een van de werkzaamheden is een totale destructie van het sediment. Voor die totale destructie zijn een aantal zuren nodig waaronder HNO3 ultrapure 98%! Deze HNO3, is 3 keer gedestilleerd in een kwartsdestillatie om de kwaliteit van het zuur beter te maken. Helaas is het zo dat er nitreuze dampen vrij komen op het moment dat wij de teflon binnenbommen in de magnetron doen. In die teflonbinnenbommen zit: sediment, 1 ml Milli-Q water 18.2 Mohm, 6 ml HNO3 ultrapure 98% en 0,2 ml HF. De binnenbommen worden afgesloten met een buitenbom en een dopje met slangetje, die ervoor zorgt dat als de druk te hoog wordt dat het zuur kan ontsnappen naar een bakje, waar het verder geen kwaad kan. Ook gaat er dan een dop overheen die alles bijelkaar houdt. Als de magnetron aangaat, wordt het zo heet, zodat er nitreuze dampen ontstaan, die nitreuze dampen ontsnappen nog al is en dat zorgt voor een rood/bruinachtige aanslag op de schroefdop. Hierdoor wordt de schroefdop ernstig beschadigd en werkt niet meer goed. Nu mijn vraag:

Weet iemand misschien hoe je de aanslag van nitreuze dampen weg kunt halen, zonder de schroefdop te beschadigen, zodat de schroefdop weer normaal zijn werk kan doen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2006 - 14:48

Uit Uw verhaal maak ik op dat U een sediment gaat ontsluiten om er daarna een elementanalyse mee te doen (?)
Kunt U wat duidelijkheid geven over de aard van het sediment? Is het bijvoorbeeld een mengsel van silicaten? Als U silicaten ontsluit met NaOH maakt U geen nitreuze dampen. Mijn tweede vraag is: Wat is het materiaal van Uw afsluitdop? Ik denk dat er geen metalen afsluitdop kan worden toegepast in kontakt met nitreuze dampen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures