[scheikunde] een W/W berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] een W/W berekening

hallo,

Ik moet een oplossing maken met suiker.

Er staat gegeven dat ik een oplossing moet maken van 15W/W %

en het volume moet 50 mL zijn.

Met W/W bedoelt men toch gewoon massaprocent?

Dus ik mag stellen dat 15/100 = (Msuiker) / (Msuiker+Mwater)

met andere woorden : O,15 = M suiker / (M suiker+ O,OO5kg)

en dan kom ik op 8,82 gram suiker uit.

en stellen dat 50mL water exact 0,05 kg weegt (van 1 liter water is 1kg)

Of moet ik dit anders oplossen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] een W/W berekening

Volgens mij gaat dit niet helemaal goed. Als je een volume Vs suiker en een volume Vw water samenvoegt, zal het volume Vopl van de oplossing NIET netjes gelijk zijn aan Vs +Vw. :) , ook niet als je een zuiver massief blok suiker neemt (dus zonder lucht tussen de kristalletjes) De suikermoleculen kruipen namelijk tussen de watermoleculen. (dat geldt voor alle stoffen die je oplost, inclusief vloeistoffen zoals alcohol. Met elke andere stof zijn de resultaten ook weer anders, en er is ook geen lineair verband met de concentratie :) )

Om rechtstreeks precies op je 50 mL oplossing uit te komen kun je dus niet zonder een tabel die gebaseerd is op empirische waarden.

Misschien worden deze effecten op jouw niveau (geen idee?) buiten beschouwing gelaten (hoewel ze verre van verwaarloosbaar zijn).

dan moet je 7,5 g suiker oplossen in 42,5 g water (en heb je minder dan 50 mL)

of, zoals jij doet, 8,82 g suiker in 50 mL water (en dan heb je méér dan 50 mL)

De waarheid ligt ergens in het midden.

De zekerste methode:

Je moet een massaprocent oplossing maken, dus neem 15 g suiker en 85 g (85 mL) water en los op. Haal dan 50 mL oplossing eruit. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [scheikunde] een W/W berekening

Jan van de Velde schreef:Volgens mij gaat dit niet helemaal goed. Als je een volume Vs suiker en een volume Vw water samenvoegt, zal het volume Vopl van de oplossing NIET netjes gelijk zijn aan Vs +Vw.   :) , ook niet als je een zuiver massief blok suiker neemt (dus zonder lucht tussen de kristalletjes) De suikermoleculen kruipen namelijk tussen de watermoleculen. (dat geldt voor alle stoffen die je oplost, inclusief vloeistoffen zoals alcohol. Met elke andere stof zijn de resultaten ook weer anders, en er is ook geen lineair verband met de concentratie :) )

Om rechtstreeks precies op je 50 mL oplossing uit te komen kun je dus niet zonder een tabel die gebaseerd is op empirische waarden.  

Misschien worden deze effecten op jouw niveau (geen idee?) buiten beschouwing gelaten (hoewel ze verre van verwaarloosbaar zijn).  

dan moet je 7,5 g suiker oplossen in 42,5 g water (en heb je minder dan 50 mL)

of, zoals jij doet, 8,82 g suiker in 50 mL water (en dan heb je méér dan 50 mL)

De waarheid ligt ergens in het midden.  

De zekerste methode:

Je moet een massaprocent oplossing maken, dus neem 15 g suiker en 85 g (85 mL) water en los op. Haal dan 50 mL oplossing eruit.   :)
Als ik je dan goed begrijp kan ik de oefening niet juist oplossen zonder een aantal andere extra waarden?

Of ik moest het doen zoals jij in je laatste voorbeeld zei, ivm 15 gram suiker en 85 gram water nemen en daar dan 50 mL uit halen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] een W/W berekening

Je kunt dit niet goed doen zonder een tabel erbij. Maar misschien wordt er op jouw niveau wel helemaal niet van uit gegaan dat je dat weet. In dat geval zou ik 7,5 g suiker nemen, en 42,5 g water.

Of heb je nog ergens een bruikbaar getal voor de dichtheid van die suiker?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [scheikunde] een W/W berekening

Jan van de Velde schreef:Je kunt dit niet goed doen zonder een tabel erbij. Maar misschien wordt er op jouw niveau wel helemaal niet van uit gegaan dat je dat weet. In dat geval zou ik 7,5 g suiker nemen, en 42,5 g water.  

Of heb je nog ergens een bruikbaar getal voor de dichtheid van die suiker?
neen, ik heb geen tabel met andere waardes.

En waarom zou ik het dan met 7,5 g suiker nemen, en 42,5 g water moeten doen?

Is de fout daarbij dan kleiner dan wanneer ik met 8,82 gram zou werken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] een W/W berekening

Is de fout daarbij dan kleiner dan wanneer ik met 8,82 gram zou werken?
niet als je dan 50 mL water pakt.

In beide gevallen heb je niet precies 50 mL als eindvolume, in beide gevallen heb je wél 15 W/W :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [scheikunde] een W/W berekening

Is de fout daarbij dan kleiner dan wanneer ik met 8,82 gram zou werken?
niet als je dan 50 mL water pakt.

In beide gevallen heb je niet precies 50 mL als eindvolume, in beide gevallen heb je wél 15 W/W :)


ok dank u voor uw antwoord

Reageer