Springen naar inhoud

[Elektriciteit] Transfo's

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2006 - 20:36

Hallo,

Hoe komt het eigelijk dat transformatoren zoemen? Is dat omdat door de fluxveranderingen de kracht in de windingen telkens van zin verandert?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 november 2006 - 21:38

Transfo's zoemen omdat het ijzerpakket samentrekt onder invloed van de magnetische flux. Bij een trafo voor 50Hz spanning varieert de ijzerlengte met een frequentie van 100Hz, zodat je een 100Hz zoemtoon hoort.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2006 - 22:08

HŤ, da's geinig! :) Nooit van gehoord, maar ik kan het me best voorstellen.

Er moet dus een soort magnetische inkrimpingscoŽfficient bestaan. :) En je mag aannemen dat metalen voor transformatoren gekozen worden op (onder meer?) die eigenschap, want dat zal dan ook wel de (hoofd)reden zijn dat transformatoren warm worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 november 2006 - 23:58

Transformatorfabrikanten zoeken juist naar ijzersoorten die zo weinig mogelijk contractie vertonen, juist om het geluid te verminderen. Maar helemaal contractievrij ijzer schijnt niet te bestaan.

Dat trafo's warm worden komt enerzijds door wervelstromen die in het ijzer ontstaan, en anderzijds door de ohmse warmteverliezen in de koperdraden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2006 - 08:01

Maar die continue contractie moet toch ook wel een hoop inwendige wrijving en daarmee warmte veroorzaken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 09:27

Het ijzer wordt ook op een bepaalde manier gevormd... met een soort lamellen:
|||||||||

Dit was volgens m'n leraar om magnetische wervelingen tegen te gaan en dus minder veldlijnen 'verloren' te laten gaan. VOlgens mij heeft dit ook met de contractie te maken, want als je het blokje op de verkeerde (gepolijste) kant legt, zoemt/trilt het als een gek.

:)
TU/e Werktuigbouwkunde

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 november 2006 - 09:49

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel warmte er wordt ontwikkeld door de contractie. In de leerboeken heb ik dat nooit gezien. Er zijn wel z.g. ijzerverliezen, dat is de energie die je nodig hebt om het magnetisme in het ijzer steeds van richting om te laten keren. Misschien zitten de contractieverliezen daar wel in verwerkt. Ik heb tenminste nooit gezien dat de verliezen door de contractie apart genoemd werden, dus waarschijnlijk spelen ze een ondergeschikte rol.

De lamellenopbouw van het ijzerpakket is om elektrische wervelstromen te voorkomen, of in ieder geval te verminderen. Als je als ijzerkern een massief blok ijzer zou gebruiken dan gedraagt zich dat als een kortgesloten secundaire wikkeling. Dat zou een enorme warmteontwikkeling veroorzaken, en de trafo zou ook niet goed werken. De lamellen zijn elektrisch van elkaar geisoleerd door een laagje papier of kunststof.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures