[elektriciteit] Halfgeleiders

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 380

[elektriciteit] Halfgeleiders

Hallo,

Ik zoek vermogen transistoren,triacs(dubbelwerkende thyristor) die aangestuurd worden door een lichtsignaal.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die bestaan?

Ik wil een triac of vermogens transistor aanschakelen gedurende de periode dat deze langs een lampje -led komt?

Wie weet hoe deze in vaktermen heten zodat ik ze kan opzoeken op internet.
Stop de overbevolking

Berichten: 12.262

Re: [elektriciteit] Halfgeleiders

Er bestaan optotriacs - maar dat is meestal een led en een optotriac in 1 behuizing t.b.v. galvanische scheiding (net als een optocoupler). Of ze ook bestaan met een 'venstertje' durf ik niet te zeggen - nooit gezien in ieder geval.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [elektriciteit] Halfgeleiders

Wanneer je een transistor met een metalen behuizing openmaakt, wordt deze lichtgevoelig. Let op, dat kan je niet met elke transistor doen want sommige bevatten giftige stoffen zoals beriliumoxide. Maar een BC 147 of en 2N3055 kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] Halfgeleiders

Je kunt losse IR diodes kopen en fotogevoelige transistoren. Vervolgens stuur je daar je vermogenscomponent me aan. Je hebt ook complete lichtsluisen, dit is een diode met transistor in een speciale behuizing.

Misschien dat je even naar je locale elctronica dealer gaat en vraagt of online electronica zaken raadpleegt.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Halfgeleiders

Ik lees op internet dat de foto-darlington tor naast een foto diode stroom If toch nog een basistroom Ib benodigd ,terwijl op wipika staat dat een lichtinval voldoende is om een secundaire stroom te schakelen.

Maw er is geen aangelegde basistroom nodig,omdat die door de lichtinval geschakeld wordt.

Hoe werkt dat?

Franske is de ir diode hetzelfde als een opto coupler?

In welke orde van grote kunnen de foto vermogen torren zoals bv darlington vermogens schakelen,kunnen ze bv ,collector emitor, 220 volt 5 ampere aan.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [elektriciteit] Halfgeleiders

Wanneer je het over 230V hebt bedoel je waarschijnlijk het lichtnet. Dat is wisselstroom en dat gaat je niet zo makkelijk lukken. Daarbij zal zelfs een foto darlington nog wel wat versterking nodig hebben voor een vermogen van 1150 W

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Halfgeleiders

Een gelijkgerichte wisselstroom zonder afvlakking bv?

In wat voor opzicht moet een darlington versterking hebben,en hoe pas je dat dan toe?
Stop de overbevolking

Reageer