Springen naar inhoud

[Wiskunde] (f(x) = x2) Parabool model


  • Log in om te kunnen reageren

#1

paradoxi

    paradoxi


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 15:41

Ik heb een (naar m.i.) relatief simpele vraag.
Begrijp ik de formule (f(x) = x2) goed als ik van het volgende uit ga.

4 + 4 kwadraat = 20.

Is dat wat men bedoelt met deze formule of zie ik dat verkeerd.

Dus neem x tel hierbij x kwadraat op?

Of lees ik dat nu helemaal verkeerd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2006 - 16:34

Ik zie gewoon "x2", bedoel je "x≤"? Dus:

LaTeX

Dat betekent dat je met elke x, zijn kwadraat (x≤) laat overeenkomen, dus:
1 -> 1
2 -> 4
8 -> 64
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#3

paradoxi

    paradoxi


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 16:45

Ik zie gewoon "x2", bedoel je "x≤"? Dus:

LaTeX



Dat betekent dat je met elke x, zijn kwadraat (x≤) laat overeenkomen, dus:
1 -> 1
2 -> 4
8 -> 64


Ik ga ervanuit dat men dat bedoelt ja :) (dank overigens voor de snelle reactie.)

Dus als een vraag luidt:
Maak een dataset, die data bevat volgens een exponentieel model f(x) = x^2

Dan maak ik zelf een dataset aan die ik vervolgens kwadratiseer (zeg je dat zo?)

#4

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2006 - 16:49

Ik begrijp de vraag niet goed. Dit is een kwadratisch verband (f(x) = x≤), terwijl een exponentieel verband van de vorm f(x) = ax is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#5

paradoxi

    paradoxi


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 16:59

Ik begrijp de vraag niet goed. Dit is een kwadratisch verband (f(x) = x≤), terwijl een exponentieel verband van de vorm f(x) = ax is.


Dat is mijn probleem vrees ik ook.
Wellicht helpt het als ik de originele vraag laat zien in zijn context?
http://83.84.77.208/testmap/3.pdf

Zie opdracht 3.3 onderaan.

Ik verlang overigens echt niet een kant en klaar antwoord. Ik kan mij zo voorstellen dat jullie dat soort verzoeken geregeld krijgen op dit forum. Ik wil puur en alleen doorgronden waar men op doelt om vervolgens zelf tot het antwoord te kunnen komen.

Je hulp dusver is enorm gewaardeerd overigens :)

#6

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2006 - 17:04

De eerste set zal je waarschijnlijk met een 'random'-functie moeten creŽren.

Dan moet je parabolisch en exponentieel niet met elkaar verwarren.
In 2) moet het exponentieel (hier met grondtal 2), dus: LaTeX .
In 3) moet het parabolisch, dat is dus kwadratisch: LaTeX .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#7

paradoxi

    paradoxi


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2006 - 17:36

De eerste set zal je waarschijnlijk met een 'random'-functie moeten creŽren.

Dan moet je parabolisch en exponentieel niet met elkaar verwarren.
In 2) moet het exponentieel (hier met grondtal 2), dus: LaTeX

.


Ja ik zag dat ik op een gegeven moment de twee door elkaar haalde. (ik staar er ook al iets te lang naar hehehe)

Dus als ik bijvoorbeeld zeg x = 5 (5 is hierbij fictief mijn random nummer)
Dan zal ik met de formule LaTeX krijgen, 2 tot de macht 5.
Oftewel. 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = 32.

En daarnaast last but not least:
(f(x)=y
Mijn eerste reactie is, zoals ik het uitlees: waarde x moet gelijk zijn aan y.
Maar dat klinkt mij in de oren als wanneer waarde x = 1 dan is y ook 1.
Klopt die aanname?

Het zal ongetwijfeld voor jullie simpele wiskunde zijn van de eerste graad maar voor mij was / is het nog abra cada bra.

#8

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2006 - 23:20

Het is mij nog niet helemaal duidelijk waar je je startwaarden (de argumenten, x dus) vandaan moet halen.
Zijn dat ook random-getallen of moet dat gewoon een rij (1,2,3,...) zijn?

Ik ga er even van uit dat je die startwaarden hebt: in het eerste geval koppel je daar dan random y-waarden aan, in het tweede via 2^x (je redenering voor x = 5 klopte, y is dan 32), in het derde via x≤ en in het vierde vind ik het onduidelijk: ze vragen naar ongeveer gelijke y-waarden...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures