Springen naar inhoud

dieren en hoogtevrees

• Log in om te kunnen reageren

Frç

Frç

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2004 - 21:29

kunnen honden en katten (en eventueel andere dieren) hoogtevrees hebben; bijv. de kat die niet meer uit een hoge boom durft ?
Indien ja, waaraanligt dit, heeft dit iets te maken met hun (diepte)zicht?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2004 - 21:57

katten hebben hoogtevrees ja hehe :shock:

er is toen een of ander experiment gedaan waarbij ze een glasplaat hadden en de helft was doorzichtig (en was dus boven de grond) en de ander was op een steunvlak. Grondvlak had dezelfde kleur. De rat liep gewoon over het doorzichtige gedeelte (omdat deze op de tast orienteert) en de kat deed dat niet omdat deze met het zicht orienteert

--> kat heeft dus hoogtevrees ;)

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2004 - 22:38

katten hebben hoogtevrees ja hehe ......

en de kat deed dat niet omdat deze met het zicht orienteert

--> kat heeft dus hoogtevrees :shock:

Dat is geen bewijs van hoogtevrees, alleen dat een kat zich niet moedwillig naar beneden stort. Deze angst is immers functioneel.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2004 - 23:02

ik denk dat het dan ook afhankelijk is van kat tot kat: onze kat heeft in ieder geval geen last van hoogtevrees.

Misschien heeft het al dan niet hoogtevrees hebben te maken met ervaringen: slechte --> traume: kat is in gelijkaardige situatie bang of door gebrek aan ervaring: bang voor het onbekende. Zo durft onze kat de trap niet af (van de gang). ze kent dit ook niet, want op een appartement kom je dit niet vaak tegen :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Frç

Frç

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 05:51

Zou het eventueel te maken kunnen hebben met "slechte ogen" "slecht zien" , zodat ze de diepte niet goed kunnen inschatten?

• Gast

Geplaatst op 21 december 2004 - 19:02

katten hebben hoogtevrees ja hehe ......

en de kat deed dat niet omdat deze met het zicht orienteert

--> kat heeft dus hoogtevrees :shock:

Dat is geen bewijs van hoogtevrees, alleen dat een kat zich niet moedwillig naar beneden stort. Deze angst is immers functioneel.

misscheien niet zoals ik het hier heb op geschreven, maar ze hheb toen met een dergelijke proef laten zien dat een kat hoogtevrees hebt.

Btw: kun je niet lezen? er hing een glasplaat boven de grond, dus de rat en de kat storten niet naar beneden.

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 19:06

Btw: kun je niet lezen? er hing een glasplaat boven de grond, dus de rat en de kat storten niet naar beneden.

Een kat heeft geen weet van nep-afgronden. Hij ziet een diepte en dus gaat hij niet verder. Dat heeft niets met vrees te maken.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 19:34

vandaar het bekende beeld: de brandweer die een kat uit de boom moet halen. Omdat de kat geen hoogtevrees heeft.

kom toch op zeg: als ik mijn kat van de trap mee naar beneden neem dan lig ook bijna heel mn rug open en is dr staart dik omdat ze helemaal niet bang is (anders gesproken dus nooit;))

katten hebben wel hoogtevrees.

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 19:51

vandaar het bekende beeld: de brandweer die een kat uit de boom moet halen. Omdat de kat geen hoogtevrees heeft.

Soms heeft een kat zich echt in de nesten gewerkt en kan niet naar beneden.
Het gaat hier om het onderscheid tussen tussen vrees en functionele angst!
Terzijde: Het komt vaak voor dat een kat geen zin heeft om uit de boom te komen. De vermeende angst zit dan tussen de oren van het ongeduldige baasje.

kom toch op zeg: als ik mijn kat van de trap mee naar beneden neem dan lig ook bijna heel mn rug open en is dr staart dik omdat ze helemaal niet bang is (anders gesproken dus nooit;))

Het heeft geen zin om één kat als voorbeeld te nemen voor allemaal.

N.B. Ik kan me best voorstellen dat sommige dieren hoogtevrees hebben, maar het hierboven beschreven experiment bewijst dat niet!

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2004 - 10:32

Onze kat is ook bank voor de trap (zie vorig bericht) maar absoluut niet voor hoogtes. Via een omweggetje raakt ze helemaal bovenaan de kast en dat loopt ze daar te paraderen: niets straalt angt uit en ze raakt ook altijd terug beneden.

Als je kat de trap af moet, wil ze dat dan zelf of moet ze dan van jou? Als het het laatste is, dan is het geen angst, maar heeft ze gewoon geen zin. Een kat laat zich niet gemakkelijk commanderen :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2004 - 15:26

Ik denk niet dat dieptezicht per sé wil zeggen da je hoogtevrees hebt hoor. Tenslotte zijn er bij de mensen zelf een heleboel individuen zonder hoogtevrees en de anderen hebben dan weer wel hoogtevrees. Het heeft denk ik ook weinig met de omgeving te maken, want ikzelf heb hoogtevrees en mijn zus die samen met mij is opgegroeid dan weeral helemaal niet. Het hangt af van mens tot mens en dat zal bij de katten en eender welk dier ook zo zijn zeker??? Net zoals mijn hond wegschiet als deze een stofzuiger op zich ziet afkomen en de hond van de buren weer rustig blijft verderslapen... Ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is hé :shock:
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures