Springen naar inhoud

wat is het volumedebiet hier...

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 20 december 2004 - 13:17

Ik heb een stuk leiding van ca. 200m.
middenin ergens in het leidingwerk is er een vernauwing van 80 mm naar 65 mm aangebracht.
het medium dat door deze leiding gaat is voedingswater met een temp. van 125 graden en een dichtheid van 939 kg/m3. neem voor de snelheid 3 m/s.
wat is het max. flow dat er door deze leiding kan per uur?

Jojo

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roel80

Roel80

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2004 - 16:32

wat is het max. flow dat er door deze leiding kan per uur?

euh....je geeft de snelheid al op van 3 m/s, dan heb je de flow toch al. Water is immers incompressibel.

0,25*0,08^2*pi*3*939=14,2 kg/s

Als je iets anders bedoeld met de vraag moet je ook de druk erbij geven

jojo20

jojo20

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 14:07

Ik zal even het hele verhaar vertellen.

er zijn 3 pompen parallel geschakeld. Q = 55 m3/h, H = 475 m. Deze pompen leveren het voedingswaten aan 4 ketels. De totale vraag aan veodingswater door de ektels is op dit moment ca. 134 t/h. Door wat aanpassingen te verrrichten aan de ketels, om de stoomproductie te verhogen is nu de vraag om na te gaan of het huidige leidingwerk de vraag naar meer voedingswater aan zal kunnen? Wat is dus de maximale aantal liters dat er door de leiding kan verplaats worden per uur. De richtlijn voor vloeistofsnelheden bij centrifugaalpompen in persleidingen is - c = 2,5 - 3,5 m/s. Het leidingdiameter na de pompen is 80 mm en aan het einde - begin ketel - is deze 65 mm. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

gr. Jojo

• Gast

Geplaatst op 12 november 2005 - 23:28

Meer druk geven waardoor de snelheid hoger wordt totdat de capaciteit behaald wordt die je nodig heb.
De leidingen kunnen een maximale druk aan waardoor je dat moet gaan uitrekenen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2005 - 00:00

Q = 55 m3/h, H = 475 m

Staat hier niet een kommaatje verkeerd? een opvoerhoogte van 475 m (ofwel druk ca 47,5 bar) is nogal wat voor een centrifugaalpomp......

Verder neem ik aan dat deze gegevens van het typeplaatje komen. Hier worden meestal de maximum werkdruk en maximaal werkdebiet aangeduid. In dit geval betekent dat dus waarschijnlijk niet dat de pompen 55 m3/h leveren bij 475 m opvoerhoogte (even afgezien van de vermoedelijke komma), maar dat ze of 55 m3/h leveren bij 0 m opvoerhoogte, of 475 m opvoerhoogte bij een debiet van 0.
heb je de pompkarakteristieken??? (een pompkarakterisitiek is een grafiekje met druk op de y-as en debiet op de x-as, waarop je voor elk debiet de druk, en andersom, kunt aflezen)
Intussen zoek ik even een leidingnomogram voor je leidingweerstanden. Maar als ik zo naar je pompen kijk, max 165 ton per uur tesamen, dan is de boel destijds netjes uitgerekend, en vermoed ik dat er niet veel rek in zit........

EDIT. alvast wat rekenwerk verricht. Je ketels hebben 134 ton voedingswater per uur nodig. De snelheid in je leiding stel je op 3 m/s. Dit komt volgens mij ruwweg overeen met 50 ton per uur. Hoe komen die andere 80 ton dan in je ketels? Heeft elke pomp zijn eigen leiding??, of doen ze samen met één...? In dat geval lijken je leidingen mij zwaar onderbemeten.....
nog een vraag: zijn je leidingdiameters binnenmaten of buitenmaten? in het laatste geval, wat voor wanddiktes? (lijkt muggeziften, maar kan enorme verschillen maken in drukverliezen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures