Alcohol Destillatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 21

Alcohol Destillatie

Hoi hallo allemaal, ik heb een vraag over destillatie en alcohol.

ben bezig met een experiment om zelf bio brandstof te maken

uit suiker. (ethanol)

nu wilde ik weten, wat zijn de verhoudingen van

suiker, gist en water om het beste mengsel te maken ??

en als tweede,

om zo min mogelijk energie te verbruiken bij het destilleren, hadden we

bedacht om een water filter te gebruiken bij het scheiden

van water en de alcohol (osmose filter)

maar kan dit wel ? of gaat de alcohol/ethanol dan gewoon met het water mee

door de filter ?

Groetjes

Collen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Alcohol Destillatie

Ethanol/water scheiding wordt eigenlijk altijd met destilatie gedaan.

Hiermee kun je een zuiverheid van 96% krijgen.

Wil je het nog zuiverder hebben dan moet je benzeen toevoegen en opnieuw destilleren, dan kom je tot de 99,8% maar niet meer geschikt voor consumptie door overgebleven restjes benzeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Alcohol Destillatie

nu wilde ik weten, wat zijn de verhoudingen van  

suiker, gist en water om het beste mengsel te maken ??


Hangt een beetje van het soort gist af, maar 15% suiker is een redelijk uitgangspunt. Je hebt maar een klein beetje gist nodig, een paar gram is genoeg tenzij je een enorme hoeveelheid zou willen maken.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 21

Re: Alcohol Destillatie

JanMeut schreef:
nu wilde ik weten, wat zijn de verhoudingen van  

suiker, gist en water om het beste mengsel te maken ??
Hangt een beetje van het soort gist af, maar 15% suiker is een redelijk uitgangspunt. Je hebt maar een klein beetje gist nodig, een paar gram is genoeg tenzij je een enorme hoeveelheid zou willen maken.
nee het is maar een experiment,

wilde gewoon een cola fles nemen (dus zeg maar een liter van het mengel voor dat het gedestilleerd word/is)

dus:

15% suiker, 1% gist en 84% water ?? of zo iets..?

zit ik alleen nog met de vraag hoe ik op een goedkope en vooral energie zuinige manier het kan destilleren ?

hoorde dat als ik een osmose water filter gebruik, ik het water er wel uit krijg, maar dat de Ethanol niet zuiver is, omdat evt. niet opgeloste suikers achter blijven?

nog tips op dit gebied ??

Groetjes

Collen. :) [/u]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Alcohol Destillatie

Als je toch maar een dusdanig kleine hoeveelheid hoeft te scheiden, dan is destilatie verrreweg de beste en eenvoudigste optie.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Alcohol Destillatie

zo'n 150 gram suiker, 850 gram water en een paar gram gist zou dan een goed uitgangspunt zijn.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 21

Re: Alcohol Destillatie

Als je toch maar een dusdanig kleine hoeveelheid hoeft te scheiden, dan is destilatie verrreweg de beste en eenvoudigste optie.
jep, maar het gaat niet om eenvoudig.. maar om de goedkoopste en energie zuinigste manier..

dat dit maar een experiment is doet er niet toe. want wat als het om 1000 liter of meer gaat ??

vandaar.. zat ook al een silica korrels te denken (vocht vreter oid)

maar dan kom je weer op het zelfde probleem als met een osmose filter..

vervuilde ethanol..

maar goed..

btw, Jan nog bedankt voor de verhoudingen..

neem aan dat het gewoon een kwestie van vermenigvuldigen is als het om

grotere hoeveelheden gaat ?

Groetjes, Collen.

Berichten: 2.746

Re: Alcohol Destillatie

als het met een osmose filter lukt kan je nadien nog altijd distilleren om het te zuiveren

globaal verbruik je dan ook minder energie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Alcohol Destillatie

Collen schreef:btw, Jan nog bedankt voor de verhoudingen..

neem aan dat het gewoon een kwestie van vermenigvuldigen is als het om

grotere hoeveelheden gaat ?
Niet helemaal.

Het gist werkt als een soort katalysator en wordt pas verbruikt als het alcoholpercentage te hoog wordt, dus voor 10 liter heb je ook maar een paar gram gist nodig. Voor water en suiker blijft de verhouding gelijk.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Alcohol Destillatie

Wouter_Masselink schreef:Als je toch maar een dusdanig kleine hoeveelheid hoeft te scheiden, dan is destilatie verrreweg de beste en eenvoudigste optie.


jep, maar het gaat niet om eenvoudig.. maar om de goedkoopste en energie zuinigste manier..

dat dit maar een experiment is doet er niet toe. want wat als het om 1000 liter of meer gaat ??


Juist als het om grote hoeveelheden gaat is destillatie de beste, eenvoudigste en goedkoopste scheidingsmethode.

Berichten: 21

Re: Alcohol Destillatie

Juist als het om grote hoeveelheden gaat is destillatie de beste, eenvoudigste en goedkoopste scheidingsmethode.
dus de hoeveelheid energie die ik er uit krijg is meer als er ingaat ??

(win meer dan het kost)

denk dat destillatie dmv verdamping (hitte) niet de goedkoopste is.

misschien wel de makkelijkste.

maar zijn nu de verschillen tussen:

osmose filter

omgekeerde osmose

koolstof filter

silica gel/lorrels

voornamelijk het verschil tussen osmose en omgekeerde osmose is voor mij erg

onduidelijk

site met filters: http://www.zwerfkei.nl/cgi-bin/page.pl?wat...ivering:filters

Berichten: 2.746

Re: Alcohol Destillatie

het is energetisch gunstig om alcohol te distilleren, sommige hobbieisten(?) distilleren alcohol (met gas waarop een auto ook kan rijden) om ermee te rijden.

95°alcohol zou je moeten kunnen maken voor 1€/liter (energie inbegrepen)

passeer ook eens langs www.homedistiller.org en www.homedistiller.org/forum en http://journeytoforever.org/index.html

Berichten: 12.262

Re: Alcohol Destillatie

Als het je voor 1 euro per liter lukt is het haast aantrekkelijk erop te gaan rijden.

Maar het energieverbruik van destillatie hangt van veel praktische factoren af. Uiteraard moet je minimaal de energie leveren op de alcohol uit te dampen, maar er zit vaak veel verlies door slechte isolatie en dergelijke in.

Doe je het industrieel dan kun je wellicht ook nog wat warmte uit de koeler/condensor terugwinnen, bijv om de inflow voor te verwarmen.

Op literschaal lijkt dat me verder niet interessant.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Alcohol Destillatie

De prijs van benzine is hoofdzakelijk belasting. Kijk je naar de marktprijs zonder belasting dan is het in Europa (zonder suikerriet) onmogelijk om ethanol te produceren tegen een lagere prijs. Daarom wacht de industie hier voorlopig nog op steun van de overheid (subsidie of lage accijns).

Het toevoegen van ethanol aan benzine kan slechts in kleine hoeveelheden (minder dan 10%, verschilt per auto merk en type) om problemen met materialen en afscheiding van water te vermijden.

Het is bovendien wettelijk verboden om ethanol of welke andere brandstof dan ook eigenhandig aan benzine (of diesel of LPG) toe te voegen. Je ontduikt dan belasting (accijns) en dat is strafbaar. De pakkans mag dan niet groot zijn (tenzij je strandt aan de kant van de weg) maar je dient dit toch te weten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Alcohol Destillatie

Heb je helemaal gelijk in... anderszijds, als ik het eenvoudig in de kelder kon maken voor 1 euro per liter zou ik gerust 10% (of meer) in de auto bijmengen. Rijden kun je er normaliter wel op, alleen is het oppassen voor corrosie aan brandstofleidingen en dergelijke.

Dat verbod geld trouwens ook voor mensen die (sla)olie in hun dieselauto mikken, als zoiets populair word kun je rekenen op meer controles denk ik.
Victory through technology

Reageer