Elementen van aangeslagen- naar grondtoestand brengen.....

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Elementen van aangeslagen- naar grondtoestand brengen.....

Hallo mensen! Wie kan mij helpen met het volgende??

Ik ben bezig met een aantal vragen over radioactiviteit. Daar proberen ze mij duidelijk te maken dat je d.m.v. gammastraling je een energiewaarde van de 'oorspronkelijke' alphastraling kan toevoegen, zodat je dan genoeg energie krijgt om een element 'weer' in een grondtoestand te brengen ( :) snap je het nog??)

Als je nou een moeder/dochter-overgang hebt ( dus tussen twee nucliden ), hoe weet je dan hoeveel energie (MeV) er nodig is om er weer een element van te krijgen in de grondtoestand?? Is dat een gegeven iets? Een formule ervoor? Ik heb werkelijk géén idee..... Wie kan mij hier mee helpen (dan ben ik ook weer in mijn element :wink: )

Alvast super bedankt!!

Groetjes van Frankie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Elementen van aangeslagen- naar grondtoestand brengen.....

ik heb nog nooit gehoord dat je doormiddel van een gamma foton je een alfa deeltje kan toevoegen aan een atoomkern, zodat hij weer "als van ouds" is, maar goed als ze het zeggen neem ik het aan voor waarheid en heb ik weer wat geleerd.

nu het antwoord dan:

Er bestaat wet van behoud van energie, je snapt dat als je een zwaarder element maakt (door een alfa deeltje) toe te voegen er energie moet komen want massa is energie.

dus

E=mc²

de massa is het massa verschil tussen de twee kernen (moeder en dockter)

c is de lichtsnelheid

Reageer