Springen naar inhoud

[Chemie] Textielkleuring met oranje 2

• Log in om te kunnen reageren

Bruno

Bruno

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2006 - 17:42

Onlangs hebben we een lapje textiel, zo met verschillende stukken stof, je kent het wel;) , in zelf gesynthetiseerd oranje 2 moeten stoppen. Nu heb ik daar een vraag over. De polaire vezels houden de polaire kleurstof vast, maar, zowel acetate rayon als Arnel bestaan beiden uit cellulose triacetaat (acetate rayon bevat daarnaast ook nog eens cellulose diacetaat), toch kleurt slecht een van de lappen textiel. Weet er hier iemand een verklaring voor, of kan mij op de juiste richting zetten tot het vinden van de oplossing?

Daarna hebben we het stukje stof ook nog moeten onderdopen in een zuur of een base. Het effect van een base weet ik niet, aangezien ik het zuur heb genomen, en dit maakte de kleuren intensiever. Wat is hier juist de verklaring voor?

EDIT: het tweede heb ik nu gevonden, maar nu zie ik dat ook katoen uit cellulose bestaat, en zo-ook viscose rayon, en deze beide kleuren wel. Maar waarom Arnel niet?!? Kan iemand me hierbij helpen?

Met vriendelijke groeten,
Bruno

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures