Follikel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 65

Follikel

Ik ben voor mijn SO Biologie aan het leren en ik kom steeds het hormoon follikel tegen. Ik weet dus wel dat follikel een hormoon is, maar er staat een plaatje bij van de rijping van follikel. Wat mijn vraag dus is, wat nou precies follikel is, in de zin van 'wat moet ik me erbij voorstellen als iemand het over follikel heeft'. Verder weet ik wel de functies van het follikel-hormoon dus uitleg daarover is overbodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Follikel

een follikel is eenvoudig gezegd een blaasje waarin een eicel rijpt. uiteindelijk groeit deze zodanig dat het uitpuilt op de eierstok (Graafse follikel) en dan barst het open waarbij de eicel vrij komt.(=eisprong)

de rijping gebeurd onder invloed van het follikel stimulerend hormoon (FSH)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Follikel

Hehe, dat zijn twee vliegen in een klap! -> 'k wist het ook niet voor mn proefwerk :shock:

Naja,

De groeten,

mat

Berichten: 46

Re: Follikel

een folikel is het blaasje waar in de eicel rijpt het hormoon dat je bedoelt is denk ik FSU?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Follikel

een folikel is het blaasje waar in de eicel rijpt het hormoon dat je bedoelt is denk ik FSU?


helaas maar noortje heeft gelijk, het is toch echt FSH en niet FSU.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer