[Elektriciteit] Experiment van Millikan: elementaire lading.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

[Elektriciteit] Experiment van Millikan: elementaire lading.

hallo,

Ik moet het experiment van Millikan uitvoeren en de elementaire lading (die van een elektron) bepalen. (Oliedrupexperiment) Wat je nu zou moeten doen is zoveel mogelijk oliedruppeltjes waarnemen en dan via via de lading op die druppeltjes berekenen, door een grote hoeveelheid metingen moet je dan uit de totale ladingen de elementaire lading bepalen door middel van de grootste gemene deler.

Het probleem is dat je allemaal kommagetallen krijgt en grootste gemene delers gelden eigelijk voor natuurlijke getallen. Nu kan ik wel alle getallen met bv 10000 vermenigvuldigen en dan alles achter de komma weglaten en daaruit de GGD bepalen, maar dat is niet echt handig voor een 100-tal waarnemingen en ver van exact. Heeft er iemand een goed algoritme ofzo waarmee ik dit kan oplossen? Of weet er iemand hoe Millikan dit deed?

Alvast bedankt!

ps: ik heb deze vraag exact hetzelfde bij het wiskunde onderdeel gesteld daar hier beide wetenschappen mee gemoeid zijn.
Miracles happen.. every second of life, which is a miracle by its own.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] Experiment van Millikan: elementaire lading.

ps: ik heb deze vraag exact hetzelfde bij het wiskunde onderdeel gesteld daar hier beide wetenschappen mee gemoeid zijn.
Dubbele plaatsingen heb ik tot heden alleen halve antwoorden zien opleveren. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [Elektriciteit] Experiment van Millikan: elementaire lading.

tja, tis maar hoe je het bekijkt he, ik vermoed dat wiskundigen wel een algoritme ofzo kennen (een uitbreiding van dat van Euclides of de stelling van Bezout ofzo) en aan de andere kant zijn er misschien fysici die zelf het experiment ooit hebben gedaan en de beste methode kennen. Dus dan zetten we maar op twee paarden tegelijk in he, eens zien wie de koers wint :)
Miracles happen.. every second of life, which is a miracle by its own.

Reageer