Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Ik vind hommels echt geweldige beestjes.

Ze bijten niet, ze steken niet, ze snijden geen stuk uit je vlees en vliegen er mee weg(wespen) en ze hebben een zacht frakske.

Ik weet dat er nu geen hommels zijn maar in mijn buurt zie ik aventoe een hommel vliegen.

Dus wil ik zo'n nest in mijn tuin.

Ik had wel eens gelezen over een omgekeerde bloempot en al maar dat helpt niet.

Het moet een manier zijn die bijna altijd werkt. en als er echt geen zo'n zekere manier is, leg mij dan eens die bloempot manier uit want ik heb een bloempot omgekeerd in de grond gestoken(zoals ik het gelezen heb) en er kwam daar niets op af. (dat was in de lente)

Als jullie echt geen raad weten over hommels kunnen jullie mij ook altijd uitleggen hoe ik een bijennest in mijn tuin krijg.

ps geven hommels ook honing?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 4.546

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

als ze moeten steken ze ook, populair fabeltje :) , ook bijen zullen niet snel steken (immers, zelfmoord actie) dus als je ze met rust laat zijn ze ook leuk :) meer over hommels hier http://members.chello.nl/~f.dehommel/faq.htm en hommels geven inderdaad honing (gotta looooove google :) ) maar hoe je een nest in de tuin krijgt, geen idee, misschien moet je zoeken naar bloemen en planten die hommels heel aantrekkelijk vinden? en die dan uiteraard in je tuin zetten.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Ik zou eens een vlinderstruik planten. Naast vlinders komen daar ook veel insecten op af (ik spreek uit ervaring) dus ook veel hommels. Dus dan heb je er toch al een paar in uw tuin.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Je kan toch zo hommelbakjes kopen zoals ze in serres gebruiken en op velden van bepaalde gewassen? Of kan je dat niet krijgen als particulier?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Die kun je gerust krijgen als particulier, maar daar schiet je niet zo heel veel mee op. Een hommelvolk overwintert namelijk niet zoals een bijenvolk. In de loop van het seizoen worden een paar koninginnen geboren, die verlaten het nest, het volkje suddert nog even door en sterft beetje bij beetje af. De koninginnen leven een tijdje solitair totdat ze een plekje uit de vorst onder de grond zoeken. Dat kan makelijk onder een struik of zo, waar ze zich dan onder het gevallen herfstblad een paar centimeter ingraven. Zodra het in februari begint op te warmen komen deze weer te voorschijn, dat zijn die dikke hommels die je al zo vroeg op de crocussen en zo ziet vliegen. Die gaan op zoek naar een gunstig ondergronds plekje, je ziet ze vaak tussen het gras landen, even rondneuzen, en weer vertrekken. Ze zoeken daar geen voedsel, maar een onderdak. Eenmaal iets gevonden gaan ze een nestje bouwen en eitjes leggen. Een oud muizenholletje in een talud van een sloot of zo vinden ze ideaal. Een maand of wat later is er een serieus hommelnest met een paar honderd hommeltjes.

Overigens geen idee hoe je een hommelkoningin je tuin in zou moeten lokken. Vlinderstruiken planten e.d. helpt in ieder geval niet om een nest in je tuin te krijgen. Een paar ideale nestgelegenheden bieden, en een kaarsje in de kerk zetten....... :)

Een volkje kopen zal je al gauw een honderd euro kosten, en je hebt er dus maar een paar maanden plezier van. Ik koop jaarlijks een tiental volkjes, (semi-professioneel aardbeiteler), en als de overwinterende koninginnen allemaal elk jaar zouden terugkomen zou het hier rond mijn bedrijf 's zomers inmiddels geel-zwart moeten zien van de hommels :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Je kan bijen gratis krijgen, waarom ga je niet eens kijken voor bijen? Ik vind bijen anders ook wel tof en ik vernam overlaatst dat ze dringend op zoek zijn naar meer imkers. Wie weet wordt het wel een nieuwe hobby? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Voordat je aan bijen begint: word lid van een imkervereniging en volg een cursus. Anders komt er geen d.... van terecht.

Als je bijenvolken gratis krijgt, pas dan op. Het kunnen (half) wilde bijen zijn, die zoms behoorlijk agressief kunnen zijn. Zijn de buren niet blij mee, en jij als beginneling ook niet. Koop liever "carnica's". Dat is een zachtaardig ras.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 38

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Als je kans wilt hebben dat een kolonie hommels zich in jouw tuin vestigt, moet je er eerst en vooral voor zorgen dat er voldoende mogelijkheden voor de kolonie zijn om aan voedsel te geraken. Hoe meer bloemen en dergelijke, hoe beter. Dan hoeft de kolonie niet zo ver te vliegen om aan voedsel te geraken en heb je al een grotere kans dat de kolonie zich bij jou in de tuin 'thuis' gaat voelen en er op zoek gaat naar een geschikt onderkomen om te schuilen en te 'nestelen'. Zo'n nest kun je wel proberen te creëren, maar de kans is wel groter dat ze zelf op zoek gaan naar een natuurlijk nest (ondergronds). De truc met de bloempot werkt soms wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat de omstandigheden van dat kunstmatige nest ideaal zijn. Dus niet zomaar een bloempot in de grond stoppen, want de bloempot doet enkel dienst als ingang van het nest. Je moet eerst een soort 'heuveltje' maken, op een beschutte plaats en zo natuurlijk mogelijk, dat uit stevig zand bestaat zodat het niet inzakt. Probeer op voorhand een soort van 'grot' in de heuvel te maken, zorg voor een uitgang naar buiten vertrekkend van uit de schuilplaats in de heuvel en daar kan je dan een kleine bloempot horizontaal insteken als ingang. Maar kans op succes is niet gegarandeerd, hommels zijn op het gebied van schuil- en nestplaatsen nogal kieskeurig.
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:

Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Mmm ik ben niet direct voor hommels te kopen en bijen jah ik vind de dooie nogal ambetant omdat ik soms op mijn blote voeten door de tuin loop en soms ligt er een halfdode bij op de grond dood te gaan en natuurlijk (wet van murphy) ga ik er op staan en die angel zit in mijn voet ( al meermaals overkomen).

Dode hommels jah die zie je direct liggen.

en 100 euro voor een hommelnestje vind ik te veel.

Ik zal die bloempot truc dan nog eens proberen.

Maar moet ik dat nest nu op een zonnige plek of op een schaduwrijke plek, droog of vochtig etc etc planten?

wat zijn de ideale plaatsen er voor?

En zou het lukken in een grote pot ( we hebben een aantal heel grote potten staan van dode rodondendhrons )

We hebben een hele grote rhodondendron staan in onze tuin, zou dat een goeie plaats zijn?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Ik heb al verschillende keren een hommelnest in de tuin gehad. Dat gebeurde eigenlijk op een natuurlijke manier. Een (loofverliezende) naaldboom met een stukje rulle aarde rondom de stam waarop een boel oud "loof" bleef liggen. Aantrekkelijke plek blijkbaar. Ik geloof dat iig de grond niet te "hard" moet zijn en "afgedekt".
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 254

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

curix schreef:Ik vind hommels echt geweldige beestjes.

Ze bijten niet, ze steken niet, ze snijden geen stuk uit je vlees en vliegen er mee weg(wespen) en ze hebben een zacht frakske.

Ik weet dat er nu geen hommels zijn maar in mijn buurt zie ik aventoe een hommel vliegen.

Dus wil ik zo'n nest in mijn tuin.

Ik had wel eens gelezen over een omgekeerde bloempot en al maar dat helpt niet.

Het moet een manier zijn die bijna altijd werkt. en als er echt geen zo'n zekere manier is, leg mij dan eens die bloempot manier uit want ik heb een bloempot omgekeerd in de grond gestoken(zoals ik het gelezen heb) en er kwam daar niets op af. (dat was in de lente)

Als jullie echt geen raad weten over hommels kunnen jullie mij ook altijd uitleggen hoe ik een bijennest in mijn tuin krijg.

ps geven hommels ook honing?
Een truc die ik al een aantal jaren gebruik om hommels te krijgen, is werken met een volgenest.

Je neemt een vogelnest (vogelkastje) waarin volgens gezeten hebben , daar verwijder je niets uit (tenzij dode vogeltjes of dode beesten die er nog in zouden zitten.)

Dit hang je dan op een goede plaats en dan wachten maar.

Het lukt niet altijd , maar toch vrij goed.

Ik heb zo al een aantal keren een hommelnest kunnen krijgen.

Blijkbaar is zo'n oud vogelnest een goede plaats voor hommels.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoe krijg ik een hommelnest in mijn tuin?

Denk dat deze discussie goed geschikt is voor onze biologie-hoek, dus verplaats ik hem.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer