Kabel kookfornuis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 22

Kabel kookfornuis

Weet iemand toevallig hoe een H 05 W-F kabel eruitziet want ik heb onlangs een kookfornuis gekocht maar weet niet hoe het aan te sluiten en men zegt dat voor de aansluiting zo'n soort kabel vereist is.

Dank bij voorbaat,

Bart

Berichten: 53

Re: Kabel kookfornuis

Een H 05 W-F kabel is gewoon een type van kabel. Niet met één of andere speciale aansluiting ofzo. Het betreft hier gewoon een kunststofkabel met 3 geleiders.

Berichten: 20

Re: Kabel kookfornuis

Ik heb net zelf een Ikea kookplaat 3-fase gemonteerd. Voorschrift is dacht ik minimaal H05RR-F type kabel.

Zeker indien je de kookplaat boven een ovenplaatst moet je een goede kabel gebruiken. Ik heb een H07NR-F 5x2,5mm2 gebruikt. De buitenmantel N= Neopreme (buitenmantel) de R=Rubber is binnen mantels. Voordeel van deze kabel is dat hij in water/zuur mag liggen, flexible is en veel warmte kan hebben.

Je kunt beter geen gewone standaard kabels gebruiken. Je ziet de kabel immers nooit meer en kunt dus niet zien of de kabel naar een paar jaar slecter begint te worden. Het is een dikke zwarte kabel je kunt hem kopen bij de GAMMA

Berichten: 67

Re: Kabel kookfornuis

Ik heb een H07NR-F 5x2,5mm2 gebruikt.


Is die aderdikte niet een beetje te klein?!? Volgens mij moet dit 6mm² zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kabel kookfornuis

Is die aderdikte niet een beetje te klein?!? Volgens mij moet dit 6mm² zijn?
Waarom? De aders van de meterkast naar het aansluitpunt zijn ook 2,5mm². Het heeft niet zoveel zin om daarna met dikkere aders verder te gaan.

Berichten: 20

Re: Kabel kookfornuis

Er zijn meerdere manier om krachtstroom aan te leggen. Bij de kookgroep is bij mij van uit de meterkast gewoon 5X 2.5mm bedraad. Voor een Ikea kookplaat 3-fase aangesloten (zijn meedere mogelijkheden) mag je zelfs 5X 1.5 kabel gebruiken.

Ga je echter 2X 220V aansluiten (wat bij Ikea plaat niet gaat, maar bij andere merken wel) dan zou je de Nul draad van 2.5mm overbelasten. Je hebt dan een 6mm draad nodig.

Als die er niet ligt dan neem je twee apparte Null draden van 2.5mm (door 1 bruine/zwarte met tape blauw te markeren) en het aan te sluiten als of je twee aparte kringen aanlegt. In de meterkast zul je het geheel dan ook moeten wijzigen. Van de kookgroep automaat gebruik je dan nog maar 2 fase aansluitingen.

Is overigens netjes als je markeert bij de kookplaat of de perilex hoe je het hebt aangesloten. Dat bespaart de volgende monteur veel werk.

Berichten: 20

Re: Kabel kookfornuis

Een veel voorkomend misverstand is dat mensen denken dat de stroom van de 3-fases van een echte 3-fasen aansluiting terug loopt door de Nul-draad. Dit kan wel, maar bij mijn Ikea kookplaat is dit niet zo.

De stroom loopt heen en weer de de drie afzonderlijke fasendraden. Bij een echte goede verdeling van de belasting over de fasen kan het zelfs zijn dat de nul onbelast blijft! Je kunt dan stellen dat het vermogen zo ongeveer verdeeld wordt over de 3 draden.

Reageer