Massa van het universum

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 312

Massa van het universum

Het heelal begon met een bepaalde massa, is die massa sinds de oerknal, zoals ik vermoed, gelijk gebleven?

En wat ik ook nog wilde weten is of de expansie snelheid van het heelal (al) afremt en hoe snel remt die dan af?

Alvast bedankt,

Aristotelis Petros Bobas.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Massa van het universum

Het heelal begon met een bepaalde massa, is die massa sinds de oerknal, zoals ik vermoed, gelijk gebleven?
Deze massa is niet gelijk gebleven. Er is massa omgezet in energie bijvoorbeeld. Denk aan de beroemdste formule ter wereld: E=m·
En wat ik ook nog wilde weten is of de expansie snelheid van het heelal (al) afremt en hoe snel remt die dan af?
Deze expansie is enorm afgenomen. Binnen 10-43 seconde plus een beetje is het heelal met een factor 1050 toegenomen. Nu halen we dat niet meer.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal#Van_O...rknal_tot_heden
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 312

Re: Massa van het universum

Phaesimbrotos schreef:Het heelal begon met een bepaalde massa, is die massa sinds de oerknal, zoals ik vermoed, gelijk gebleven?
Deze massa is niet gelijk gebleven. Er is massa omgezet in energie bijvoorbeeld. Denk aan de beroemdste formule ter wereld: E=m·
En wat ik ook nog wilde weten is of de expansie snelheid van het heelal (al) afremt en hoe snel remt die dan af?
Deze expansie is enorm afgenomen. Binnen 10-43 seconde plus een beetje is het heelal met een factor 1050 toegenomen. Nu halen we dat niet meer.

Zie ook:http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal#Va ... _tot_heden
Natuurlijk! :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 4.546

Re: Massa van het universum

E=MC2 zegt volgens mij alleen dat een bepaalde massa een bepaalde hoeveelheid energie bevat, ik denk niet dat je hieruit kan afleiden dat die omzetting daadwerkelijk gebeurt (is) of zelfs mogelijk is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 312

Re: Massa van het universum

E=MC2 zegt volgens mij alleen dat een bepaalde massa een bepaalde hoeveelheid energie bevat, ik denk niet dat je hieruit kan afleiden dat die omzetting daadwerkelijk gebeurt (is) of zelfs mogelijk is.


Uhm, massa van sterren wordt omgezet in energie toch?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 312

Re: Massa van het universum

Wat ik me nu dus bedenk, als energie evenredig is aan massa, dan is de massa van het universum eigenlijk gelijk gebleven maar in een andere vorm? Klopt dit?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 4.546

Re: Massa van het universum

nee, massa zet geen massa om in energie, anders zou een ster steeds kleiner worden, en dat gebeurt niet :) wat er gebeurt is dat er bij kernfusie atomen bij elkaar komen en bij dit proces komt de energie vrij die in het atoom zat. wet van behoud van massa he :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 312

Re: Massa van het universum

nee, massa zet geen massa om in energie, anders zou een ster steeds kleiner worden, en dat gebeurt niet :) wat er gebeurt is dat er bij kernfusie atomen bij elkaar komen en bij dit proces komt de energie vrij die in het atoom zat. wet van behoud van massa he :)


Uhm, wat is het verschil tussen fuserende atomen waar energie bij vrijkomt en massa dat wordt omgezet in energie? Wil je zeggen dat die atomen absoluut geen energie afstaan dus ook massa? Waar komt de energie dan vandaan?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Massa van het universum

nee, massa zet geen massa om in energie, anders zou een ster steeds kleiner worden, en dat gebeurt niet :)


te kort door de bocht. Massa daalt => gravitationele kracht daalt => ster zet uit =>reactiesnelheid daalt => straling daalt =>uitwendige kracht daalt =>ster krimpt terug in.

Bij deze dynamica bevindt een ster zich rond een stabiel evenwicht. Ze daalt wel degelijk in massa, net zoals wel eens gezegd wordt dat het universum uiteindelijk naar een dode ijzertoestand (minimale massa) zal evolueren

Berichten: 312

Re: Massa van het universum

Assassinator schreef:nee, massa zet geen massa om in energie, anders zou een ster steeds kleiner worden, en dat gebeurt niet :)
te kort door de bocht. Massa daalt => gravitationele kracht daalt => ster zet uit =>reactiesnelheid daalt => straling daalt =>uitwendige kracht daalt =>ster krimpt terug in.

Bij deze dynamica bevindt een ster zich rond een stabiel evenwicht. Ze daalt wel degelijk in massa, net zoals wel eens gezegd wordt dat het universum uiteindelijk naar een dode ijzertoestand (minimale massa) zal evolueren
Zij zal dus naar een minimale massa evolueren, maar waar is al die massa dan gebleven? Omgezet in energie? Waar is die energie gebleven?

Update: Dit gaat over het heelal, niet over een ster*
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Massa van het universum

ik weet dat het over het heelal ging, wou slechts reageren op assasinators argument.

Het is inderdaad zo dat massa-energie behouden blijft, maar dat inwendige omzettingen plaatsvinden. (voor de ster individueel is er bijvoorbeeld energie uitgestraald) Wanneer gans het universum naar een ijzertoestand zou zijn geevolueerd, zou er een maximale omzetting massa ->energie zijn bereikt.

Berichten: 4.546

Re: Massa van het universum

Uhm, wat is het verschil tussen fuserende atomen waar energie bij vrijkomt en massa dat wordt omgezet in energie? Wil je zeggen dat die atomen absoluut geen energie afstaan dus ook massa? Waar komt de energie dan vandaan?
als je massa omzet in energie dan verdwijnt alle massa (de materie) en wordt pure energie, zo is 1 volwassen man omgezet in pure energie ongeveer 3 waterstofbommen (moet je nagaan een ster....). als de atomen fuseren komen delen van de energie die de elektronen etc etc bij elkaar houden vrij, en die energie uit zich door warmte en straling. maja, mn kennis ierover is vrij algemeen en beperkt, don't flame me :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 312

Re: Massa van het universum

eendavid schreef:ik weet dat het over het heelal ging, wou slechts reageren op assasinators argument.  

Het is inderdaad zo dat massa-energie behouden blijft, maar dat inwendige omzettingen plaatsvinden. (voor de ster individueel is er bijvoorbeeld energie uitgestraald) Wanneer gans het universum naar een ijzertoestand zou zijn geevolueerd, zou er een maximale omzetting massa ->energie zijn bereikt.
Wat precies mijn veronderstelling was. :)

Dank u wel voor het bevestigen. :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 312

Re: Massa van het universum

Het idee, dat alles wat je nu ziet al kijk je naar de hemel, ooit in één kwantum fluctuatie als een explosie van energie begonnen is, is verbazingwekkend.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Massa van het universum

In dit schema:
Zie je dat "pas" na 10 picoseconden de eerste materie ontstond.

Dus die massa was er aan het begin nog niet als zodanig aanwezig (wel als energie).

En tot op de dag van vandaag vinden er nog steeds processen plaats waar massa ontstaan of verdwijnt, zoals de genoemde kernfusie in sterren (waarbij massa wordt omgezet in energie) of de kerncentrale in Borssele (idem).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer