Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Ik ken het voorbeeld van de muonen, maar ik vraag me af of iemand mij kan verwijzen naar meer nauwkeurige experimentele resultaten die de lorenz factor bewijzen. (Ik heb gezocht op internet maar vind weinig).

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Dit wordt/werd ook getest mbv de deeltjesversnellers aan het CERN, zie onder andere Wikipedia: Time dilation: experimental confirmation.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Voor ons loopt de tijd van de muonen trager zodanig dat ze voor ons een langere afstand kunnen af leggen in onze atmosfeer.Maar hoe zien de muonen het, ze denken toch dat ze in rust zijn en de Aarde beweegt?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 718

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Voor ons loopt de tijd van de muonen trager zodanig dat ze voor ons een langere afstand kunnen af leggen in onze atmosfeer.Maar hoe zien de muonen het, ze denken toch dat ze in rust zijn en de Aarde beweegt?
De muonen meten een kleinere dikte van onze dampkring (lengtecontractie) waardoor ze er korter over doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

daddycool schreef:Ik ken het voorbeeld van de muonen, maar ik vraag me af of iemand mij kan verwijzen naar meer nauwkeurige experimentele resultaten die de lorenz factor bewijzen. (Ik heb gezocht op internet maar vind weinig).

Bedankt.
Gps sattelieten hebben een zeer nauwkeurige tijdsbepaling nodig. Zo hoog boven de aarde is de gravitatie zwakker en omdat ze zeer snel rond de aarde draaien gaat de tijd aan boord van zo'n satteliet langzamer. De klokjes aan boord worden dus expres sneller afgesteld zodat ze synchroon blijven lopen met de klokken op aarde.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Math-E-MAD-X schreef:
Gps sattelieten hebben een zeer nauwkeurige tijdsbepaling nodig. Zo hoog boven de aarde is de gravitatie zwakker en omdat ze zeer snel rond de aarde draaien gaat de tijd aan boord van zo'n satteliet langzamer. De klokjes aan boord worden dus expres sneller afgesteld zodat ze synchroon blijven lopen met de klokken op aarde.

_________________
Er zijn twee effecten die spelen:

1)Vlugger lopen omdat ze in een kleiner gravitatieveld bewegen(ART)

2)Trager lopen grotere snelheid t.o.z. Aarde(SRT)

Dus volgens jou wint 2, dat kan.

Als men de klok terug naar de aarde haalt. Wat doet ze dan:voor of achterlopen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

In het geval van de satelieten wordt volgens mij gecorrigeerd voor de gravitatie- en snelheidsgevolgen, maar de gravitatiegevolgen zijn volgens mij het grootst.

Iedereen bedankt voor de voorbeelden van experimenten. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar publicaties waar getallen genoemd zijn waaruit blijkt dat de gemeten tijddilatie van X inderdaad binnen Y % ligt van het resultaat dat voorspelt wordt door de lorenz-factor.


Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie



Bedankt, alhoewel er op het originele experiment nogal wat kritiek valt te lezen, is het door het BBC programma Horizon 25 jaar later over gedaan met 1 klok in een vliegtuig.

Het is alleen jammer dat de gevonden resultaten altijd een combinatie zijn van snelheids- en gravitatie effecten, maar ik kan er wel uit afleiden dat het vliegtuig indien het 14 uur heeft gevlogen ongeveer 863 km/uur moet hebben gevlogen (gemiddeld). Is dit realistisch? Volgens mij wel.

Op de gevonden afwijking van 39.0 nanoseconden (voorspelt 39.8!!) gelden afwijkingen van +/- 3 nanoseconden als binnen de marge. Dit lijkt me procentueel best veel. Is dit een gebruikelijke marge?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Ik kan mij voorstellen dat de tijdsveranderingen door gravitatieeffecten(daar kunnen ook versnellingen en vertragingen bij zijn omdat versnelling of vertraging gravitatie is), werkelijk kunnen gemeten worden als de 2 klokken weer samenkomen, ze hebben in een ander gravitatieveld gezeten.

Maar de effecten te wijten aan relatieve snelheden kunnen volgens mij niet van permanente aard zijn omdat alle twee de waarnemers mekaars klok trager hebben zien lopen, hun eigentijd is echter dezelfde gebleven. Dus als ze in hetzelfde gravitatieveld gezeten hebben en met eenzelfde vertraging terug samen gebracht worden dan moeten ze logisch gezien dezelfde tijd aanwijzen.

Als er kritiek op is laat maar komen. :wink:
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

kotje schreef:Math-E-MAD-X schreef:
Gps sattelieten hebben een zeer nauwkeurige tijdsbepaling nodig. Zo hoog boven de aarde is de gravitatie zwakker en omdat ze zeer snel rond de aarde draaien gaat de tijd aan boord van zo'n satteliet langzamer. De klokjes aan boord worden dus expres sneller afgesteld zodat ze synchroon blijven lopen met de klokken op aarde.

_________________
Er zijn twee effecten die spelen:

1)Vlugger lopen omdat ze in een kleiner gravitatieveld bewegen(ART)

2)Trager lopen grotere snelheid t.o.z. Aarde(SRT)

Dus volgens jou wint 2, dat kan.

Als men de klok terug naar de aarde haalt. Wat doet ze dan:voor of achterlopen?


Ohja, ik was vergeten dat klokken juist sneller lopen in een zwakker gravitatieveld. Het zou dus best kunnen dat de tijd aan boord juist sneller gaat. Ik weet ff niet welke van de twee sterker is. (bedankt voor de correctie :wink: )
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

kotje schreef:Ik kan mij voorstellen dat de tijdsveranderingen  door gravitatieeffecten(daar kunnen ook versnellingen en vertragingen bij zijn omdat versnelling of vertraging gravitatie is), werkelijk kunnen gemeten worden als de 2  klokken weer samenkomen, ze hebben in een ander gravitatieveld gezeten.

Maar de effecten te wijten aan relatieve snelheden kunnen volgens mij niet van permanente aard zijn omdat alle  twee de waarnemers mekaars klok trager hebben zien lopen, hun eigentijd is echter dezelfde gebleven. Dus als ze in hetzelfde gravitatieveld gezeten hebben en met eenzelfde vertraging terug samen gebracht worden dan moeten ze logisch gezien dezelfde tijd aanwijzen.

Als er kritiek op is laat maar komen. :wink:
Van het experiment met de 2 vliegtuigen die in tegengestelde richting vlogen ken ik alleen de conclusies, niet de feitelijke resultaten. Bij het experiment uitgevoerd door het programma Horizon is echter wel degelijk een permanent effect gemeten als gevolg van de SRT, dus de snelheid. Alleen hier ging het om 1 vliegtuig, en de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de grond. Zie resultaat hieronder:
   *  The combined flight times of 14 hours and mean height in excess of 10 km resulted in a predicted clock gain of 53 ns. This followed the principle that a clock in a weaker gravitational field (higher altitude) will run faster.

   * The effect of the aircraft's speed relative to the Earth's surface resulted in a predicted clock loss of 16.1 ns. This followed the principle that a moving clock runs slow.

Essen and Parry with the original NPL clockOn return to NPL the travelling clock was predicted to have gained 39.8 ns, including an additional geometric factor. This compared remarkably well with a measured gain of 39.0 ns. We estimated the uncertainty due to clock instabilities and noise to be around ±2 ns. This short flying clock experiment therefore provided a clear demonstration of relativistic effects.

Berichten: 7.068

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Maar de effecten te wijten aan relatieve snelheden kunnen volgens mij niet van permanente aard zijn omdat alle  twee de waarnemers mekaars klok trager hebben zien lopen, hun eigentijd is echter dezelfde gebleven.
Je hebt het mis. Bekijk de tweelingparadox nog eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Daddycool ik meen ook dat er een trager lopen van de klok was als het bewegende vliegtuig vertraagde(vertraging= gravitatie) om op de grond tot stilstand te komen en ik meen in de engelse tekst daar niets van te lezen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Experimenteel bewijs relativistische tijddilatie

Evilbro schreef:
Je hebt het mis. Bekijk de tweelingparadox nog eens.


Ik heb hem al dikwijls bekeken en ik meen dat er wetenschappers zijn die beweren dat de ART nodig is om hem te verklaren. Er zijn hier trouwens ook versnellingen en vertragingen in het spel dus gravitatie. Laat ons zeggen dat het nog altijd een paradox blijft in de werkelijke zin van het woord.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer