Productieproces van verenstaal naar veer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Productieproces van verenstaal naar veer

Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over hoe verenstaal wordt geproduceerd en hoe daar vervolgens een veer van wordt gemaakt.

Is er iemand die een link heeft naar een website of meerdere websites waar dit wordt uitgelegd? Of is er iemand die mij kan vertellen hoe deze processen verlopen?

Alvast bedankt,

Rienk

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Productieproces van verenstaal naar veer

Hoeveel informatie wil je hebben? en over wat voor veer wil je het hebben? opzich heb ik meer dan 6 jaar ervaring met het maken van veren (bijbaantje), dus ik denk dat ik je wel verder kan helpen, maar aangezien er zoveel veren zijn met dus evenveel verschillende productiemethodes, zul je iets specifieker moeten zijn.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 4

Re: Productieproces van verenstaal naar veer

De veer komt uit een 1m lange lijmklem en is onderdeel van het knijpmechanisme. De veer laat de hendel weer terugveren.

Het gaat om een veer van standaard verenstaal(67SiCr5)

De veer heeft een diameter van 22mm(vanaf de kern gemeten)

De lengte is 26mm

de dikte van het draad is 1,5mm

De spoed van de veer is 7,5mm

De gegevens die ik nodig heb zijn:

Wat wordt er aan standaard staal(FE360) toegevoegd om er verenstaal van te maken? En eventueel met wat voor proces dit gebeurt.

Hoe wordt er van een draad van verenstaal, een veer gemaakt?

Ik hoop dat je hier wat meer mee kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Productieproces van verenstaal naar veer

eerste vraag: Geen idee, wij kregen het materiaal altijd aangeleverd. weet wel dat we zowel RVS-verenstaal gebruikten als CDIN materiaal (code weet ik niet meer)

Van draad naar veer:

Je hebt een grote bos draad, afhankelijk van de dikte van het draad kan dit via een machine gedraaid worden of met de hand (vanaf een bepaalde draaddikte past het gewoon niet meer in de machine). Dit apparaat poept eigenlijk gewoon in hoog tempo veren uit. Je kunt hier spoed enzo instellen en je dan maakt hij de veer zoals jij het wil. Dit geldt voor drukveren dus.

Voor trekveren rolt er een "drukveer" zonder spoed uit, dus eigenlijk het deel wat tussen de oogjes zit. De ogen maak je vervolgens door één winding van de veer om te buigen en naar het midden van de veer te zetten.

Als je trekveer gedraaid is en er zitten ogen aan, dan gooi je ze in de oven, tussen de 200 en 300 graden Celcius, afhankelijk van het soort veer. (Drukveren mogen een hogere temperatuur hebben dan trekveren). Dit gebeurt om ze uit te harden.

Drukveren worden vaak nog even afgeslepen, zodat de boven en onderkant mooi vlak zijn (anders heb je altijd zo'n uit-stekend stukje metaal, dat slijp je nu dus weg)

Nadat ze in de oven zijn geweest gaan ze vaak nog even naar een coatingsbedrijf voor een beschermingslaagje (verenstaal roest immers net zo goed als normaal ijzer)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 4

Re: Productieproces van verenstaal naar veer

Bedankt voor je antwoorden tot zo ver. Hier kom ik al een hele eind mee. Naar aanleiding van je verhaal nog twee vragen:

Wordt het draad in de machine koud of warm gedraaid?

Enig idee hoe hoog de oventemperaturen bij drukveren ongeveer zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Productieproces van verenstaal naar veer

koud. het komt er uiteraard warm uit, maar da's door wrijving en buiging (vergelijk het met een stukje ijzerdraad dat je een paar keer buigt, dat wordt ook warm)

de oventemperatuur van drukveren (als ik mij het goed herinner) is 320graden C.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 4

Re: Productieproces van verenstaal naar veer

Fantastisch! Bedankt voor je antwoorden. Hier ben ik erg mee geholpen.

Reageer