Afstuderen, hulp bij statistische analyses

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Afstuderen, hulp bij statistische analyses

Ik zit met een klein probleem. Mijn onderzoeksvoorstel is afgekeurd vanwege de statistische analyses.. Nou ben ik daar gewoon niet goed in. Als iemand me zou willen helpen, graag!

Het onderzoek zit als volgt in elkaar:

Volwassenen met ADHD met een slaapstoornis (ADHD+)

Volwassenen met ADHD zonder slaapstoornis (ADHD-)

Al deze deelnemers moeten een week lang een actometer dragen en een slaaplogboek invoeren.

Ik wil graag bekijken of er verschillen zijn tussen de slaaplatentie, totale slaapduur en het tijdstip van naar bed gaan tussen deze twee groepen.

Hiernaast ben ik benieuwd of ADHD+ de slaaplatentie overschatten en slaapduur onderschatten in vergelijking met ADHD-. Dit laatste dus door de logboeken te vergelijken met de actometer.

Welke analyses gebruik ik hiervoor? Volgens mij een 2-way Anova, maar ik ben er niet zeker van. Ook ben ik niet zeker van hoe ik de hypotheses precies moet opstellen..

Hulp zou zeer gewaardeerd zijn!!

Berichten: 23

Re: Afstuderen, hulp bij statistische analyses

Hum die laatste 3 zijn volgens mij 1e orde interactie effecten,

Zo van

Wat is het verschil tussen adhd- en adhd+ op basis van slaaplatentie

In mijn ogen is een MANOVA een goeie kandidaat, omdat je meerdere afhankelijke hebt

lees dit nog eens na

http://www2.chass.ncsu.edu/garson/PA765/manova.htm

Berichten: 3

Re: Afstuderen, hulp bij statistische analyses

Dank je wel! 8)

Berichten: 954

Re: Afstuderen, hulp bij statistische analyses

Als je "gewoon niet goed bent in statistische analyses" zou ik overwegen een andere dataset bij de kop te pakken. Het probleem dat je hier hebt is namelijk niet zo heel erg eenvoudig, in ieder geval als je recht wil doen aan de dataset die je hebt. Als ik het goed begrijp zijn de respondenten over een bepaalde periode gevolgd en heb je dus per persoon meerdere meetpunten. Dat betekent dat je een panelstudie hebt. Een manier om deze set te analyseren is het gebruik maken van mixed models of multilevel analyse. Maar, eenvoudig is het niet.

Een andere mogelijkheid is per persoon het gemiddelde nemen. Maar, het nadeel daarvan is dat je een groot deel van de data weggooit.

Reageer