Springen naar inhoud

[elektriciteit] Inductie snelheiden in spoelen

• Log in om te kunnen reageren

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2006 - 20:35

Wie weet hoe je de inductie en daarmee het maximale stroom moment in een spoel ze ver mogelijk kunt vertragen?

Stel ik maak een generator waar op de rotor permanente magneten zitten en die een magnetische inductie opwekken in de statorspoelen.

Nu zoek ik een spoel samenstelling waarbij het stroom moment zo laat mogelijk optreed,dus bv als de magneet al bijna voorbij de spoel is.

Ik dacht zelf al aan veel windingen van dunne aders,maar over de lengte vd spoel en samenstelling vd kern weet ik niets.

Wie weet raad?
Stop de overbevolking

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mark-123

Mark-123

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2006 - 17:27

De geinduceerde EMF in de spoel wordt gegeven door:

LaTeX

waarbij LaTeX de magnetische flux is. De grootte van de geinduceerde spanning wordt dus gegeven door de TIJDsafgeleide van de magnetische flux. Waar de verandering van de magnetische fluxdichtheid B het grootst is wordt dus de grootste momentane spanning geinduceerd. Jij wilt dat je, als ik je goed begrijp, op een bepaalde plaats de grootste spanning induceren. Je zult dan moeten zorgen dat op die plaats de afgeleide in bovenstaande formule het grootst is. Verder heeft de samenstelling van de spoel geen enkele invloed op het moment waarop de grootste spanning geinduceerd wordt, en het "vertragen van inductie" kun je ook wel vergeten...

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2006 - 19:42

Je kunt toch bv door meer fijne windingen in plaats van een spoel met weinig en dikke windingen de inductietijd vertragen.

Ik geloof dat de stroom in een luchtspoel gemaakt van dikke aders en weinig windingen de tegen elektromagnetische kracht (emk) sneller overwint dan een spoel met ijzerkern en veel dunne windingen waardoor het veel langer duurt voordat de stroom de tegen emk heeft overwonnen en de stroom in de spoel maximaal wordt.

Het is de bedoeling dat de stroom de tegen emk zo laat mogelijk in de tijd overwint.

Dus stel dat ik een magneet langs een spoel beweeg dan moet de stroom zo laat mogelijk maximaal worden.

Formules zeggen mij even niets het gaat mij meer om de theoretische uitleg.
Stop de overbevolking

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures