Afstudeer onderzoek en SPSS

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Afstudeer onderzoek en SPSS

Heel allemaal,

Zijn er hier mensen die redelijk goed zijn in SPSS? Ik moet mijn afstudeeronderzoek doen en SPSS is niet helemaal hetgeen waar ik super in ben.... Zijn er mensen die mij willen helpen en zin hebben even te brainstormen over een en ander??

Zou echt geweldig zijn! Alvast heel erg bedankt!

Angela

Berichten: 954

Re: Afstudeer onderzoek en SPSS

Ik ben gepromoveerd onderzoeker in de sociale wetenschappen, dus ik zou je een heel eind op weg moeten kunnen helpen :)

Waar gaat het over?

Re: Afstudeer onderzoek en SPSS

ferry schreef:Ik ben gepromoveerd onderzoeker in de sociale wetenschappen, dus ik zou je een heel eind op weg moeten kunnen helpen pi.gif

Waar gaat het over?
Beste Ferry,

ik lees nu dat u een gepromoveerd onderzoeker bent in de sociale wetenschappen... Nou zit ik dus ook met een probleem. Ik moet voor mijn afstudeerscriptie de beweegredenen voor een horecabezoek vinden, om precies te zijn, een theorie daarachter. Zodat ik mijn theoretisch kader kan opstellen. Heeft u enig idee of daar toevallig onderzoek naar is gedaan? En waar ik dan kan zoeken?

Berichten: 954

Re: Afstudeer onderzoek en SPSS

Ivana schreef:Beste Ferry,

ik lees nu dat u een gepromoveerd onderzoeker bent in de sociale wetenschappen... Nou zit ik dus ook met een probleem. Ik moet voor mijn afstudeerscriptie de beweegredenen voor een horecabezoek vinden, om precies te zijn, een theorie daarachter. Zodat ik mijn theoretisch kader kan opstellen. Heeft u enig idee of daar toevallig onderzoek naar is gedaan? En waar ik dan kan zoeken?
Hm, vreemd dat die vraag over SPSS nooit is gekomen. Nou ja, waarschijnlijk al opgelost.

Beste Ivana,

Even een vraag vooraf: van wie "moet" je dat onderzoeken? Heeft iemand anders je het onderzoek in de maag gesplitst. Ik zou je aanraden uit te gaan van: voor mijn scriptie wil ik onderzoek doen naar...., of ik wil uitzoeken hoe dit zit. Zoiets, anders lijkt het meer op een straf, toch?

Ok, dan inhoudelijk. Voor zover ik weet is er niet een alomvattende theorie van horecabezoek. Als zelf zo'n onderzoek zou uitvoeren zou ik me gaan afvragen welke redenen mensen eigenlijk hebben om naar de kroeg te gaan. Nou, dat kan natuurlijk behoorlijk verschillen, sommige mensen willen dansen, anderen praten, weer anderen willen alleen maar dronken worden enzovoorts. Wie weet zijn er categorieen te onderscheiden en verschillen de motieven voor die groepen. Als mensen nou bijvoorbeeld vooral in de horeca komen om onderdeel te zijn van een "gemeenschap". Zou ik het onderzoek verder in die richting uitwerken.

Voor het zoeken naar onderzoek hierover zou ik gebruik maken van de bibliotheek, en dan het liefst online want dat zoekt lekker gemakkelijk. Ik weet niet of je op zoek bent naar internationaal onderzoek maar dat is daar heel goed te vinden. Nederlandse tijdschriften zijn over het algemeen niet langs die weg te vinden en dat betekent op papier zoeken. Een tijdschrift dat hiervoor geschikt is, is Vrijetijdstudies.

Re: Afstudeer onderzoek en SPSS

Best Ferry,

Ik onderzoek met studiegenoten het verschil in de dagbezetting bij een brasserie in Amsterdam. De onderzoeksvraag luidt:

Welke factor is de belangrijkste oorzaak van een mogelijk verschil in de dagbezetting bij Brasserie Hermes?

Om die vraag te kunnen beantwoorden hebben we een aantal deelvragen opgesteld. En één van die vragen is;

Wat zijn de beweegredenen om Brasserie Hermes te bezoeken?

Nu moeten we dus van onze begeleider op zoek gaan naar beweegredenen, maar die moeten voortkomen uit een onderzoek. Wij hebben een aantal beweegredenen bedacht, maar volgens de begeleiders is denken alleen niet voldoende, en mogen we de scriptie niet verdedigen.

Het onderzoek wordt volgens de inductieve manier gedaan, we moeten gegevens verzamelen en daaruit onze conclusies trekken. En dit alles voor zondagavond! Het is een practicumweek voor het afstuderen.

Bedankt voor de tip over Vrijetijdstudies, zal gelijk op zoek gaan naar antwoorden!

Berichten: 954

Re: Afstudeer onderzoek en SPSS

Beste Ivana,

Ik ben het wel met die begeleider eens dat denken niet genoeg is, je zou er theoretisch ook iets over willen zeggen, lijkt me. Maar, als ik het goed begrijp gaat het erom te onderzoeken waarom het af en toe druk is in de brasserie en af en toe niet? Eerlijk gezegd lijkt me dat voornamelijk met dagindeling te maken. Mensen eten op bepaalde momenten. En, die momenten zijn niet uit de lucht komen vallen maar in de loop van de geschiedenis ontstaan, door gewoontes maar ook door de werkritmes van mensen. Je zou er zelfs nog over na kunnen denken dat die brasserie gebruikt wordt voor werklunches, bijvoorbeeld.

Maar, voor zondag, dat is behoorlijk krap. Morgen meteen maar posten en mensen ondervragen daar, lijkt me.

Succes!

Re: Afstudeer onderzoek en SPSS

Best Ferry,

Het gaat inderdaad om waarom het af en toe druk is in de brasserie, maar dan niet in dagdelen, maar in dagen van de week. Waarom het op maandag rustiger is dan op woensdag, en wat de beweegredenen zijn van mensen om de horeca te bezoeken.

Dat gaan we onderzoeken door middel van enquetes en interviews, maar die moeten we onderbouwen met een theorie van andere onderzoekers.

Maar in ieder geval erg bedankt voor uw antwoord op mijn vragen!

Groeten Ivana

Reageer