Springen naar inhoud

fotonische kristallen

• Log in om te kunnen reageren

carl0

carl0

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 02:45

Laatst zag ik op Discovery Channel een programma dat ging over de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig: de Airbus A380. bij de bouw van vliegtuig werd gebruikt gemaakt van een bijzondere, en voor mij een onbekende technologie: fotonische kristallen. Deze kristal atomen worden in de ramen geplaatst en worden binnen een paar seconden volledig ondoorzichtbaar doordat er een elektrische lading doorheen giert. (verbeter me als ik het fout heb!) Deze technologie zou trouwens ook door luxere autofabrikanten gebruik worden gemaakt.
Hoe dan ook.. op internet heb ik niet echt veel informatie hierover kunnen verschaffen en vraag me toch wel af hoe dit werkt.
zou iemand mij dit kunnen uitleggen? alvast bedankt!! :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 11:00

Ik kan fout zijn maar is dit niet hetzelfe effect als in LCD-schermpjes?

EDIT: Google is your friend!
http://en.wikipedia....hotonic_crystal

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 11:09

Laatst zag ik op Discovery Channel een programma dat ging over de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig: de Airbus A380. bij de bouw van vliegtuig werd gebruikt gemaakt van een bijzondere, en voor mij een onbekende technologie: fotonische kristallen. Deze kristal atomen worden in de ramen geplaatst en worden binnen een paar seconden volledig ondoorzichtbaar doordat er een elektrische lading doorheen giert. (verbeter me als ik het fout heb!) Deze technologie zou trouwens ook door luxere autofabrikanten gebruik worden gemaakt.  
Hoe dan ook.. op internet heb ik niet echt veel informatie hierover kunnen verschaffen en vraag me toch wel af hoe dit werkt.  
zou iemand mij dit kunnen uitleggen? alvast bedankt!! :)

Fotonische kristallen is een dubbelzinnige term. Beter zou zijn geweest:foto-actieve kristallen.
Deze fotoactiviteit kan verschillende vormen aannemen.
Eén enkele jaren geleden aan de Universiteit Twente uitgevoerd experiment heeft kristallen opgeleverd die licht van golflengte A in twee golflengtes B en C omzetten. Hierbij is de energie van een foton A gelijk aan die van een foton B plus foton C.
Het effect waar je hier op doelt wordt veroorzaakt doordat door elektrische spanning de band gap in een kristal wordt veranderd. Hierdoor wordt het kristal ondoorlaatbaar voor zichtbaar licht.
http://en.wikipedia....otonic_crystals
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 11:14

Ik kan fout zijn maar is dit niet hetzelfe effect als in LCD-schermpjes?

EDIT: Google is your friend!
http://en.wikipedia....hotonic_crystal

Nee,een ander effect.
LCD-schermpjes werken door het veranderen van de polarisatierichting.
Kort gezegd:als je twee polarisatiefilters onder een hoek van 90 graden plaatst is het ondoorlaatbaar voor licht. In LCD-schermen zit er tussen deze filters een cascade van onderling een beetje gedraaide polarisatiefileters bestaande uit vloeibarekristallen. Door deze kristallen met een elektrische spaning gelijk te richten,verdwijnt de cascade en verandert het systeem in twee lood recht opelkaar staande polarisatiefilters. Met als gevolg dat het ondoorzichtig wordt.
Hier een uitleg met plaatjes:
http://electronics.h...rks.com/lcd.htm
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures