Springen naar inhoud

Aggregatie toestanden


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Phaesimbrotos

    Phaesimbrotos


  • >250 berichten
  • 312 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2006 - 17:01

Met scheikunde heb ik geleerd dat er maar 3 aggregatie toestanden zijn. Maar ik heb gehoord dat plasma ook een aggregatie toestand is. Dat zijn er dan dus 4. Is plasma daadwerkelijk de 4e aggregatie toestand?

http://nl.wikipedia......atietoestand)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Rogier

    Rogier


  • >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2006 - 18:30

Wat mij betreft zelfs de 5e :)
Op wikipedia wordt wat betreft plasma de twijfel genoemd dat de overgang van gas naar plasma continu is, maar gas of geÔoniseerd plasma lijkt me toch een essentieel verschil.

Maar er is nog een andere aggregatietoestand, die eigenlijk aan vast-vloeibaar-gas-plasma vooraf gaat: het Bose-Einsteincondensaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

#3

lucilius

    lucilius


  • >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2006 - 19:07

Wat mij betreft zelfs de 5e :)
Op wikipedia wordt wat betreft plasma de twijfel genoemd dat de overgang van gas naar plasma continu is, maar gas of geÔoniseerd plasma lijkt me toch een essentieel verschil.

Maar er is nog een andere aggregatietoestand, die eigenlijk aan vast-vloeibaar-gas-plasma vooraf gaat: het Bose-Einsteincondensaat.


intressant, zelf ging ik er altijd vanuit dat er maar 4 waren.
Ik zal dat eens wat beter moeten lezen , dat artikel dat je hebt gepost.

Wat ik me dan wel afvraag is : waarom vermelden leerkrachten er dan maar vaak 3 ?
Ik heb al ontelbare keren moeten aanhoren dat er maar 3 zijn....

Is het dan zo'n dubieus iets, deze 2 extra aggregatietoestanden?

#4

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2006 - 22:43

Wat ik me dan wel afvraag is : waarom vermelden leerkrachten er dan maar vaak 3 ?
Ik heb al ontelbare keren moeten aanhoren dat er maar 3 zijn....

Is het dan zo'n dubieus iets, deze 2 extra aggregatietoestanden?



Niet dubieus, maar leerkrachten vertellen wel vaker slechts een deel van de theorie, omdat je nu eenmaal niet alles tot in detail kunt uitleggen. De 3 genoemde toestanden komen in het dagelijks leven het vaakste voor. De andere 2 komen veel minder vaak voor en zijn ook veel minder makkelijk voor te stellen.

#5

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2006 - 15:50

De discussie over het aantal aggregatietoestanden blijft onbevredigend als je het niet toepast op een bepaalde stof. Zo kun je je afvragen of superkritische stoom gasvormig is, vloeibaar is of een geheel nieuwe aggregatietoestand vormt. Een toestand die je fluide kunt noemen. Door de eigenschappen van het fluide water te beschrijven moet verder duidelijk worden wat er aan de hand is.

Het lijkt mij overigens zinvoller om over fasen te spreken en er het fasediagram van water bij te halen. Dan zien we dat er meerdere vaste fasen zijn, naast een vloeibare en een gasvormige fase. De overgang van vloeibaar naar gasvormig houdt op als de fasegrens verdwijnt. Een discussie over een fasegrens wordt dan ook noodzakelijk. In hoeverre is daar sprake van een continue of een discontinue overgang tussen twee fasen?
Dit lijkt mij allemaal begrijpelijker dan het praten over 3, 4 of 5 aggregatietoestanden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#6

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2006 - 18:05

Het is een beetje een lastige term, aggregatietoestand. Zelf vind ik beschrijving van de 3 'normale' wel elegant.

Plasma kun je eigenlijk ook best beschouwen als een bijzondere vorm van gas... namelijk een gas bestaande uit slechts geladen deeltjes ipv neutrale.

Bose-Einstein condensaten zijn een exotische toestand, en de term 'condensaat' verwarrend - het is nl niet het condenseren zoals van stoom naar water.
Victory through technology

#7

LIDO

    LIDO


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2006 - 20:15

De belangrijkste reden dat we dat doen is idd omdat de 'bekende 3' het makkelijkst en duidelijkst uit te leggen zijn en het meest voor komen in de belevingswereld van leerlingen.

De overige 1 (of 2) worden pas op het hoger onderwijs erbij gehaald.

#8

lucilius

    lucilius


  • >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2006 - 19:08

De belangrijkste reden dat we dat doen is idd omdat de 'bekende 3' het makkelijkst en duidelijkst uit te leggen zijn en het meest voor komen in de belevingswereld van leerlingen.

De overige 1 (of 2) worden pas op het hoger onderwijs erbij gehaald.

denk je?

valt te zien wat je studeert dan.. ik ken enorm veel studenten uit het hoger onderwijs(zelfs in een wetenschappelijke richting) die nog nooit daarvan gehoord hebben...

#9

Phaesimbrotos

    Phaesimbrotos


  • >250 berichten
  • 312 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2006 - 20:48

De belangrijkste reden dat we dat doen is idd omdat de 'bekende 3' het makkelijkst en duidelijkst uit te leggen zijn en het meest voor komen in de belevingswereld van leerlingen.

De overige 1 (of 2) worden pas op het hoger onderwijs erbij gehaald.


Waarom wordt er dan niet gezegd dat er vijf aggregatie toestanden bekend zijn, en dat de leerlingen er dus maar drie hoeven te kennen? [rr]
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

#10

w_oute_r

    w_oute_r


  • >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2006 - 21:32

Superkritisch en plasma zijn over het algemeen toch niet nodig voor experimenten. Bij een gewone reactie raakt je stof niet superkritisch of in plasma.

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2006 - 21:53

Omdat wat voor die aggregatietoestanden geldt voor letterlijk Šlles geldt dat je op de middelbare school leert. Overal zit meer achter. Moeten we dan ook bij sommetjes als "fietser vertrekt om zo laat uit uit A met snelheid x , en auto vertrekt uit B met snelheid y, hoe laat komen ze elkaar tegen?" er even bij zeggen dat dat eigenlijk niet echt helemaal zo is en dat we het nog over relatieve snelheden moeten hebben? Dan ben ik de helft van mijn lessen kwijt met elke keer weer te zeggen dat ik goed beschouwd leugens sta te vertellen...... :) En als ik toch maar leugens sta te vertellen, waarom moeten ze die leugens dan leren?

Niet alleen dat, als ik dan van een slimmerik de vraag krijg wat een plasma dan is, moet ik dat dan gaan uitleggen aan kinderen die het woord toevallig al kennen en dus eerst en vooral aan een infuus denken, en die zich ternauwernood voor kunnen stellen dat zelfs steen vloeibaar kan worden, laat staan gasvormig?

Ik loop me hele dagen suf te piekeren voor mijn lessen, niet over wat ik ga vertellen, maar juist over wat ik zou kunnen vertellen dat verwarring zou kunnen veroorzaken en ik dus vooral NIET moet vertellen. En iedere keer als ik me vergalloppeer ben ik een kwartier bezig met puinruimen, voor mijn gevoel bovendien met nog slechts matig succes. Verwarring komt te paard, maar gaat te voet. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2006 - 00:38

Hehe.. ik denk dat ze tegenwoordig eerder denken dat plasma iets is dat in televisies zit - en daar hebben ze eigenlijk wel gelijk in ook [rr]
Victory through technology

#13

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 november 2006 - 12:19

Oh,
dan wacht ik nog even tot er plasma TV's te koop zijn die dank zij fusie stroom leveren in plaats van gebruiken. Kan ik daarmee de rest van mijn huis verlichten en verwarmen.
Hydrogen economy is a Hype.

#14

Phaesimbrotos

    Phaesimbrotos


  • >250 berichten
  • 312 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 15:27

Omdat wat voor die aggregatietoestanden geldt voor letterlijk Šlles geldt dat je op de middelbare school leert. Overal zit meer achter. Moeten we dan ook bij sommetjes als "fietser vertrekt om zo laat uit uit A met snelheid x , en auto vertrekt uit B met snelheid y, hoe laat komen ze elkaar tegen?" er even bij zeggen dat dat eigenlijk niet echt helemaal zo is en dat we het nog over relatieve snelheden moeten hebben? Dan ben ik de helft van mijn lessen kwijt met elke keer weer te zeggen dat ik goed beschouwd leugens sta te vertellen...... :) En als ik toch maar leugens sta te vertellen, waarom moeten ze die leugens dan leren?  

Niet alleen dat, als ik dan van een slimmerik de vraag krijg wat een plasma dan is, moet ik dat dan gaan uitleggen aan kinderen die het woord toevallig al kennen en dus eerst en vooral aan een infuus denken, en die zich ternauwernood voor kunnen stellen dat zelfs steen vloeibaar kan worden, laat staan gasvormig?  

Ik loop me hele dagen suf te piekeren voor mijn lessen, niet over wat ik ga vertellen, maar juist over wat ik zou kunnen vertellen dat verwarring zou kunnen veroorzaken en ik dus vooral NIET moet vertellen. En iedere keer als ik me vergalloppeer ben ik een kwartier bezig met puinruimen, voor mijn gevoel bovendien met nog slechts matig succes. Verwarring komt te paard, maar gaat te voet.  :?:


Bij wiskunde in de 2e klas heb ik voor het eerst iets gehoord over de relativiteitstheorie van Einstein. Sindsdien heb ik een grote interesse in moderne natuurkunde. Ben benieuwd wat er gebeurd zou zijn als ik in die wiskunde les niet geprikkeld door de complexiteit van de relativiteitstheorie, dan zou ik waarschijnlijk geen N&T profiel hebben gekozen maar een E&M profiel ofzo. Dus, ik ben mensen zoals u, met die uitspattingen van interessante vraagstukken, erg dankbaar en stop alstublieft niet met uw vergallopperingen, wie weet wat voor theoretisch natuurkundige genieŽn u teweeg brengt.. :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 november 2006 - 00:55

GenieŽn in de dop als jij neem ik liever eens een keer apart. Die hebben er meestal nog wel een pauze voor over. Ik krijg klassen nog wild door een cirkel op het bord te tekenen met daarop een Inuit, een Nederlander en een AustraliŽr, en dan ben ik een vol uur bezig tot ik (bijna) iedereen overtuigd heb dat die Australier echt niet met een rode kop rondloopt van het naar zijn hoofd stijgend bloed. Laat ze dan maar eens over hun bank hangend naar een ondersteboven gehouden grote foto kijken. Heb ik al relativiteit genoeg. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures