[Fysica]Verbanden schuine worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[Fysica]Verbanden schuine worp

Voor ww fysica hebben we een aantal metingen gedaan over de schuine worp via een computersimulatie. Het is nu de bedoeling dat we aan de hand van die metingen de verbanden zoeken tussen de invloedsfactoren en de dracht. Kan er iemand mij helpen door te zeggen/aan te geven hoe ik dit moet doen ?
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Fysica]Verbanden schuine worp

Noem eens een paar invloedsfactoren en zeg welke invloed ze hebben op de dracht! Misschien kan je dat dan koppelen aan een paar formuletjes die je kent :) .

Berichten: 42

Re: [Fysica]Verbanden schuine worp

Invloedsfactoren: starthoogte,startsnelheid, lanceerhoek

Ik weet dat je dan die twee componenten hebt:

x(t)=v0.COS(q)t+x0

y(t)=-g/2.t^2+v0.SIN(q).t+h

Als je dan y=0, dan zou je deze formule vinden voor de dracht:

D=(v0^2.SIN(2q))/g

Ik begrijp niet goed hoe je aan deze formule komt. En in deze formule komt de hoogte niet eens voor...
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica]Verbanden schuine worp

En in deze formule komt de hoogte niet eens voor...
Dat komt omdat y(t) op 0 gesteld wordt om dié formule af te leiden (zoals je zelf al als voorwaarde meegeeft), en impliciet ook de starthoogte h. Want y(t) is niks anders dan de hoogte op tijdstip t, en h de hoogte op tijdstip 0. Wat je dus eigenlijk stelt is dat y(t) gelijk is aan h, ofwel, dat starthoogte en eindhoogte gelijk zijn, je werkt in het vlakke veld. :)

Je formule geeft dus het verband tussen de dracht (horizontaal verschil tusssen start- en eindpunt) en de invloedsfactoren startsnelheid en starthoek, maar nog niet voor de invloedsfactor "verticaal verschil tussen start- en eindpunt".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer