Springen naar inhoud

Spanningspiek beveiliger

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 10 oktober 2003 - 16:54

Pas heeft een vriend van me z'n computer bijna weg kunnen gooien doordat het 1 en ander na een blikseminslag in de buurt was doorgefikt. Ik ben dus eens gaan rondkijken, en voor dergelijke gevallen zijn spanningspiek-beveiligers te koop.

1 van deze dingen stelt (de Belkin SurgeMaster):

Maximale energieafvoer: 720 joule
Joule is een energie-eenheid die een beveiligingscomponent kan opnemen. Hoe hoger de joulewaarde, hoe beter de beveiliging en hoe langer de levensduur van het product

Nu zijn er ook van die dingen tot 1184 joule en 1544 joule.

Het gekke is nu dit: op die van 720 joule staat ook "Geschikt voor computers tot 750 Mhz, tv's tot 51cm en draagbare stereoapparatuur".

Volgens mij heeft dat niets met joules te maken, maar wel met de verzekering (deze goedkoopste versie stelt tot 25.000 euro garantie op apparatuur die alsnog kapot gaat). Met de goedkope wordt dus geen schade aan duurdere pc's en tv's vergoed, maar werkt deze wel goed? Wat maken die joules precies uit?

Miels

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 oktober 2003 - 19:02

Zo'n geval is een filter voor hoge frequenties. bliksem gebeurt heel snel en heeft dus een hoge frequentie. Maar de bliksem moet wel afgevoerd worden. Dat gebeurt door het genereren van hitte. Zo'n spanningspiek beveiliger kan 750 Joule deciperen. (schrijf je dat zo?) Wat waarschijnlijk voor de meeste bliksemschichten wel genoeg is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures