Psychologie of Sociologie studeren.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Psychologie of Sociologie studeren.

Ik geraak er maar niet uit.

Psychologie boeit me enorm, maar ik ben slecht in wiskunde en dat is blijkbaar belangrijk voor die richting (statistiek e.d.).

Sociologie boeit me ook aangezien ik behaviourisme en vooral het zoeken naar oplossingen daarrond enorm belangrijk vindt.

Grote hoeveelheden uit het hoofd studeren is nu ook niet direct een sterkt punt (ik heb de richting Recht daarvoor al laten vallen).

En ik zou het liefst - er is niet direct een andere oplossing - dit via avondonderwijs volgen.

Is dit enigszins mogelijk, en wat zou ik nu het best studeren ? Ik ben inmiddels al 30, dus ik moet het nu gaan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Psychologie of Sociologie studeren.

Ik vind het jammer dat er zoveel statistiek bij psychologie komt kijken. Ik raad je ook aan om sociologie te gaan studeren. Als het die 'grote hoeveelheden informatie leren' betreft denk ik dat dit op hetzelfde niveau zit als psychologie. En als je het meer interesseert, dan leert het ook makkelijker.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 954

Re: Psychologie of Sociologie studeren.

Ik weet niet waar je van plan bent sociologie te studeren maar het verschil tussen sociologie en psychologie zit zéker niet in de hoeveelheid statistiek die in het programma zit. Zelf heb ik sociologie in Groningen gestudeerd en de hoeveelheid statistiek is daar vergelijkbaar met psychologie in Groningen (of welke andere psychologiestudie).

Als je over sociologie nadenkt maar geen statistiek wil, is het belangrijk waar je gaat studeren. Groningen, Utrecht en Nijmegen zijn allemaal scholen die sterk gericht zijn op empirisch onderzoek en theoretische modellenbouw. De opleiding in Amsterdam is wat dat betreft anders.

Zelf ben ik er intussen van overtuigd dat statistiek een kernonderdeel is van je studie als je sociaal wetenschapper wilt worden. Of je nu sociologie, psychologie of economie gaat studeren, je zult het altijd nodig hebben. En, daar komt bij dat ik me er niet door zou laten afschrikken. Veel van de mensen waar ik mee ging studeren zagen op tegen statistiek maar uiteindelijk hebben degenen die gemotiveerd waren de studie af te ronden prima in staat het te halen.

Berichten: 954

Re: Psychologie of Sociologie studeren.

En, ik wil er nog aan toe voegen dat je je keuze tussen sociologie en psychologie zou moeten op inhoudelijke redenen. Waar ben je meer in geinteresseerd? Wil je meer weten over hoe maatschappelijk en groepsprocessen werken? Ben je geinteresseerd in de individuele processen?

Berichten: 23

Re: Psychologie of Sociologie studeren.

Yo waarom is mijn reactie gedelete???

Ik had zeker wel een inhoudelijke reactie, dit is al de 2e keer dat er zomaar iets gedelete wordt.

iig vergelijk de studieboeken die gebruikt worden voor beide studies, en vergelijk het studieprogramma. Op die manier krijg je ook meer voeling met het traject van de studie. Psychologie en sociologie zijn wel echt verschillende studies.

Reageer