Springen naar inhoud

[scheikunde] titratie oefening.

• Log in om te kunnen reageren

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2006 - 17:54

Ik heb de volgende opdracht gekregen :
Bereken het gehalte aan diwaterstofsulfide in ppm van een staal water.
Je weet hierbij dat er 100 ml van het staal werd getitreerd met 7.04 ml van een 0.0150 mol per liter AgNO3 oplossing.(geen overmaat of iets dergelijks)

en de reactie is 2 Ag + S ===> Ag2S

Nu reken ik het simpel zo uit : 7.04ml/1000 X 0.0150mol per liter = mijn aantal mol Ag(0.0001056)
dit dan delen door 2 geeft het aantal mol aan S (0.0528x10^-5) dit doe ik dan maar de molaire massa van S wat 32.06 is
ALs ik dan weet dat dit aantal gram( in 100 ml zit, doe ik maal 10 , dan weet ik hoeveel ik heb per liter.
En dan doe ik nog eens maal 1000 om het in ppm(mg per liter) te hebben.ik bekom dan 16.9 ppm.

Kan dit kloppen?

(volgens de opgave zou de uitkomst 18ppm moeten zijn, wat me nogal raar lijkt.

Edit mod Mrtn: tagfix.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2006 - 19:03

Zodra een moderator dit verplaatst heeft naar "huiswerk en practica" waar dit thuishoort (als je de regels en bijsluiters een beetje gelezen hebt had je dat wel kunnen weten :) ) heb ik een antwoord voor je klaarliggen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2006 - 19:06

Zodra een moderator dit verplaatst heeft naar "huiswerk en practica" waar dit thuishoort (als je de regels en bijsluiters een beetje gelezen hebt had je dat wel kunnen weten :) ) heb ik een antwoord voor je klaarliggen. :)

ok, dan was ik inderdaad wat te rap met posten.
Ik had trouwens niet gezien dat er nog meer forums waren dan de exacte wetenschappen forums. :)

Maar goed, dan zit er niets anders op dan te wachten tot een mod het verplaatst.
Blijkbaar kan ik het zelf nietmaar aanpassen het bericht.
dus bij deze @ mod : topic best verplaatsen, heb het verkeerd geplaats, waarbij deze dus mijn excuses.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2006 - 19:59

Moderatoren zijn niet dik gezaaid vanavond. En je excuses zijn netjes.

Zo te zien zit er een typefoutje in je opgave. Als je uitgaat van 7,4 mL i.p.v. 7,04 mL en de zaak dan netjes op een significantie van twee cijfers zet i.p.v. 3 , kom je netjes op 18 ppm uit i.p.v. op 16,9 ppm.
Ik kwam op het idee omdat je antwoordenboekje 18 ppm geeft, maar nergens gegevens met minder dan 3 significante cijfers geeft.

Overigens, tip: iets nettere notatie kan geen kwaad. :)
-in Europa gebruiken we komma voor de decimaal,
-liter korten we af met hoofdletter L (SI)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2006 - 13:57

Moderatoren zijn niet dik gezaaid vanavond. En je excuses zijn netjes.  

Zo te zien zit er een typefoutje in je opgave. Als je uitgaat van 7,4 mL i.p.v.  7,04 mL en de zaak dan netjes op een significantie van twee cijfers zet i.p.v. 3 , kom je netjes op 18 ppm uit i.p.v. op 16,9 ppm.
Ik kwam op het idee omdat je antwoordenboekje 18 ppm geeft, maar nergens gegevens met minder dan 3 significante cijfers geeft.

Overigens, tip: iets nettere notatie kan geen kwaad.  :)  
-in Europa gebruiken we komma voor de decimaal,
-liter korten we af met hoofdletter L (SI)

Het moet echt 7,04 mL zijn(staat zo in de opgave), dus ik denk dat degene die de oefening heeft gemaakt dan een foutje zelf gemaakt heeft.
Maar goed, zolang ik dan meer wat dat ik geen fout gemaakt heb, dat is al wat telt dan.
merci voor je antwoord.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2006 - 15:23

@lucilius:
Ik beweer niet dat JIJ een typefoutje hebt gemaakt, ik beweer dat er een type/drukfout in je opgave staat (waarschijnlijk) :)
omdat je met 7,4 mL netjes twee significante cijfers hebt, net als in het antwoord, en bovendien dan op 17,8 ppm of zo uitkomt, wat in twee significante cijfers netjes 18 geeft.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 12:00

@lucilius:
Ik beweer niet dat JIJ een typefoutje hebt gemaakt, ik beweer dat er een type/drukfout in je opgave staat (waarschijnlijk) :)  
omdat je met 7,4 mL netjes twee significante cijfers hebt, net als in het antwoord, en bovendien dan op 17,8 ppm of zo uitkomt, wat in twee significante cijfers netjes 18 geeft.

Jaja, ik vatte het niet zo op hoor.
Wou maar gewoon even duidelijk maken dat het zo in de opgave stond, kwestie van nog eens zeker te zijn, dat ik misschien niet verkeerd had overgetypt.

Maar goed, question solved!
8)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures